Ik ben zo enthousiast over m'n Amati Toneking die stiekem een Keilwerth is, dat ik werd getriggerd door een advertentie van een conservatoriumstudent die zijn Keilwerth tenor, serienummer 10065 weg wil doen omdat hij naast dwarsfluit, klarinet en altsax liever een sopraansax wil gaan spelen. Er staat ook Toneking op, en de gravure is als het goed is ook 'des Tonekings'.
Verder staat er J Steyn Zaandam op, geen Keilwerth. De huidige eigenaar vertelt:
'Ik heb de sax overgenomen van ene Toon de Vries die lang geleden dirigent was van het Apollo orkest. Hij had de geschiedenis van de sax achterhaald. Hij is ooit bij J Steyn geweest waarna hij zijn naam daarin heeft geschreven dat was toen gebruikelijk. Aan de bouw van de sax is af te leiden dat het een Keilwerth is, een G# triller bijvoorbeeld. Het serienummer heb ik toen verkregen via Toon de Vries want ik kan het zelf niet goed vinden op de sax.'
Als het daadwerkelijk een Keilwerth is komt hij uit 1937 en hoort hij bij series I, en dan is het een prachtig instrument. Het is verder speelklaar en klinkt als een klok, geeft de huidige eigenaar aan, maar goed, dat ga ik morgen zelf ervaren.
Weet iemand meer te vertellen, over het serienummer, J Steyn of ...?
Keerzijde is dat ik geen 2 tenoren ga gebruiken, en dat houdt in dat m'n Yanagisawa T800 verkocht wordt als ik morgen echt onder de indruk ben. Hij staat op Marktplaats, maar ik geef geen link omdat hij inmiddels gereserveerd is. Ik ben echt tevreden over de Yana, maar het karakter van de Toneking alt maakt me blijer, en als ik dat gevoel ook met een tenor kan bewerkstelligen dan is dat alleen maar mooi!