Author Topic: Andere tenor  (Read 16680 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coen

• Member
  • *
Andere tenor
« on: 30 January 2015, 14:11:05 »
Ik ben zo enthousiast over m'n Amati Toneking die stiekem een Keilwerth is, dat ik werd getriggerd door een advertentie van een conservatoriumstudent die zijn Keilwerth tenor, serienummer 10065 weg wil doen omdat hij naast dwarsfluit, klarinet en altsax liever een sopraansax wil gaan spelen. Er staat ook Toneking op, en de gravure is als het goed is ook 'des Tonekings'.

Verder staat er J Steyn Zaandam op, geen Keilwerth. De huidige eigenaar vertelt:

'Ik heb de sax overgenomen van ene Toon de Vries die lang geleden dirigent was van het Apollo orkest. Hij had de geschiedenis van de sax achterhaald. Hij is ooit bij J Steyn geweest waarna hij zijn naam daarin heeft geschreven dat was toen gebruikelijk. Aan de bouw van de sax is af te leiden dat het een Keilwerth is, een G# triller bijvoorbeeld. Het serienummer heb ik toen verkregen via Toon de Vries want ik kan het zelf niet goed vinden op de sax.'

Als het daadwerkelijk een Keilwerth is komt hij uit 1937 en hoort hij bij series I, en dan is het een prachtig instrument. Het is verder speelklaar en klinkt als een klok, geeft de huidige eigenaar aan, maar goed, dat ga ik morgen zelf ervaren.

Weet iemand meer te vertellen, over het serienummer, J Steyn of ...?

Keerzijde is dat ik geen 2 tenoren ga gebruiken, en dat houdt in dat m'n Yanagisawa T800 verkocht wordt als ik morgen echt onder de indruk ben. Hij staat op Marktplaats, maar ik geef geen link omdat hij inmiddels gereserveerd is. Ik ben echt tevreden over de Yana, maar het karakter van de Toneking alt maakt me blijer, en als ik dat gevoel ook met een tenor kan bewerkstelligen dan is dat alleen maar mooi!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Andere tenor
« Reply #1 on: 30 January 2015, 15:54:35 »
Voortvarend !!!

Ik kan je helaas niet helpen. The proof of the pudding is in the eating
(Vergeet je alt niet, kun je vergelijken)

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #2 on: 30 January 2015, 16:44:19 »
De alt staat al klaar, ik ga zeker vergelijken!
Als alt en tenor dezelfde applicatuur hebben (gis-triller en linker pink plateau) maakt dat afwisselen alleen maar gemakkelijker  :D
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #3 on: 31 January 2015, 10:18:13 »
Ik heb wel belangstelling voor de Yana T800
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Zoot

• Guest
« Reply #4 on: 31 January 2015, 11:15:58 »
Hij staat op Marktplaats, maar ik geef geen link omdat hij inmiddels gereserveerd is.

er zijn nog   DRIE wachtenden voor u,......  er zijn nog   VIER wachtenden voor u,......  er zijn nog

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #5 on: 31 January 2015, 14:07:52 »
Mocht de verkoop maandag afketsen dan kom ik bij je terug...

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #6 on: 31 January 2015, 14:16:45 »
En... de tweede Toneking is binnen  :)
Vanmorgen ben ik naar Kampen gereden, en het is gewoon een grote broer van m'n alt! Beide een Gis-triller, identieke bevestiging harpje, pinkplateau's gelijk, prachtig. En een donkerder, zwoelere sound dan m'n Yana. Die is nogmaals prachtig en klinkt erg goed, maar is in mijn oren meer allround qua sound dan de Toneking, en ik hou meer van dat donkere geluid.
Qua blazen voelt hij iets zwaarder, maar ik merk nu al dat dat ook gewenning is. Misschien ook omdat ik de afgelopen week alleen maar alt heb gespeeld....
Anyway: me happy   :D

Zoot

• Guest
« Reply #7 on: 31 January 2015, 16:40:49 »
Vanmorgen ben ik naar Kampen gereden, en het is gewoon een grote broer van m'n alt! Beide een Gis-triller, identieke bevestiging harpje, pinkplateau's gelijk, prachtig. En een donkerder, zwoelere sound dan m'n Yana. Die is nogmaals prachtig en klinkt erg goed, maar is in mijn oren meer allround qua sound dan de Toneking, en ik hou meer van dat donkere geluid.
Qua blazen voelt hij iets zwaarder, maar ik merk nu al dat dat ook gewenning is. Misschien ook omdat ik de afgelopen week alleen maar alt heb gespeeld....
Anyway: me happy   :D

saxforum meeting dan maar..........   motte we ff Proefblaze       :P ::) 8)
Gefelici      :)   TAART    :)
veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #8 on: 01 February 2015, 09:52:36 »
Hier de alt.

[verwijderd door de beheerder]

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #9 on: 01 February 2015, 09:53:03 »
En de tenor.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #10 on: 01 February 2015, 09:53:47 »
En m'n nieuwe avatar, de twee samen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 01 February 2015, 15:00:59 »
mooie vangst

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #12 on: 01 February 2015, 19:22:18 »

Gefeliciteerd, Coen. Ik aarzelde vrijdag tussen de Keilwerth Toneking met angel wing uit Breda en "jouw" vroege model uit Kampen, en koos voor de eerste. En zoals je van een Keilwerth mag verwachten biedt hij veel waar voor z'n geld. Veel plezier met de jouwe!
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #13 on: 01 February 2015, 19:33:49 »
congrats

Offline the martin

• Member
  • *