Main Menu

Starten met DIY/onderhoud

Started by Ruben Verweij, 07 December 2014, 22:24:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ruben Verweij

Zo, eindelijk een eerste, echte bericht. :-)

Het lijkt mij heel leuk om ooit een oude saxofoon op de kop te tikken en die weer bespeelbaar te maken.
Maar, omdat ik op dit moment totaal geen idee heb hoe ik dat zou moeten aanpakken, wilde ik klein beginnen.

Weten jullie of er cursussen/workshops bestaan waarbij je meer kunt leren over de anatomie/techniek achter de saxofoon? Of kun je beter alles op internet opzoeken op het moment dat er een (kleine) reparatie nodig is?

Concreter voorbeeld: ik las op dit forum dat sommige mensen hun sax helemaal uit elkaar halen en in bad doen om hem schoon te maken. Dit klinkt toch wat angstaanjagend :-P Hoe begin je aan zoiets?

Alvast bedankt voor de suggesties!

johanj

Hoi Ruben.

Je kunt het beste gewoon maar beginnen met ontdekken waar het op aan komt bij een sax.
Probeer maar eens een goedkope sax op de kop te tikken voor 100 euro op zo.
Probeer dan wel een nog een beetje bespeelbare sax te kopen.
Ik ben ooit begonnen met een sax die niet bespeelbaar te krijgen was. Dat was geen succes.
Dan ga je met die sax gewoon experimenteren.
Helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten.
Wat kurkjes vervangen en dan weer goed zien te krijgen etc.
Een setje polster kopen en dat proberen.
En inderdaad veel op internet kijken er zijn leuke filmpjes op Youtube.

Wat ook kan een dag afspreken met een ervaren knutselaar.
Voor een fles lekkers wil ik je wel een middag of avond wat dingen bijbrengen en dan halen we jouw sax of een van mij helemaal uit elkaar :P.

Zie ook sax.jonker.co
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

drietenor

Het antwoord is voorzichtig beginnen en alles met aandacht en geduld doen.
Bijvoorbeeld als je een schroefje losmaakt, moet je dat doen op een manier die de schroef niet beschadigd.
En weten in welke stand je het terug moet zetten.
Daarvoor heb je een goed passende schroevendraaier nodig.
Niet teveel kracht gebruiken, als het vastzit kruipolie gebruiken.

En dat is nog maar een schroefje losmaken.
Er zitten heel wat vaardigheden tussen die je ergens moet leren.

Met een barrel beginnen en die uit en in elkaar zetten is een begin.
Het is verstandig om niet direct met het instrument te beginnen waar je op speelt.
Er zijn ook cursussen (wintraned).

Maar een paar uur met iemand werken die het vaker heeft gedaan is ook een begin.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Ruben Verweij

Bedankt voor jullie reacties drietenor en johanj  ;D

Quote from: johanj on 07 December 2014, 23:18:04
Je kunt het beste gewoon maar beginnen met ontdekken waar het op aan komt bij een sax.
Probeer maar eens een goedkope sax op de kop te tikken voor 100 euro op zo.
Dat is een goede tip! Ik ga eens op Marktplaats rondsnuffelen... wordt wel nog even sparen, 100 euro is al best veel voor een student  ;)

Zie ook sax.jonker.co

Quote from: drietenor on 07 December 2014, 23:32:32
Er zijn ook cursussen (wintraned).

Leuke sites zo op het eerste gezicht! Ga ik na mijn tentamen morgen eens op rondkijken.
Zo te zien zijn die workshops niet eens duur (alleen lunch). Klinkt wel leuk, alleen een beetje ver weg van mijn huis.
Ben ik 3 en een half uur onderweg met het OV  :o

Quote from: drietenor on 07 December 2014, 23:32:32
Maar een paar uur met iemand werken die het vaker heeft gedaan is ook een begin.
Voor een fles lekkers wil ik je wel een middag of avond wat dingen bijbrengen en dan halen we jouw sax of een van mij helemaal uit elkaar

Klinkt als een leuk aanbod! Ik ga eerst wel eens rondkijken op die websites en kijken wat het aanbod goedkope (kapotte) saxofoons is, en misschien ga ik dan in het nieuwe jaar op je aanbod in  ;)

Bedankt voor de tips!  8)

johanj

@drietenor     wintraned! die kende ik nog niet.
Weet je nog meer cursussen? Wie geeft er uitdeukcursus in NL (en dan ook het fijne werk)?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

drietenor

Nooit van een uitdeukcursus gehoord, dat is waarschijnlijk te eenmalig.
Als ik een klus heb waar ik onzeker over zou zijn ga ik te rade gaan bij iemand met meer ervaring, bijvoorbeeld Ruud in Bergen op Zoom.
Bij Conn maakten ze een paar deuken in een F-mezzo en moest je die, onder toezicht, terugbrengen in de oorspronkelijke staat.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810