workshop over timing en tellen voor saxofonisten

Started by Floor, 19 October 2015, 12:48:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Floor

Grooving, timing and counting! Ontzettend leuk dat bassist Wouter Kronenberg en drummer André van Damme een workshop komen geven hierover. Zij spelen vaak samen bij grote musicalprodukties en gaan ons saxofonisten laten voelen wat allemaal te maken heeft met ritme, timing en tempo. Kijk op de site voor meer informatie: http://saxofoonworkshops.nl/workshopserie-spelen-vanuit-je.../

drietenor

Goed idee.
Doet me denken aan het verhaal van van Jehudi Menuhin die tegen Albert Einstein bij een benefietconcert opmerkte dat hij niet kon tellen.

De link gaat alleen nog niet de goede kant op

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Floor

drietenor

Floor

Het laat in elk geval zien dat er vele manieren zijn om tot jouw muziek te komen! :)

drietenor

De veelzijdigheid van muziek is een steeds weer terugkerende verassing.
Ooit heb ik een soort van timing workshop gehad met het ritme tandem Manuel Hugas en Cyril Directie.
Dat beviel zo goed, dat ik alle saxofonisten kan aanbevelen om de muziek wat vaker vanuit de ritmesectie te beleven.

8) 8) 8)

Floor

Dat is leuk om te horen! Hebben jullie toen ook samengespeeld? En hebben zij verschillende voorbeelden laten horen van timing binnen eenzelfde stuk? Of jullie dat laten uitproberen?

drietenor

Dat is al weer een tijdje geleden, dus het zal een beetje aangepast zijn in mijn geheugen.
Het begon met een demonstratie van verschillende grooves en voorbeelden van communicatie tussen drummer en bassist. Vervolgens een kort stuk van drummer en bassist met een demonstratie van een vraag beantwoorden met een wedervraag.
Daarna kon ieder (zes blazers) in twee verschillende stukken soleren, waarbij het ging om de interactie tussen ritmesectie en solist. Dat duurde in totaal drie uur.

8) 8) 8)

Floor

Leuk te weten dank je.
Het lijkt mij daarnaast erg leuk en leerzaam om met de saxen een bepaalde simpele riff of groove te spelen en deze te herhalen met verschillende opdrachten in timing. Je speelt hetzelfde maar varieert dus hoe je het speelt, door de ritmesectie goed hoorbaar gemaakt.