Author Topic: Alt saxofoon kopen  (Read 23977 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline martijn3293

• Member
  • *
Alt saxofoon kopen
« on: 02 April 2015, 19:34:13 »
Hallo allemaal,

Ik ben een student (klassiek) saxofoon aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.
Vandaag ben ik bij Adams (Ittervoort) geweest om enkele alt saxen te testen. Hier heb ik een Buffet Crampon Senzo, Selmer serie III, Selmer SA80 II Dore, en Selmer serie SA80 II getest.
Ik was zeer tevreden van de SA80 II Dore, maar toen ik plots zag dat deze 12 000 euro kostte, heb ik deze maar mooi aan de kant gelegd. Mijn budget ligt namelijk rond de 5000 euro, max. 6000 euro, aangezien ik maar een student bent, heb ik niet zoveel geld en wil ik er eerlijk gezegd ook geen 12 000 euro tegenaan gooien.
Los van dit feit was ik niet zo tevreden van de selmer serie III omdat ik ten eerste alle moeite van de wereld moest doen om mijn mondstuk (Vandoren AL4) over de kurk te krijgen en daarna moest zag je bijna geen kurk meer en dan nog was de stemming aan de lage kant. Dit vond ik zeer vreemd maar heb hem toch geprobeerd juist te stemmen. Toen ik uiteindelijk erin geslaagd was om het mondstuk ver genoeg te krijgen, vond ik dat de lage en hoge noten absoluut niet goed intoneerde. De lage noten waren veel te laag terwijl de hoge noten veel te hoog waren. Dit lag volgens mij aan de sax zelf, want op mijn huide sax (Buffet Crampon S1) en de andere saxen die ik getest heb, was er niks extreems kwa stemming.

Ik was het meest tevreden van de Buffet Crampon Senzo, ook omdat deze kwa stemming en intonatie zeer goed was, speelt soepel, spreekt makkelijk aan. Er waren namelijk 2 'probleempjes' wat ik zeer jammer vond. Bij de hoge la is er veel lucht te horen wat ik niet opgelost kreeg, en bij andere noten, voornamelijk lagere noten was er ook een klein geruis te horen.
Weet iemand of en hoe dit opgelost kan worden? De hoge la denk ik dat opgelost kan worden door de octaafklep op de hals wat dichter te maken, maar dit durfde ik niet zelf te doen in de winkel. Ook vond ik het jammer bij de Senzo dat er op de beker een kras was. Kunnen ze deze kras wegwerken?
Wanneer ik de winkel verliet, was het zeer druk en kon ik deze dingen niet navragen en aangezien ik op een andere afspraak moest zijn, kon ik niet wachten tot ik aan de beurt was om geholpen te worden.
Daarom hoop ik dat ik hier een antwoord kan vinden.

Dankuwel

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: Alt saxofoon kopen
« Reply #1 on: 02 April 2015, 20:43:56 »
Bij een dergelijk bedrag kan je gewoon vragen om meerdere versies van hetzelfde merk en type uit te testen en daarvan de beste aan te schaffen.
De mindere exemplaren blijven daardoor liggen.
Veel merken hebben een te dikke halskurk, waarschijnlijk met het idee dat je een dikke kurk altijd dunner kan schuren.
Het is niet optimaal voor het geluid, een net passende kurk speelt plezieriger.
Neem de tijd zodat je iets goeds kan vinden.

Mogelijk is de sluiting van de oktaafkleppen van de Senzo niet 100%.
Door ook met een mondstuk met hoge baffle te testen kan je ook op hele kleine lekken testen.
Deze mondstukken gaan bij het kleinste lekje direct piepen. 

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline martijn3293

• Member
  • *
« Reply #2 on: 02 April 2015, 21:25:49 »
Dankuwel voor uw antwoord.
De intonatie van de Selmer, kan dit op zich iets te maken hebben met die dikke kurk, of heeft die niets te maken hiermee?
Een vriend en collega saxofonist heeft in januari ook deze Buffet Crampon Senzo gekocht, en hij heeft net hetzelfde probleem bij de hoge la dat je wind en geruis hoort. De andere noten zijn perfect, maar enkel bij de hoge la hoor je ruis en wind. Hij heeft dit proberen aan te passen door de octaafklep aan de hals te buigen, en het is wel een pak minder volgens hem, maar je hoort het nog steeds.

De Senzo die ik getest heb, was de laatste die ze hadden en het kon zeer lang duren voordat ze deze weer binnenkregen. Ze hadden namelijk 3 zulke saxofoons besteld (waarvan er 2 al weg zijn), en op deze 3 hadden ze bijna een jaar moeten wachten.
Maar ik heb een mailtje gestuurd naar een andere muziekwinkel in de buurt en hopelijk hebben zij deze Senzo ook nog voorradig, dan ga ik hem daar eens testen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 02 April 2015, 21:41:47 »
Volgens mij moet elk instrument wat je koopt nagekeken en afgesteld worden.

Daarnaast, beperk je niet tot het model wat je in gedachten had.
Voor dat geld is erg mooi spul te koop.
Vergeet vooral niet om van het zelfde type meerdere toeters te proberen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #4 on: 02 April 2015, 23:23:28 »
Het ruisen van de hoge la kan best hardnekkig zijn. Test eens op welke afstand dat hoorbaar is voor het publiek en kijk of dat acceptabel is.
Vraag bij de winkel hoe het verminderd kan worden.
De serie iii heeft een iets nauwere boring. Bij een andere boring kan de intonatie net iets anders zijn, meestal is daar wel aan te wennen.
 Als je mondstuk bevalt kan het een oog opener zijn om eens verschillende versies van hetzelfde mondstuk te testen.
Hier zitten vaak behoorlijke verschillen in. Een mondstuk kan net zo goed bepalend voor je sound zijn als de saxofoon.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 02 April 2015, 23:31:00 »
Voor dat geld moet je gewoon doorzoeken totdat je er een vindt die van hoog tot laag in orde is. Ik heb ook ooit een overigens hele mooie serie 3 bij Harry Bakker gespeeld, een solid zilveren met gouden kleppen,  beetje opzichtig, maar mooi geluid. Te lage bes, was niet te verhelpen. Niet gekocht dus. Wat ik bedoel is dat wanneer er grotere ingrepen gedaan moeten worden aan een nieuwe sax om hem in orde te krijgen, zou ik er jiet aan beginnen. Een klep een beetje hoger of lager afstellen is wat anders, dat blijf je waarschijnlijk je hele leven doen.

Verder zou ik voor dat bedrag een alleskunner willen. Je zult na moeten denken over wat je na je studie wilt gaan doen. De kans dat je met klassiek saxofoon je boterham zult verdienen is niet heel groot. Dat geldt overigens ook voor lichte muziek. Wil je les gaan geven? Ook dan zul je meer "lichte" leerlingen hebben dan klassieke. De meeste kansen zul je hebben wanneer je van beide markten thuis bent.
De buffet waar je nu op speelt is een klassieke sax en is daarmee niet flexibel genoeg voor lichte muziek. Wel vaak een heel mooie sax voor het klassieke werk.

Daarnaast, behalve die zilveren met te lage bes, ben ik nog nooit een mooie serie 3 tegengekomen, een serie 2 heb ik jaren lang gehad en over het algemeen zijn daarbij de octaven te groot, das harder werken dus. Ook is het geluid daarvan helder, maar wel wat scheller.
De buffet senzo, ken ik niet, maar ook daar zou ik niet aan beginnen simpelweg vanwege het feit dat " remakes" vaak in geen enkel aspect lijken op hun voorganger naar wiens model ze zijn gemaakt.
Dat geldt ook voor bv Reference versus Mark VI.
Mocht je nog Yamaha overwegen, kunnen best mooie bij zitten, maar klank blijft altijd wat vlak en dun in vergelijking  tot Selmer. Ook Yanagisawa heeftbest mooie exemplaren.

Neem vooral de tijd, zoals ik het begrijp zit je niet zonder en het is nu eenmaal zo dat wanneer je al kwalitatief goed materiaal hebt het moeilijker wordt om iets te vinden wat een verbetering is.
Dan is er misschien ook nog de overweging dat je je hele saxofoonspelende leven niet op dezelfde sax zult blijven spelen, de kans dat je andere voorkeuren zult krijgen is best groot en dat kan ook van invloed zijn op je keuze nu.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #6 on: 03 April 2015, 09:33:48 »
Een kras wegwerken houdt in: het gebied rond de kras te lijf gaan met schuur- en polijstmiddelen; materiaal wegnemen dus.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Leonatic

