Tegendruk op je riet is nodig om klank te maken. Laat je kaak maar zakken, je toon daalt en ga je verder dan heb je geen toon meer. Een goede klank is gelaagd en heeft kern. Dat is gecentreerd, dat krijg je alleen maar voor elkaar door je riet de juiste tegendruk te geven. Te los? Klank wordt vlak, te strak, klank klinkt geknepen en schel. Een goede tegendruk kun je alleen geven wanneer je boventanden goed en met het gewicht van je hoofd op je mondstuk staan.
Je onderlip over je tanden is een zeer algemene en zeer veel voorkomende saxofoonembouchure. Zelfs in de lichte muziek. Lichte muziek vraagt een wat lossere embouchure, maar altijd met in achtneming van bovenstaande.
Wat ik heel veel zie zijn luie embouchures, dat komt vaak voor bij mensen die vergeten zijn hoe het moet en graag relaxed eruit zien terwijl ze spelen. Dat is dan ook meestal goed te horen.....
Het zijn niet de klarinettisten in vooral harmonieorkesten, maar alle klarinettisten, misschien een enkele uitzondering daargelaten.
Beginnende saxofonisten met een klassieke embouchure kunnen over het algemeen niet goed ontspannen,
Als je dan een workshop lichte muziek wilt geven, kan ik me voorstellen dat je die embouchure niet zult aanraden. Workshops zijn leuk, maar altijd zeeeer beknopt.