Author Topic: blaastechniek..  (Read 36448 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: blaastechniek..
« Reply #15 on: 04 March 2015, 15:15:41 »
Weer wat geleerd. Dus Hans Dulfer (Otto Link STM meer dan 10*) blaast met een klarinet-embouchure?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #16 on: 04 March 2015, 15:38:38 »
dat denk ik niet, hij zou anders nooit zoveel herrie kunnen maken. Welke maat mondstuk je ook neemt, je moet altijd ontspannen kunnen blijven blazen. Wanneer je een "klarinetembouchure" nodig hebt om voldoende tegendruk op je riet te kunnen geven zodat je een gecentreerde toon krijgt, dan is je mondstuk of je riet of beiden te zwaar.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

ruit

• Guest
« Reply #17 on: 04 March 2015, 22:11:26 »
Op de website van Allard Buwalda staan enkele interessante video's voor beginners.
http://www.allardbuwalda.nl/

Daarin wordt o.a. ook de juiste stand van je mond (o.a. onderlip) uitgelegd.

Het plaatsen van je onderlip over je tanden wordt daarin sterk afgeraden, maar kom je nog vaak bij klarinettisten tegen.

Vooral niet zo aanleren!!

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #18 on: 04 March 2015, 22:57:04 »
Tegendruk? Leg uit!
Gecentreerde toon? verklaar je nader.
Sterk afgeraden? Heb ik Allard niet horen zeggen.

ruit

• Guest
« Reply #19 on: 04 March 2015, 23:26:34 »
Met klarinet embouchure wordt vooral de klassieke manier van spelen bedoelt.
Dus met je onderlip naar binnen, of zelfs over je ondertanden.

In de video's (Allard Buwalda) over "speelhouding" (vanaf 4:00) of "ademsteun" wordt dat uitgelegd.

Tegenwoordig zie je dat steeds minder, maar in het verleden werd dat met name bij klarinettisten (vooral in Harmonieorkesten) vaak zo aangeleerd.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #20 on: 05 March 2015, 07:38:23 »
Tegendruk op je riet is nodig om klank te maken. Laat je kaak maar zakken, je toon daalt en ga je verder dan heb je geen toon meer. Een goede klank is gelaagd en heeft kern. Dat is gecentreerd, dat krijg je alleen maar voor elkaar door je riet de juiste tegendruk te geven. Te los? Klank wordt vlak, te strak, klank klinkt geknepen en schel. Een goede tegendruk kun je alleen geven wanneer je boventanden goed en met het gewicht van je hoofd op je mondstuk staan.

Je onderlip over je tanden is een zeer algemene en zeer veel voorkomende saxofoonembouchure. Zelfs in de lichte muziek. Lichte muziek vraagt een wat lossere embouchure, maar altijd met in achtneming van bovenstaande.
Wat ik heel veel zie zijn luie embouchures, dat komt vaak voor bij mensen die vergeten zijn hoe het moet en graag relaxed eruit zien terwijl ze spelen. Dat is dan ook meestal goed te horen.....

Het zijn niet de klarinettisten in vooral harmonieorkesten, maar alle klarinettisten, misschien een enkele uitzondering daargelaten.

Beginnende saxofonisten met een klassieke embouchure kunnen over het algemeen niet goed ontspannen,
Als je dan een workshop lichte muziek wilt geven, kan ik me voorstellen dat je die embouchure niet zult aanraden. Workshops zijn leuk, maar altijd zeeeer beknopt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #21 on: 05 March 2015, 08:08:09 »
Als je saxofoon speelt met een luchtdruk die zo hoog is dat er lucht lekt via je neus dan lijkt mij dat te hoog.
Dat is meer geschikt voor een klarinet, vandaar de uitdrukking klarinetembouchure.

De nodige tegendruk bij een saxofoon is ook een beetje afhankelijk van hoe conisch de buis is.
Een Yani heeft gemiddeld meer tegendruk nodig dan een Keilwerth.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

ruit

• Guest
« Reply #22 on: 05 March 2015, 08:25:39 »
"Je onderlip over je tanden is een zeer algemene en zeer veel voorkomende saxofoonembouchure".

Daar ben ik het niet mee eens. Je ziet gelukkig (nog) maar weinig professionals zie zo spelen.

