Author Topic: Kunstgebit vs Sax spelen  (Read 8992 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Danny62

• Guest
Kunstgebit vs Sax spelen
« on: 20 January 2015, 16:45:25 »
Als beginnende toeteraar en jammer genoeg eigenaar van een kunstgebit (boven en deels onder).

Na enige speeltijd prent mijn prothese zich in mijn verhemelte, vooral met het aanblazen van hoge noten, met pijn tot gevolg.

Zijn er forumleden met het zelfde probleem?
Zo ja hoe lossen jullie dat op?

Offline Tripledad

• Newbie
  • *
  • Senior Geek
Re: Kunstgebit vs Sax spelen
« Reply #1 on: 20 January 2015, 17:48:55 »
Hoewel ik zelf geen kunstgebit heb, en ook beginner ben, waag ik mij toch aan een antwoord (De lamme helpt de blinde?). Het zou kunnen dat je nog te veel knijpt.

Misschien dat dit je verder helpt

Er zijn nog veel meer andere leuke filmpjes over embouchure
"Experience is what you get, when you don't get what you wanted"

YTS275 Selmer Solist C*, <del>Vandoren traditional 3</del> Vandoren ZZ 3,5

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #2 on: 20 January 2015, 17:52:08 »
Als je zo hard perst op je riet dat je via je protege last krijgt van je gehemelte gebruik je dan niet een te zwaar riet?
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Danny62

• Guest
« Reply #3 on: 20 January 2015, 20:14:33 »
Normaal gebruik ik een Vandoren N°2 en heb om even te proberen een 2 1/2 in gebruik.

Het is mij perfect mogelijk om ontspannen een Sol te blazen maar in de hoge tonen moet ik idd hard bijten. ook klinkt het geluid shell.

Nu ik oefen dagelijks een 1/2 u maar op dagen zoals vandaag als ik thuis ben blaas ik makkelijk 2u, niet aan een stuk door uiteraard. Hoe lang doet een beginner er eigenlijk over vooraleer hij/zij een deftige "noot" kan blazen?

Mag ik sax leren spelen vergelijken met leren auto rijden? In den beginne denkt men aan alles (pinker opzetten, ontkoppelen, versnelling lager, koppeling los laten, enz... en terwijl nog naar het verkeer kijken). Plots heb je de truc/kneep vast en loopt alles alsof je nooit iets anders gedaan hebt.

Aan opgeven denk niet  ;)

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #4 on: 20 January 2015, 21:00:41 »
Heeft denk ik niet zoveel met riet te maken.
Hoge tonen voor beginners is altijd een crime, dus hard knijpen doet men dan automatisch.
Misschien eens je bovenprotese laten rebashen, zodat ie goed en strak blijft zitten.

Zoot

• Guest
« Reply #5 on: 20 January 2015, 21:02:58 »
Het is mij perfect mogelijk om ontspannen een Sol te blazen maar in de hoge tonen moet ik idd hard bijten. ook klinkt het geluid shell.
  eh schel?

en daar gaat het fout,........ je moet met dezelfde embouchure ALLE noten kunnen spelen.....  maar je keel moet anders... net dat verschil dat als je een lage stem op zet ( spreken... ) of als je een hoge stem doet... je keel veranderd... NIET de stand van je mond of lippen...   ( vertel ik het zo ongeveer goed Pieter? ) Er is al veel over dit onderwerp te vinden op dit forum....  maar deze en gene zijn niet te beroerd om hetzelfde verhaal nog eens te doen....  Lukt het niet....  gewoon dit topic even Uppen   :P

Danny62

• Guest
« Reply #6 on: 20 January 2015, 21:10:34 »
@Maceo: Ik heb de nieuwe prothese slechts 1 1/2 maand dus dit zal nog even moeten wachten maar ik zal het zeker met de tandarts bespreken.

@Zoot: Hier zal ik morgen eens echt werk van maken. Ik weet dus weer een uurtje wat gedaan.

Bedankt voor de re ik hou jullie op de hoogte. ;)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #7 on: 21 January 2015, 07:44:29 »
"Google" maar eens op "sax voicing"

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #8 on: 21 January 2015, 09:23:50 »
Naar de hoge tonen moet je denk ik idd toe groeien. Ik ben net met de toonladder E bezig, hoog en laag, en moet op mijn tenor dus tot de hoge e. Een tijd geleden lukte die niet. Daarna wel als ik van laag kwam, en nu kan ik hem ook terugspelen en dus beginnen met de hoge e. En de hoge f komt er regelmatig ook al enigszins aanvaardbaar uit.
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Zoot

• Guest
« Reply #9 on: 21 January 2015, 10:09:06 »
Naar de hoge tonen moet je denk ik idd toe groeien.

tja,.... geluid krijg je er al snel uit,........  sax ♫♪ leren spélen♪♫ , duurt langer.  :P
maar als je de basis maar goed doet, komt het wel....  Hé PieterT, Danny62, anderen....

Toeter voor de mond en ..... 1... 2... 3...     8) 8) 8)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 21 January 2015, 14:08:08 »
  eh schel?

en daar gaat het fout,........ je moet met dezelfde embouchure ALLE noten kunnen spelen.....  maar je keel moet anders... net dat verschil dat als je een lage stem op zet ( spreken... ) of als je een hoge stem doet... je keel veranderd... NIET de stand van je mond of lippen...   ( vertel ik het zo ongeveer goed Pieter? ) Er is al veel over dit onderwerp te vinden op dit forum....  maar deze en gene zijn niet te beroerd om hetzelfde verhaal nog eens te doen....  Lukt het niet....  gewoon dit topic even Uppen   :P

;D

Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.