Author Topic: Saxofoon kopen  (Read 10214 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline girl15

• Member
  • *
Saxofoon kopen
« on: 10 August 2014, 14:48:25 »
Ik speel nu ruim 6 jaar alt saxofoon. Ik heb deze jaren altijd saxofoons van de muziekvereniging geleend. Ik zou nu eigenlijk wel een keer een eigen saxofoon willen kopen.
Ik heb op een Yamaha yas 280 gespeeld met Selmer mondstuk en speel nu op een Selmer super action 80 serie II (met ook een Selmer mondstuk). Toen mijn Selmer gerepareerd moest worden, heb ik weer een tijdje op de Yamaha yas 280 gespeeld. Nog steeds vond ik deze prettig spelen en mijn lerares vond ook dat ik hier een mooie toon op heb. Toch heb ik het idee dat als ik een eigen saxofoon ga kopen, ik er eentje wil die een stapje hoger is dan de Yamaha yas 280. Vooral omdat de Selmer geen echte beginners saxofoon meer is. Een Selmer valt buiten mijn budget. Door mijn goede ervaring met Yamaha zit ik te denken aan een Yamaha. Zou de Yamaha yas 480 misschien een goede keuze voor mij zijn? Ik heb namelijk begrepen dat deze net weer een stapje hoger is dan de yamaha yas 280. Tijdens mijn lessen speel ik vooral veel klassiek, maar ik zou ook wel eens de jazz kant op willen gaan (al moet ik hier dan nog wel een geschikt mondstuk voor vinden). Is deze saxofoon ook voor beide stijlen geschikt?
Alvast bedankt!

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Saxofoon kopen
« Reply #1 on: 10 August 2014, 15:49:19 »
Ga eens op snor naar een YAS-62 eerste serie. Die met die lange lelijke(?) beschermkap.
https://www.google.nl/search?q=yas-62+mark+i&client=ubuntu&hs=bZ&channel=fs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=qHfnU7LIGdCV0QXni4DYCg&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=748&bih=473.

Een goed jazzmondstuk is de ebonieten Meyer 7 small chamber medium facing
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 10 August 2014, 15:58:03 »
De laatst verkochte yas 62 (5stuks)  zijn verkocht tussen de 1000 en 1300 euro (Duitsland).
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 10 August 2014, 15:59:08 »
Vooral proberen. De 480 kan wat licht aanblazen met minder weerstand en daardoor wat minder vol klinken dan een yas 62 of 82custom (ik ken de actuele modellen niet precies bij naam. Ik baseer dit echter op het proberen van een aantal yamaha tenorsaxen). Als jij er juist goed mee uit de voeten kunt is dat echter prima! Of de 480 nou voor klassiek of jazz is weet ik niet. Lijkt mij geen groot probleem.

Je kunt als je een duurdere yamaha wilt dan de 480 ook voor een tweedehandse kijken voor hetzelfde geld, en anders voor een tweedehands yanagisawa (bijvoorbeeld, er zijn ook nog andere prima merken volgens anderen).

Wel hebben alle yamaha's ongeacht de prijs een zeer goede applicatuur vind ik. De 280 en 480 worden niet in Japan gemaakt!

Selmers zijn imo wel geschikt voor beginners, alleen zijn ze erg prijzig. Als ik een nieuwe zou kopen zou ik ook bijv. een yanagisawa kopen ipv een selmer.

Offline girl15

• Member
  • *
« Reply #4 on: 10 August 2014, 16:21:07 »
Alvast heel erg bedankt.  Uiteraard ga ik wel saxofoons proberen voordat ik er een koop, maar zo kan ik me vast oriënteren.  Ik ga ook even kijken naar de yas 62 en 80. Misschien is dat ook wel wat.

Offline girl15

• Member
  • *
« Reply #5 on: 10 August 2014, 16:24:00 »
Als iemand suggesties heeft betreft andere merken, is dat uiteraard ook welkom! :)

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #6 on: 10 August 2014, 21:12:06 »
Ik ben erg tevreden over mijn Yamaha Yas 280.
Maar ja, ik ben nog maar een half jaar met eerste blaasinstrument: saxofoon bezig.
Je schrijft dat je het al 6 jaar doet. Dus al 12 x zoveel ervaring.
Volgens mij moet je dan al lang niet meer zo'n studiesax aanschaffen toch?
Ben je dat stadium al niet lang ontgroeid?
Misschien is wat ik denk onzin hoor  :)!
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline girl15

