Author Topic: Rieten verkleuren  (Read 42408 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leonatic

• Guest
Re: Rieten verkleuren
« Reply #15 on: 26 November 2014, 11:39:13 »
Eens per week even met een kindertandenborstel met een vermoeden van tandpasta het mondstuk en de binnenkant van de hals goed schoonmaken . Alleen koud water gebruiken. Zelfs met lauw water verkleurt een eboniet mondstuk al! Als je last van schimmel op rieten hebt, dan wat vaker. Evt. je mondstuk en rietenhouder een keer met spiritus schoonmaken.

Als je eens per jaar je saxen weekt en niet wil weten wat eruit komt moet je misschien toch iets vaker poetsen. Als je hals echt smerig is verandert dat uiteindelijk de diameter en de klank. Mensen geven veel geld uit aan metalen resonatoren maar je hals zit dan vol dempende drab. Vreemd.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #16 on: 26 November 2014, 14:59:00 »
Als je eens per jaar je saxen weekt en niet wil weten wat eruit komt moet je misschien toch iets vaker poetsen. Als je hals echt smerig is verandert dat uiteindelijk de diameter en de klank. Mensen geven veel geld uit aan metalen resonatoren maar je hals zit dan vol dempende drab. Vreemd.

De hals en het mondstuk worden iedere keer na het spelen, en dat is vele malen meer dan eens per week, met ruim water schoongemaakt en goed gedroogd.
Een sax aan de binnenzijde poetsen lijkt mij een wat lastige opgave.
Het poetsen van de buitenzijde is geen optie want daar gaan zij van glimmen.
Ik ben van mening dat je mijn saxen, resp. uit 1935, 1991 en 1967, bejaard mag noemen en dat je de schoonheid van deze leeftijd aan de instrumenten mag zien.
Mijn sax uit 67 is een keer opgepoetst door een reparateur tijdens een grote beurt.
Vreselijk zoals hij glom. Het heeft een jaar geduurd voor hij weer toonbaar was.
Het wekelijks schoonmaken met tandpasta is vele malen beter dan niets doen.
Het gaat er uiteindelijk dat je bacillen en dergelijke verwijdert om te voorkomen dat je jezelf aansteekt en ter voorkoming van longproblemen.
Over longproblemen bij blazers is genoeg te vinden op internet.
Jammer genoeg ben ik ervaringsdeskundige.
Mijn longproblemen zijn heel sterk afgenomen nadat ik mijn instrumenten behandel als eerder vermeld.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline eveline

• Newbie
  • *
« Reply #17 on: 26 November 2014, 15:31:09 »
Ik denk dat we allemaal wel weten dat schoonmaken belangrijk is en dat we dat allemaal ook wel doen en er van uitgaande dat onze saxen schoon zijn vond ik het vreemd dat mijn rieten verkleuren.
Ik heb het hele verhaal bij de Longarts verteld en zij heeft aan de hand van mijn verhaal uitgebreide onderzoeken gedaan ( je wilt het niet weten) en er is niets uitgekomen.
Ik heb al eens met een hele milde chlooroplossing die de Tandarts ook gebruikt bij wortelkanaal behandelingen( Brrrrrr !!! )de Sax schoongemaakt dus aan het schoonmaken zal het niet liggen.
Ik berg de rieten ook niet te vochtig op, Ik had zo,n doosje met schuimrubber erin maar toen was het echt erg, Heb nu een simpele opbergbox die aan de lucht droogt.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #18 on: 26 November 2014, 16:18:56 »
Ik gebuik ook zo'n box die aan de lucht droogt.
Misschien heb je gewoon pech gehad met een serie rieten.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #19 on: 26 November 2014, 16:33:05 »
Het is inderdaad raar, je hebt al heel veel dingen uitgesloten.
Wat ik nog kan bedenken lijken voornamelijk bijzaken.

Is het voldoende vastgesteld dat er een schimmel op de rieten groeit?

