Author Topic: Sax in de Radio 2 Top 2000  (Read 36744 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maceo

• Member
  • *
Re: Sax in de Radio 2 Top 2000
« Reply #15 on: 01 January 2015, 19:22:30 »
Dat Grover Washington jr er niet in staat (Just The Two Of Us)

Vind ik niet zo raar, die lijst is hoofdzakelijk een witte lijst.

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #16 on: 01 January 2015, 20:20:54 »
goed bezig,... :)..........      of is dit niet jouw lijst   ???

http://www.vice.com/nl/read/het-is-hoog-tijd-voor-de-definitieve-herwaardering-van-de-saxofoon-261

Nee, dat is niet mijn lijst, maar reken maar dat ik deze songs ga beluisteren en opneem in de playlist.
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #17 on: 01 January 2015, 21:29:02 »
Zou de lijst ook kunnen worden uitgebreid tot de hitlijst ALLERTIJDEN?

Waarschijnlijk de allereerste (klassieke) componist die de saxofoon een mooie partij gaf is: Bizet.

Alexandre César Léopold (Georges) Bizet (Parijs, 25 oktober 1838 - Bougival, 3 juni 1875) was een Frans componist die vooral bekend is door zijn opera Carmen en zijn orkestsuites L'Arlésienne. De sax is van 1814.

In L'Arlesienne Suite nr. 2  in het Menuet komt een prachtige saxofoonsolo voor!

(als je niet het hele menuet wilt beluisteren: de sax komt in actie bij 2.36 minuut tot 3.22 minuut).

Mag van mij op de lijst, met stip als oudste  :).
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #18 on: 02 January 2015, 12:37:41 »
Ik ben er niet echt van onder de indruk, het is geen saxsolo, maar een fluitsolo. De sax blijft er zwaar onder. En ik ben ook niet onder de indruk van het geluid van deze sax.

als je dan naar Bizet wilt luisteren voor de saxofoon zou ik altijd kiezen voor het intermezzo uit Arlesienne, en dan met piano begeleiding. Te beluisteren op de cd Classical Sax van Arno Bornkamp. En het volume van je installatie lekker hoog! Daar wordt een statement gemaakt!

Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #19 on: 02 January 2015, 13:48:00 »
Ik ben er niet echt van onder de indruk, het is geen saxsolo, maar een fluitsolo. De sax blijft er zwaar onder. En ik ben ook niet onder de indruk van het geluid van deze sax.

als je dan naar Bizet wilt luisteren voor de saxofoon zou ik altijd kiezen voor het intermezzo uit Arlesienne, en dan met piano begeleiding. Te beluisteren op de cd Classical Sax van Arno Bornkamp. En het volume van je installatie lekker hoog! Daar wordt een statement gemaakt!

Is dat een bewerking van het originele concertstuk van Bizet?
Kun je een linkje plaatsen?
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #20 on: 02 January 2015, 14:19:51 »
Het is de saxpartij met een pianoreductie.

Wanneer men het heeft over Arlesienne en saxofoon, gaat het over dit stuk.

wanneer je me je emailadres stuurt kan ik kijken of ik het je kan sturen, de cd is niet makkelijk meer te verkrijgen.

gr, P.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.