Nieuwe saxcraft ligature

Started by johanj, 08 June 2015, 20:50:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johanj

Heeft iemand deze al: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/blaasinstrumenten-saxofoons/a1000269367-nieuw-de-saxcraft-ligature.html
Ik heb er al eens een geprobeerd en best mooi en goed, maar ik hoor zelf die subtiele verschillen niet. Maar voor wie het onderste uit de kan wil spelen best wel interessant.
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Maaarten

Het is wel een mooie binder, maar ik heb nog nooit gemerkt dat een binder veel uithaalt voor de klank.
Lijkt me wel makkelijk in gebruik (dat ie er niet zo snel afschuift als je aan het mondstuk draait met rietje er nog op. Andere binders zijn daar wat te kwetsbaar voor, of ze schieten los van het riet. Deze binder lijkt me behoorlijk degelijk.

Voor 135eu koop ik liever een mondstuk. Ik heb voorlopig nog genoeg rietbinders liggen hier :) Daar moet ook nog verzendkosten bij. Ik had m gratis verzonden!

Zoot

Quote from: johanj on 08 June 2015, 20:50:24
Ik heb er al eens een geprobeerd en best mooi en goed, <<<<<
eh Hoezoe,....... ze zijn nét klaar toch?   enne eh eh ik dacht dat Pieter de ligatuur van Bois ging eh eh """" kopiëren """"
maar mooi idd.

Quote from: Maaarten on 08 June 2015, 21:29:36
Ik heb voorlopig nog genoeg rietbinders liggen hier :) Daar moet ook nog verzendkosten bij. Ik had m gratis verzonden!

oh,... stuur ze maar,.......            :P

the martin

leuk bedacht. en een nederlands product. prachtig toch

saxcraft

verzendkosten, notabene vanuit Duitsland, 4,35 euro

en eerste commentaar uit Belgie

Hey Pieter,

Ik ben er zeer tevreden van.
Ik merk dat hij qua klank een heel aantal extra opties, hij verlaagt de weerstand van mijn mondstuk, dus dat is echt wel cool.
Er is al 1 leerling van mij die er waarschijnlijk ook een gaat bestellen.

mvg,

Bauke
SAXCRAFT: The New Way Of Playing The Saxophone

Zoot

Quote from: saxcraft on 08 June 2015, 22:44:33
verzendkosten, notabene vanuit Duitsland, 4,35 euro
en eerste commentaar uit Belgie
Hey Pieter,
Ik ben er zeer tevreden van.
Ik merk dat hij qua klank een heel aantal extra opties, hij verlaagt de weerstand van mijn mondstuk, dus dat is echt wel cool.
Er is al 1 leerling van mij die er waarschijnlijk ook een gaat bestellen.
mvg,
Bauke

via Bol punt Com dan maar,...........  boven de twintig euro Gratis verzenden   :P :P........           maar eh vertel vertel........  waarom Dit ontwerp,....... hoezo en eh eh.....   korting voor SaxForumLeden?  :-*

drietenor

Mooi ontwerp. Het doet een beetje denken aan de Toneking rietbinder die je op veel oudere Keilwerths ziet.
Alleen dikker van constructie en plastic inplaats van metaal als kontaktoppervlak voor het riet.
De prijs klopt bij de hoeveelheid werk die er aan zit in niet al te grote series.
Nu de vraag of je het er aan afhoort, dus gewoon uitproberen...... is Schalkwijk daarvoor een optie?

Toevallig was ik daar gisteren op familliedag, dus waarschijnlijk wordt het terugkomen in oktober.

8) 8) 8)

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

saxcraft

binnenkort komt er een filmpje, dan kunnen jullie het verschil beluisteren
gr.Pieter

Windbuil

QuoteDeze resonantie wordt door het grote, metalen oppervlak doorgegeven aan het mondstuk, en dus aan de saxofoon.
Die laatste bewering; d'r zit toch kurk tussen de hals en het mondstuk?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

drietenor

Kurk dempt, voor een goede overdracht van mondstuk naar saxofoon heb je een (metalen) bruggetje nodig en moet de kurk niet te dik zijn.
Maar meer trilling van het mondstuk geeft in ieder geval een andere toon, of het nu wel of niet doorgegeven wordt.
En als het in belangrijke mate wordt doorgegeven heb je meer trilling om door te geven.

Op marktplaats staat dat de toon donker is, dat wijst op demping van hogere tonen.
Dus deze binder geeft lagere tonen goed door en dempt hogere om een resonante donkere toon te krijgen.
Dat laatste zal wel door het stukje plastic komen, want metaal geeft hoge tonen in de meeste gevallen gewoon door.
Ook moet voor een goede overgang tussen binder riet en mondstuk het oppervlak ertussen schoon zijn, een beetje vuil dempt net zo goed als kurk.

Aangezien de termen over klank nogal subjectief zijn en de mechanical van mondstukken best ingewikkeld wacht ik tot ik wat kan horen.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Windbuil

Ik heb ooit voor iemand een rietbinder gemaakt van 1ste gehalte zilver, naar het model van de Rovner ligature. Het geluid werd "zilverder".
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

saxcraft

Hallo Pieter

Heute habe ich die Ligatur per Post erhalten.

Die Grösse passt perfekt zu meinem Marmaduke Mundstück.

Ich habe kurz angespielt und es hat mir sehr gut gefallen.

Vielen Dank. Die Rechnung werde ich umgehend begleichen.

Viele Grüsse

Andreas

Zoot

das ist ja schön,........ aber ik sehe lieber die beloofde Kino  ( eh of is dat de Hele Bioscoop...   :-[ :-[ )

:P :P

saxcraft

Ik heb gemerkt dat filmen niet mijn sterkste kant is, dus moet het maar anders.
Als er op bepaalde plaatsen, 10 geïnteresseerden zijn, dan kom ik daar naartoe, om zo de nieuwe rietbinder uit te laten proberen.
Overigens speelt Detlef Bensmann van het Berliner saxofoonkwartet inmiddels op een SAXCRAFT-ligature, en wordt de ligature ook op het conservatorium van Berlijn door hem gepromoot.
Wilt u een SAXCRAFT-party, dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groeten,

Pieter van Kessel

[email protected]
[email protected]
0591-527464
06-44985532