Author Topic: 2 weken oude saxofoon met krassen(?)  (Read 10274 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline martijn3293

• Member
  • *
2 weken oude saxofoon met krassen(?)
« on: 04 May 2015, 18:33:43 »
Hallo allemaal,

2 weken geleden heb ik een nieuwe alt saxofoon gekocht, een Buffet Crampon Senzo (koperrood kleurige body met gouden kleppen). Iedere keer na het spelen poets ik hem grondig (is nog nieuw dus wil er zorg voor dragen.
Vandaag was ik hem aan het poetsen en omdat de zon vol naar binnen scheen, kon ik elk detail goed zien. Maar toen zag ik dus ook dat overal op de beker lichte krasjes waren. Het lijkt alsof dit komt door de poetsdoek (die overigens bij de saxofoon zelf zat, een poetsdoek van Buffet Crampon). Kan dit door de poetsdoek komen? En hoe kan ik dit oplossen/vermijden?
Bestaat er een middeltje om die krassen te verwijderen of te verminderen?
Op 1 plaats op de beker zaten diepere krassen. Hoe die er komen, weet ik absoluut niet aangezien ik uiterst voorzichtig ermee geweest ben en (nog) niet ergens tegenaan gestoten of geschuurd heb ermee.

De kleine krasjes vallen op zich niet heel erg op, maar toch vind ik het precies een beetje jammer, het is toch een dure sax geweest.

Groetjes

Zoot

• Guest
Re: 2 weken oude saxofoon met krassen(?)
« Reply #1 on: 04 May 2015, 21:07:08 »

Hmm, misschien toch te ijverig aan het poetsen geweest... er hoeft maar een zandkorrel .....     :'( :'( :'(

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #2 on: 04 May 2015, 21:36:21 »
Krassen in het metaal verwijderen gaat niet. Een kras ís verwijderd metaal. Je kan die alleen onzichtbaar maken door het omliggende metaal te verwijderen (NIET DOEN!!!).
Misschien heeft de saxofoonwisser de krasjes veroorzaakt?
Een saxofoonbeker krijgt zijn uiteindelijke vorm op de forceerbank. Forceren gaan niet zachtzinnig.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 05 May 2015, 00:20:06 »
vervelend die krassen, en er is geen wondermiddel tegen.
Ook een doek kan krasjes maken, je kan ze alleen controleren op een vergeloijkbaar oppervlak (gelakt metaal).
Controleer ook de koffer of er geen scherpe puntjes in verborgen zitten.
Zand, crackers, metaalstof alles kan krasjes maken.
Succes ermee.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #4 on: 05 May 2015, 14:59:20 »
ja laatst ook mijn verzilverde saxofoon uit de standaard gehaald. Zo'n saxxy van K&M. Er zaten me toch krassen in het zilver ineens op 1 plek aan de linkerkant. En nog best diepe krassen ook nog. En nee, mijn standaard bewaar ik niet in het zand. :)
We maken allemaal van die dingen mee, maar vooral vervelend voor je omdat het een nieuwe saxofoon is en dit dus de eerste beschadiging is. Ik lig er niet wakker van omdat mijn saxofoon na al die decennia wel wat meer krasjes heeft sowieso (de linkerkant is al zovaak de klos geweest. De rechterkant daarentegen is nog altijd erg mooi wat ik graag zo houd.), maar het moet niet onnodig gebeuren en vooral niet al te vaak.
Mijn saxofoon gaat nu weer gewoon in de grote wat zwaardere K&M standaard.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #5 on: 05 May 2015, 19:17:32 »
De eerste kras in mijn nieuwe baritonsax (krachtterm!). Wat baalde ik, en ook van mijn spijkerbroek natuurlijk.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #6 on: 06 May 2015, 10:15:36 »
Voor mij is een sax een ding dat wordt gebruikt met tot gevolg dat er krasjes, slijtplekjes van de zilverlaag. enz. op komen.
Voor mij maakt dit een sax tot een mooi instrument dat gaat leven.
Ik vond het verschrikkelijk toen een van mijn saxen tijdens een revisiebeurt was opgepoetst.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.