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline eveline

• Newbie
  • *
« Reply #20 on: 26 November 2014, 18:27:24 »
Ik krijg de indruk dat het te vergelijken valt met gistsporen  en sporen van paddestoelen deze zijn ook constant om ons heen en kunnen spontaan weer tot leven komen.
Ik heb wel meegemaakt in mijn wijnmaak hobby dat vloeistoffen spontaan gaan gisten

Offline Tripledad

• Newbie
  • *
  • Senior Geek
« Reply #21 on: 26 November 2014, 20:24:32 »
Dat is ook zo eveline. De sporen zijn overal. Schimmel groeit het beste bij een wat verhoogde temperatuur, en het liefst op wat natte plekken. Een nat rietje lijkt mij dus een prima voedingsbodem. Een open doosje is dus altijd beter. Maar als het buiten nat najaarsweer is, en nog te warm om de kachel aan te zetten, is de luchtvochtigheid binnen ook hoog, en drogen de rietjes ook weer moeiljker uit.
We hebben het wel eens gehad met product van ons (een soort papier), wat behoorlijk vochtig kan zijn. Dat werd overzee getransporteerd en kwam beschimmeld aan. Terwijl het materiaal wat in het magazijn stond nog prima was. De oorzaak was temperatuurwisselingen. Eerst opwarmen, waardoor in de gesloten zak het product wat uitdampt. Vervolgens afkoelen, waardoor het vocht op het product condenseert. Die natte plekken begonnen te schimmelen.....
"Experience is what you get, when you don't get what you wanted"

YTS275 Selmer Solist C*, <del>Vandoren traditional 3</del> Vandoren ZZ 3,5

Offline eveline

• Newbie
  • *
« Reply #22 on: 26 November 2014, 21:04:12 »
Oke, Maar die sporen van schimmels wil je niet binnen krijgen , Dus ga ik de aangetaste rieten in een milde chlooroplossing  ( denk aan een a twee druppels op een glas water ) dompelen en nadien goed afspoelen.
Zal wel de kwaliteit beinvloeden maar die gok durf ik wel aan

Zoot

• Guest
« Reply #23 on: 27 November 2014, 00:06:33 »
milde chlooroplossing 
chloor bleekt,............  maar dood het schimmels ???
Waarom geen zuiveringszout? ( baking soda ) azijn? of waterstofperoxide?

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #24 on: 27 November 2014, 00:15:20 »
Bleek dood schimmel, in de goede concentratie net als peroxide.
Met azijn of zuiveringszout belemmer je de groei, net als kou, en droogte.
Het zal de rieten ook wel een beetje aantasten.

Mischien is het eenvoudiger om een tijdje een kunststof riet te gebruiken, totdat je weet waarom de rieten bij jou eerder beschimmelen.
Als de luchtvochtigheid inderdaad rond de 45% is dan hoort er geen schimmel te groeien.
Het kan natuurlijk bij afkoelen dat de  lucht minder vocht kan bevatten en de (relatieve) luchtvochtigheid omhoog gaat.
Maar dan zouden meer mensen beschimmelde rieten moeten hebbenj.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Penningh

• Member
  • *
« Reply #25 on: 27 November 2014, 08:31:01 »
Ik denk dat ik beschimmelde rieten gewoon op zou bergen in het cilindervormige archief.

Offline eveline

• Newbie
  • *
« Reply #26 on: 27 November 2014, 11:11:19 »
Weggooien kan altijd nog, Maar als ik ze op deze manier kan ontsmetten van wat er dan ook op zit en de speelkwaliteit blijft goed dan hebben we toch een hoop gewonnen  ;)
Ik vind na een keer spelen weggooien toch wel echt jammer, IK houd jullie wel op de hoogte.
Ik heb ze net schoongemaakt en ga straks even lekker toeteren , En dan maar eens horen of er kwaliteitsverlies is opgetreden (voor zover ik dat kan beoordelen ;D )
Het zwarte is er in ieder geval af en ze smaken neutraal.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #27 on: 28 November 2014, 07:49:10 »
Ik zeg wodka....

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus