Author Topic: Fake Selmers op de markt?  (Read 7360 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Fake Selmers op de markt?
« on: 29 April 2015, 08:17:58 »
Een poos geleden schreef ik over de goedkope serie Mark Vi. Daar kwam weinig reactie op. Niemand wil er natuurlijk voor uit komen dat hij de hoofdprijs heeft betaald voor zo'n goedkoop ding. Een Selmer is toch vooral een status symbool.

Op Facebook vond ik:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.173585806004713.41625.147817861914841&type=1

De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Fake Selmers op de markt?
« Reply #1 on: 29 April 2015, 11:15:44 »
Ja, mensen die status belangrijk vinden maar niet de benodigde centen hebben om echte kwaliteit te kopen geven hun geld vaak uit aan rommel. Maar wees eerlijk, je prikt toch zo door dat soort types heen.
Mensen die kwaliteit als leidraad hebben hebben daar vaak veel voor over en als dat niet mogelijk is, dan zijn er nog genoeg keuzes te maken die goed genoeg zijn.

Er wordt heel vaak deningrerend gedaan over Selmer, maar wanneer je Selmer beschouwt als een statussymbool dan klinkt dat ook een beetje naar kift. Misschien omdat ze voorheen alleen prof. Saxen maakten en geen studiemodellen, maar prijstechnisch gezien is het geen aanschaf waarmee je bij je medemuzikanten kunt opscheppen. Het is één van de goedkoopste professionele instrumenten.

Wanneer iemand geen moeite wilt steken in het ontwikkelen van zijn spel en zijn klank klinkt hij op elke toeter naar dunne sh*t, er is geen enkel logo op de beker wat dat dan kan verhullen. Voor zo'n persoon is Selmer een statussymbool, tenminste wanneer hij dat ding gekocht heeft met de bedoeling zijn eigen prestaties te maskeren.
Toch zijn er uitzonderingen; onze muziekvereniging heeft alleen Mark6 toeters, alten, tenoren en baritons. Daar speelt iedereen op. De meeste mensen hebben niet eens het besef waar ze op spelen, zijn als leerling daar ooit op begonnen en spelen na 40 jaar nog steeds opdezelfde toeter. Het was in die tijd van aanschaf gewoon de gangbare toeter en vergeleken met de overige instrumenten ook nog een goedkope.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat wanneer je Selmer ziet als een statussymbool, je je af zou kunnen vragen of dat misschien niet zou kunnen komen omdat je die kwaliteit nog niet ervaren of onderkend hebt.
Er is niets mis mee wanneer iemand een andere keuze maakt, om wat voor reden dan ook, maar om dan een topmerk vooral een statussymbool te noemen.....dat geldt toch alleen voor statusgeile mensen? Daar wordt de kwaliteit van het merk niet minder van.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 29 April 2015, 12:00:26 »
Op een open dag van de douane stelde men de vraag wat wordt het meest vervalst?
Iedereen riep Kleding,........  het antwoordt was: Voedingsmiddelen,......   bouillonblokjes bv....  blokje van een ander merk, Knorr papiertje erom en je verdiend heel gemakkelijk één of twee cent per blokje,.......... Miljoenen keren....

Maar voor de zekerheid laat ik op mijn Yana nog even graveren: Not A Mark VI, just a Fantastic Player
zo in de rand van de beker.... zoals Piet

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 29 April 2015, 13:06:23 »
Een mark 6 kan zowel een gebruiksvoorwerp als een statusvoorwerp zijn.
In het laatste geval noemen we dat A-brand simplisme.
Je herkent dit type mensen meestal aan de zin:"Ik gebruik/drink/eet alleen merk ....".
A-brand simplisme is een van die aandoeningen die altijd ontkent wordt.
Zelfs in de medisch wereld wordt ontkend dat deze aandoening bestaat.
Er spreekt een enorme tegenzin uit om zich te verdiepen in de achtergrond van het product.
Dus Buffet heeft er weinig last van, maar Selmer des te meer.

Maar dit is geen groot probleem.
Zodra deze mensen een fake saxofoon kopen wordt er een paar uurtjes op gespeeld en gaat ie daarna de kast in.
Zolang die in de kast staat is alles in orde, er is een statussymbool van het juiste merk en er wordt niet op gespeeld.
Behalve als die aan een particulier wordt doorverkocht als gebruiksvoorwerp.
Geeft veel herrie, maar relatief gezien nog weinig aan de hand.

Fake powertools, bijvoorbeeld vervalste kettingzagen met slecht functionerende veiligheidsklamp  ( in Groot Brittanië twee jaar geleden) zijn veel gevaarlijker.
Maar zoals Zoot aangeeft is het vervalsen van voedsel veel belangrijker.
Er zijn duizenden mensen gestorven of ongelukkig gemaakt door vervalsingen van olijfolie, wijn en babyvoeding.
En het is behoorlijk eng om te bedenken dat je een product kan kopen dat niet gecontroleerd is of het geschikt is als levensmiddel.
Gezien de lage marges in de levensmiddelsector zijn er genoeg mensen die er geen probleem mee hebben om dit soort producten aan te bieden.
Dat lijkt mij nou een echt probleem.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #4 on: 29 April 2015, 14:53:20 »
Behalve met z'n prijzen steekt Selmer niet met kop-en-schouders uit boven bijvoorbeeld Yamaha, Yanangisawa.............
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #5 on: 29 April 2015, 15:02:13 »
Vaak wordt er niet enkel op selmer blindgestaard, maar ook de mark vi (en de super balanced action lijkt soms vrij onbekend te zijn ofzo). Een mark vi uit de jaren 50 is beduidend anders (er zit veel meer versiering aan, en de applicatuur is ronder afgewerkt) dan eentje uit de jaren 70 en al een stuk meer waard. (voorzover waarde interessant is. Ik speel op een saxofoon voor mijn plezier, en het gaat mij om de muziek en of ik blij ben met mijn saxofoon. Saxofoons kunnen wat mij betreft niet snel een statussymbool zijn omdat de waarderange relatief beperkt is :)  )

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #6 on: 29 April 2015, 15:07:28 »
Eens met jou Windbuil. Als ik een nieuwe saxofoon zou kopen zou ik voor een yana gaan en misschien een yamaha. De nieuwe selmers zeker de ref klinken ook ontzettend mooi wat mij betreft, maar ik vind de prijs nogal stevig.