• Guest
« Reply #7 on: 03 April 2015, 22:54:28 »
Ik vind het verhaal van de serie lll bijzonder. Ik heb er 2 en het zijn allebei heerlijke saxen. Probleemloos stemmend over het hele bereik. Groot en egaal van klank en met alle ruimte voor expressie. Ik heb hiervoor 2 serie ll's gehad en vond die ook prima. Iets bescheidener en ik kan mij goed voorstellen dat in een klassieke uitvoeringspraktijk deze wat makkelijker inpassen. Serie lll fantastisch voor een lead alt in een big band en de serie ll voor in een klassiek kwartet.
De kurk is inderdaad geen echt issue. Dat is iets wat je op maat schuurt. Maar als de verhoudingen in een sax niet kloppen maakt het niet uit wat het merk of type is, dan kun je er maar het beste vanaf blijven.
De AL4 is een erg goed mondstuk en zeker niet zo buitenissig dat het niet met elke sax een goed resultaat geeft. Ik zou voor de kras een erg nederlandse oplossing kiezen: korting. Het is immers een beschadiging en na een korte tijd gaat de kras op in de krassen die je zelf veroorzaakt hebt.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 04 April 2015, 08:31:50 »
Tsja, goed lezen. :) IK ben ze nog nooit tegengekomen, dat wil niet zeggen dat je er niet een zou kunnen vinden. Die zilveren zou ik gekocht hebben als die Bb niet zoveel afweek.  Ik ken overigens 1 serie 2 waar ik misschien zelfs wel mijn Mark VI voor zou willen inruilen.
Ik neem aan dat je altijd een verbetering wilt wanneer je ander materiaal wilt aanschaffen, hoe beter de spullen zijn die je hebt, hoe moeilijker het wordt om iets te vinden. En wil ik ooit nog een andere sopraan dan richt ik me op serie 2 en 3. Kortom, alle opties open houden, want de sax die je heel graag wilt komt een keer voorbij, maardat kan wel eens een poosje duren. Ondertussen lekker blijven zoeken, das ook een leuke bezigheid.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Leonatic

• Guest
« Reply #9 on: 04 April 2015, 12:49:31 »
Valt wel mee, Pieter. Het verhaal van Martijn,waar het het allemaal mee begon ;) is een bijzonder verhaal. Ze zijn zeker niet allemaal perfect maar 'laag veel te laag en hoog veel te hoog' met een AL4 klinkt wel heel uitzonderlijk. Behalve mijn eigen saxen heb ik ook verschillende leerlingen met serie lll's en daar is de stemming ook spot on. Ik wil alleen tegen Martijn zeggen dat als je €5000,- te besteden hebt een serie lll toch echt de moeite waard is (als je van een fors geluid houdt tenminste) om nog eens een ander exemplaar van te proberen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 04 April 2015, 13:04:32 »
Hoe meer hoe beter. Dat is over het algemeen het fijne van Adams, daar staan, niet altijd, maar meestal wel veel exemplaren van veel types en merken.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 04 April 2015, 14:13:55 »
Toch klinkt het voor veel mensen als een soort sprookje.
Er zijn weinig producten waar binnen een type, merk en model zoveel variatie zit als je bij saxofoons tegenkomt. De moraal van dit sprookje:

Je moet veel kikkers kussen voordat je je prins(es) vindt.
en ze leefden luidruchtig en gelukkig totdat er een nog mooiere.....

8) 8) 8)

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #12 on: 04 April 2015, 16:46:39 »
Ondanks het feit dat je een student bent, vind ik een budget van 5 a 6000 euro zeer royaal. Dan heb je keuze genoeg lijkt me.
Misschien een keer handig om eens verder te kijken dan het geijkte Selmer. Zeker tegenwoordig is er zoveel meer moois te koop voor dat geld.
Het proberen waard zijn merken zoals P mauriat, cannonball, lemonde, enzv... Daar kunnen aangename verrassingen tussen zitten, die je anders over het hoofd zou zien.
Wil je toch tot de geijkte merken blijven, een Yamaha Custom is natuurlijk niet te versmaden. ;)

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #13 on: 04 April 2015, 20:38:16 »
Of een te gekke Conn 10M VIII Connquerer voor de helft van dat budget.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #14 on: 04 April 2015, 21:18:42 »
Ehhh....lezen jullie de eerste zin nog eens....