Author Topic: Een nieuw mondstuk voor Zoot  (Read 28179 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Een nieuw mondstuk voor Zoot
« on: 06 March 2015, 22:24:56 »
Waarom wil je een nieuw mondstuk, Zoot? Is er iets wat je soortaanduiding je oude of mis je daar iets in? Of wil je gewoon eens iets anders, of zoek je een specifieke klank?
Voor mijzelf was het makkelijk, ik heb zeker 14 jaar op een C * gespeeld, nu nog steeds trouwens ( hoezo beginners mondstuk ;) ik speel voornamelijk klassiek, maar ik heb er ook lichte muziek opgespeeld, twee jaar geleden heb ik een Otto link erbij gekocht nadat ik dat van iemand geprobeerd had, en de klank me daarvan in alle opzichten aanstond. Ik ben toen in de winkel verschillende mondstukken gaan proberen en ben uiteindelijk met een metalen Otto Link naar huis gegaan.
Een collega op tenor ( al veertig jaar op C*) heeft vorig jaar een Jody Jazz gekocht. Ook heel mooi, maar flink aan de prijs. Hij kreeg geen geluid uit een Otto Link...en deze Jody past hem als een oude jas.

Het is altijd een persoonlijke zoektocht. We gaan regelmatig met een groepje mensen en mijn docent naar een of andere saxofoonwinkel om van alles uit te proberen. Dat is altijd heel leerzaam en heel gezellig. Ik kan je laten weten wanneer we weer eens gaan, misschien kun je mee?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Een nieuw mondstuk voor Zoot
« Reply #1 on: 07 March 2015, 00:40:21 »
Ik hou me aanbevolen....

Maar eerst wil ik van Zoot horen wat die wil.....

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 07 March 2015, 00:53:20 »
hahahhahaaa......    1 - 0      :P   Hmmm 3 - 0

voor de goede lezers,.....  ik speel Alt, eh ♫♪probeer♫♫....   Yana, Meyer M5, Rico Jazz M met een Rovner Light...... en binnenkort ( nu eigenlijk al ) Is m'n Dollie    T E N O R     klaar ( jaja Niesten e i n d e l i j k ........ )   en hoewel ik er geweldig  :-* blij mee ben heb ik nog steeds geen mondstuk  :-\ ervoor.....   Ik weet het gewoon niet wat ik moet kiezen...  ???
Ik zoek dus een "beginners" mondstuk voor TENOR, wat past op een ouwe Dollie ( Dolnet ) uit de tijd dat juist dát mondstuk op juist die Toeter moest (?) en natuurlijk ga ik nog op zoek zodra ik Dollie hier heb, maar ik moet ergens beginnen en er is hier zoveel kennis voor handen,...........      waarom het wiel opnieuw  :-X :-X

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #3 on: 07 March 2015, 01:06:10 »
Wat wil je ermee doen......
Klassiek? Selmer s80 c*(*)
Rock? Dukoff, lebaylle studio en consorten
Modern jazz? Lebayle jazz
Smooth jazz? Meyer 5 of 6 km is best lekker hoor. Ottolink zowel metaal als eboniet

Ik denk dat ik er een Berglarsen stainless steel op zou zetten.
Lekker klank, lekker rauw te maken, en wat belangrijker is, goeie controle...

Iets aparte? Koop mijn Runyon quantum 12
Maar da's een mondstuk waar je veel op moet spelen.
Erg flexibel, dus veel ervaring nodig om de controle op peil te brengen....

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 07 March 2015, 10:01:35 »
Ja, eerst n beetje weten wat je wilt met je muziek en weten welk mondstuk je dat kan brengen en gewoon veel gaan proberen. Je keuze zou best eens heel veranderlijk kunnen zijn, maar je hoeft niet je leven lang aan één mondstuk vast te zitten toch? Luister veel naar verschillende muziekstijlen en probeer er achter te komen wat jij nou lekker vindt klinken. Ga dan niet kijken waar iedereen dan op speelt
, maar probeer gewoon dat geluid te zoeken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #5 on: 07 March 2015, 12:22:46 »
Mijn Otto Link STM 6* voor tenor is te koop
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #6 on: 07 March 2015, 15:14:35 »
inderdaad, kijk ook eens naar wat er hier en daar word aangeboden via het internet, dan heb je in ieder geval niet de hoofdprijs betaald als je na een paar maanden toch besluit dat het het niet is :)..
en je verkoopt met een beetje geluk je mondstuk met of winst, of het scheelt maar een tientje met wat je er voor betaald hebt..
vaak met een nieuw mondstuk moet je die toch voor hooguit de helft de deur uit doen..
Jammer!

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #7 on: 07 March 2015, 16:44:44 »
Ja, maar het ene mondstuk is het andere niet, zeker met ebonieten mondstukken.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #8 on: 07 March 2015, 19:03:45 »
En er hoeft maar een klein deukje in komen of het ene mondstuk is opeens het andere.

Lastige dingen die mondstukken.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #9 on: 20 March 2015, 08:55:06 »
Ja, maar het ene mondstuk is het andere niet, zeker met ebonieten mondstukken.
In dat opzicht zijn de bakelieten mondstukken (Yamaha) beter en goedkoper.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 20 March 2015, 12:11:23 »
In dat opzicht zijn de bakelieten mondstukken (Yamaha) beter en goedkoper.
  in het algemeen zijn de recencies van Yamaha ( is dat niet een buitenboordmotorfabrikant  :-\  )  niet zo lovend..... dacht ik... maar anyhoe, ik heb een Selmer C80 en een E-Z tone (lijkt ook wel een Plast eh eh Kunsstof ding...) te leen,........   nu maar zien of ik er uberhaupt ♫♫♪geluid♪♪ uit krijg   hihi
Wordt vervolgd

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #11 on: 20 March 2015, 15:39:36 »
Have fun

Zoot

• Guest
« Reply #12 on: 28 March 2015, 00:51:52 »
Have fun

Vanavond    e i n d e l i j k    ff kunnen ♫♪dollen♫♫ met Dollie, het vergt een "andere techniek" (ademsteun, lossere embouchure...) dan Yana ( Alt ) maar OH HeerLIJK..... wat een  :-* ToeTERRRrrrrr....    nu de discipline opbrengen om Yana niet te verwaarlozen    :-[ :-[

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
« Reply #13 on: 28 March 2015, 18:51:40 »
Wil je anders een tijdje een scheurijzer: metalen otto link lenen?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Zoot

• Guest
« Reply #14 on: 29 March 2015, 00:00:33 »
Wil je anders een tijdje een scheurijzer: metalen otto link lenen?

hmmmm......   zal eerst eens wat andere Rieten proberen ...... anders eh bomen, bos enzo...  lage noten beginnen te lukken  :-\ ::) :P 8)