Als je eens per jaar je saxen weekt en niet wil weten wat eruit komt moet je misschien toch iets vaker poetsen. Als je hals echt smerig is verandert dat uiteindelijk de diameter en de klank. Mensen geven veel geld uit aan metalen resonatoren maar je hals zit dan vol dempende drab. Vreemd.
De hals en het mondstuk worden iedere keer na het spelen, en dat is vele malen meer dan eens per week, met ruim water schoongemaakt en goed gedroogd.
Een sax aan de binnenzijde poetsen lijkt mij een wat lastige opgave.
Het poetsen van de buitenzijde is geen optie want daar gaan zij van glimmen.
Ik ben van mening dat je mijn saxen, resp. uit 1935, 1991 en 1967, bejaard mag noemen en dat je de schoonheid van deze leeftijd aan de instrumenten mag zien.
Mijn sax uit 67 is een keer opgepoetst door een reparateur tijdens een grote beurt.
Vreselijk zoals hij glom. Het heeft een jaar geduurd voor hij weer toonbaar was.
Het wekelijks schoonmaken met tandpasta is vele malen beter dan niets doen.
Het gaat er uiteindelijk dat je bacillen en dergelijke verwijdert om te voorkomen dat je jezelf aansteekt en ter voorkoming van longproblemen.
Over longproblemen bij blazers is genoeg te vinden op internet.
Jammer genoeg ben ik ervaringsdeskundige.
Mijn longproblemen zijn heel sterk afgenomen nadat ik mijn instrumenten behandel als eerder vermeld.