• Member
  • *
« Reply #7 on: 10 August 2014, 21:29:49 »
Ik ben het volledig met je eens Jannaa, daarom weet ik in ieder geval dat het niet de yas 280 wordt. Ik ga kijken of de yas 480 misschien wat is of misschien een andere die bij mij en mijn budget past :)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #8 on: 10 August 2014, 21:49:52 »
In de prijsklasse ....
Vergeet ook de Yanagisawa a900 niet (of oudere a880)

Maar aangezien je voor rond de 1000 a 1100 toch wel een yas-62 moet kunnen vinden...
.... Doen

(Ik ga je geen oude Amerikaan aanraden, goed he  8))

Offline DrNijn

• Member
  • *
« Reply #9 on: 25 August 2014, 21:01:15 »
Maar aangezien je voor rond de 1000 a 1100 toch wel een yas-62 moet kunnen vinden...
.... Doen

Ja, mee eens! Goede, heel makkelijk spelende sax waar je jaaaren mee vooruit kan. Ik vind zelf de yamaha-saxen wat meer allround dan yanagisawa. Yanagisawa is klassiek prachtig (en ik vind ze eigenlijk ook prettiger te bedienen - voor mij staan de kleppen net wat fijner), maar blijft beschaafd klinken, ook met een jazzmondstuk. Op een yamaha kan je heel mooi klassiek spelen maar met een jazzmondstuk erop kan je ook echt knallen.

Offline girl15

• Member
  • *
« Reply #10 on: 25 August 2014, 21:17:45 »
Bedankt voor de tip over die twee stijlen DrNijn! Is goed om te weten :)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #11 on: 26 August 2014, 07:49:41 »
En hij heeft nog gelijk ook. Heb een tijdje een Yani A900 gehad en ben toch weer overgestapt op mijn Conn chu...
Die Yani was ergonomisch geweldig, maar ik kreeg hem niet lekker qua moderne sound (Bigband zou nog wel gaan, maar in mijn soul/disco coverband was het hem net niet)

Dat het wel mogelijk is om "die sound" voor mekaar te krijgen heb ik bij twee pro-spelers gehoord.
Of dat dan ligt aan de hoeveelheid tijd die je in het blazen steekt (hoogst waarschijnlijk) of de persoonlijke match tussen mens en machine.. Who knows

Met de YAS-62 heb ik nog geen ervaring. Maar een hoop over gelezen.

Offline girl15

• Member
  • *
« Reply #12 on: 26 August 2014, 21:26:26 »
Door jullie reacties ben ik toch gaan kijken naar de Yamaha Yas 62. Ik wil hem natuurlijk nog uitproberen maar dit lijkt me misschien wel wat. Vooral het feit dat Yamaha wat meer allround is spreekt me aan. Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik daadwerkelijk een sax ga kopen want ik moet het bedrag nog bij elkaar sparen (als 17 jarige student duurt dat even  ::) ) , maar ik ben me alvast aan het oriënteren :)  Ik vind het in ieder geval al fijn dat ik wat tips heb gekregen en al een beetje weet waar ik naar wil gaan kijken. Bedankt daarvoor!

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #13 on: 26 August 2014, 21:48:46 »
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #14 on: 07 September 2014, 12:21:07 »
Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik daadwerkelijk een sax ga kopen want ik moet het bedrag nog bij elkaar sparen (als 17 jarige student duurt dat even  ::) )

Je kan bij een goede zaak ook vaak een instrument huren. Als je het wil houden wordt (een deel van)  het huurbedrag in mindering gebracht op de prijs.

Dan is het een soort huurkoop en kan je alvast beginnen met spelen :)

Hier de huurvoorwaarden van 2 zaken :

http://www.charliesmusicworld.com/nl/shop/saxofoon/verhuur/
6 maanden huren = volledig huurbedrag als betaling

http://www.saxcompany.nl/saxshop/page.html?chapter=0&id=68
3 maanden volledig, 6 maanden 3/4, 1 jaar 1/2 van het bedrag in mindering.

Zo zullen er nog wel meer te vinden zijn.

En dan zijn er ook nog docenten die, als je les volgt, mooie aanbiedingen hebben, bijv.

http://www.paulberding.nl/1/1.html

maar dan is het wel handig om in je eigen regio te zoeken

Zoek wat voor jou het beste is.

Succes,

Junior
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"