Een goede sound wordt overigens vooral bepaald door een goede ademsteun i.c.m. embouchure.

Het  boek "Developing a Personal Saxophone Sound" van David Liebman,  kan ik daarom ook van harte aanbevelen.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #23 on: 05 March 2015, 09:28:53 »
Mijn leraar zei me eens dat klarinettisten over het algemeen een goede saxsound produceren, maar dat saxofonisten daarin tegen zelden een fatsoenlijk geluid op klarinet hebben.
Zou iets met de klarinet-embouchure te maken kunnen hebben?

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #24 on: 05 March 2015, 09:53:29 »
"Je onderlip over je tanden is een zeer algemene en zeer veel voorkomende saxofoonembouchure".

Daar ben ik het niet mee eens. Je ziet gelukkig (nog) maar weinig professionals zie zo spelen.

Dan begeef je je in een zeer beperkte omgeving en interpreteer je uitspraken gericht op een specifieke groep als algemeenheid.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #25 on: 05 March 2015, 10:00:09 »
Mijn leraar zei me eens dat klarinettisten over het algemeen een goede saxsound produceren, maar dat saxofonisten daarin tegen zelden een fatsoenlijk geluid op klarinet hebben.
Zou iets met de klarinet-embouchure te maken kunnen hebben?

Daar kan ik het wel mee eens zijn. Als je ooit klarinet en sax samengespeeld hebt dan weet je dat een klarinet veel zwaarder blaast, hoewel dat niet wilt zeggen dat je harder op je riet moet knijpen. Dat knijpen gebeurt dan vaak toch weer onbewust omdat je zo hard die lucht door dat apparaat moet duwen. Dat gevoel verdwijnt overigens, zeker wanneer je vaak wisselt tussen beide instrumenten.
Ook een sopraansax heeft dat, maar in mindere mate dan een klarinet.

Ik denk overigens dat een klarinettist op een tenorsax ook wel de nodige problemen met zijn klank zal hebben. Zoals al mijn docenten al een keer hebben gezegd, elke sax ( en ook een klarinet) moet je bbenaderen als een volkomen ander instrument. Ze zijn ook wezenlijk anders, dat ze nagenoeg dezelfde vingerzetting hebben (behalve klarinet) maakt ze nog niet gelijk aan elkaar.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #26 on: 05 March 2015, 10:02:59 »
Heb ik ook nog een vraagje over blaastechniek.
De laatste paar weken hoor op mijn Selmer een reutelend geluid als ik speel.
Naar mijn idee komt dit van mijn mondstuk.
Op mijn oude toeter en de alt heb ik dit niet.
Is dit ook lucht langs het mondstuk blazen of heeft dit een andere oorzaak?
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #27 on: 05 March 2015, 10:04:17 »
ik had last van reutelen door een aantal lekke polsters.. maar ook een nieuw riet doet soms wonderen ;)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #28 on: 05 March 2015, 11:15:38 »
Ja, klopt. kan verschillende oorzaken hebben. Als zuigen niet helpt, en je hebt geen nieuw mondstuk is het waarschijnlijk het riet, daar doe je niet zo heel veel aan. heb je wel een nieuw mondstuk dan kan het zijn dat dat mondstuk een iets grotere druk op je riet vraagt. Goed het gewicht van je hoofd op je mondstuk laten rusten ( niet duwen )helpt dat niet dan kun je je riet misschien een beetje bewerken.
het kan ook iets zijn in je embouchure...vermoeidheid of misschien gewoon een ontwikkelingsfase waar je doorheen moet. Saxofoon is een weerbarstig instrument.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #29 on: 05 March 2015, 11:33:10 »
Ja, klopt. kan verschillende oorzaken hebben. Als zuigen niet helpt, en je hebt geen nieuw mondstuk is het waarschijnlijk het riet, daar doe je niet zo heel veel aan. heb je wel een nieuw mondstuk dan kan het zijn dat dat mondstuk een iets grotere druk op je riet vraagt. Goed het gewicht van je hoofd op je mondstuk laten rusten ( niet duwen )helpt dat niet dan kun je je riet misschien een beetje bewerken.
het kan ook iets zijn in je embouchure...vermoeidheid of misschien gewoon een ontwikkelingsfase waar je doorheen moet. Saxofoon is een weerbarstig instrument.

Ik denk dat het spuugreutel is.