Author Topic: Begeleidende partijen voor tenorsax  (Read 12637 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coen

• Member
  • *
Begeleidende partijen voor tenorsax
« on: 23 September 2015, 16:40:42 »
In Soest zijn we vanuit ons cultureel centrum Artishock met een muziekpodium voor niet al te gevorderde muzikanten begonnen. Met een zangeres, drummer, een stel gitaristen en mijzelf op de tenorsax repeteren we om de twee weken, en dat is erg leuk om te doen. Het is een muziekpodium en voorlopig nog geen band omdat de intentie vooralsnog samen spelen is, en niet optreden, en verder kunnen mensen die enige ervaring hebben mee komen doen. Twee drummers is handig omdat er regelmatig één niet zal komen.
In onze geringe ervaring zit meteen een uitdaging, en die is weer de aanleiding tot mijn vraag.
We hebben niemand die op een dusdanig niveau met muziek overweg kan dat hij/zij partijen kan schrijven. We hebben muziek zat, voor de gitaristen, maar saxpartijen des te minder. Ik speel nu tweede stem bij Go your own way, speel de zangpartij van Tears in Heaven en doe een poging om One step beyond helemaal te spelen, en voor de rest nog niets. En van andere nummers die ik kan maar we (nog) niet oefenen speel ik steeds de zangpartij.
Mijn improvisatievermogen en het spelen op gehoor zijn ook niet zodanig ontwikkeld dat ik soepel kan meeblazen terwijl er gespeeld wordt.
Bij veel nummers waar een sax meespeelt speelt die begeleidend, vaak om de zanger(es) heen. Is ergens aan bladmuziek te komen waar dergelijke begeleiding is uitgeschreven?
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Begeleidende partijen voor tenorsax
« Reply #1 on: 24 September 2015, 08:31:08 »
Ik vrees dat je dan toch echt zelf aan de slag moet..
Wat trouwens erg leerzaam is.
Bestpractice installeren en stukje voor stukje, maatje voor maatje uitschrijven.
Er is vast ook wel gratis notitie software te vinden

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Begeleidende partijen voor tenorsax
« Reply #2 on: 24 September 2015, 10:45:18 »
Dat er-om-heen spelen door blazers, is altijd wat intuïtief.
Met de pentatoniek in de betreffende toonsoort kom je een heel end.

Gratis notatie-software is MuseScore
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap