Author Topic: Alt saxofoon kopen  (Read 23977 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline martijn3293

• Member
  • *
Alt saxofoon kopen
« on: 02 April 2015, 19:34:13 »
Hallo allemaal,

Ik ben een student (klassiek) saxofoon aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.
Vandaag ben ik bij Adams (Ittervoort) geweest om enkele alt saxen te testen. Hier heb ik een Buffet Crampon Senzo, Selmer serie III, Selmer SA80 II Dore, en Selmer serie SA80 II getest.
Ik was zeer tevreden van de SA80 II Dore, maar toen ik plots zag dat deze 12 000 euro kostte, heb ik deze maar mooi aan de kant gelegd. Mijn budget ligt namelijk rond de 5000 euro, max. 6000 euro, aangezien ik maar een student bent, heb ik niet zoveel geld en wil ik er eerlijk gezegd ook geen 12 000 euro tegenaan gooien.
Los van dit feit was ik niet zo tevreden van de selmer serie III omdat ik ten eerste alle moeite van de wereld moest doen om mijn mondstuk (Vandoren AL4) over de kurk te krijgen en daarna moest zag je bijna geen kurk meer en dan nog was de stemming aan de lage kant. Dit vond ik zeer vreemd maar heb hem toch geprobeerd juist te stemmen. Toen ik uiteindelijk erin geslaagd was om het mondstuk ver genoeg te krijgen, vond ik dat de lage en hoge noten absoluut niet goed intoneerde. De lage noten waren veel te laag terwijl de hoge noten veel te hoog waren. Dit lag volgens mij aan de sax zelf, want op mijn huide sax (Buffet Crampon S1) en de andere saxen die ik getest heb, was er niks extreems kwa stemming.

Ik was het meest tevreden van de Buffet Crampon Senzo, ook omdat deze kwa stemming en intonatie zeer goed was, speelt soepel, spreekt makkelijk aan. Er waren namelijk 2 'probleempjes' wat ik zeer jammer vond. Bij de hoge la is er veel lucht te horen wat ik niet opgelost kreeg, en bij andere noten, voornamelijk lagere noten was er ook een klein geruis te horen.