Author Topic: Hoihoi  (Read 13710 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Annelien

• Newbie
  • *
  • langzaam maar zeker leer ik een beetje sax spelen
Hoihoi
« on: 17 November 2015, 18:57:27 »
Nou, fijn dat er een forum bestaat. Ik heb bergen vragen. Eerst maar even voorstellen. Ik ben 55 jaar oud en sinds een klein jaartje ben ik begonnen met saxlessen. Ik heb er 10 gehad en de rest leer ik mezelf. Ik ben inmiddels tot de hoge b.
Ik loop tegen gedoe met rietjes aan. Ik gebruik nummer 2. Maar soms speel ik 'wiebelig' en soms gaat het fantastisch. Ik heb het gevoeld at dat door het rietje komt, maar misschien is dat niet zo?
Hoelang gaat een rietje mee? Is het een idee om op kunststof over te gaan?
Ook heb ik een probleem met de overgang hoge c naar hoge d. Heeft iemand daar een tip voor?
Alvast dank voor jullie tips!
Altsax van een volkomen onbekend merk (Improvisation e.c. 98044490), riet rico royal-2 en een Selmer mondstuk

Zoot

• Guest
Re: Hoihoi
« Reply #1 on: 17 November 2015, 19:32:14 »

nee,.. het is niet het rietje,....   maar je kunt natuurlijk dozen andere aanschaffen,........ tientallen mondstukken,... misschien meteen maar een andere tOETert.....    of twee...

je kunt ook "roeien met de riemen die je hebt"  ( mits je er een toch wel goed gevoel bij hebt natuurlijk en misschien heeft de leraar gezegd dat het zo goed is? ) en De Drie O's toepassen,.........       Oefenen Oefenen Oefenen,...........   als je na verloop van enige tijd zoiets hebt van hé,... het geluid wil ik wat meer zus of misschien zo,...... of hé als ik dit zus of zo...   afijn, tegen die tijd weet je wat ik bedoel

van c naar d...  (mits de sax tip top is,.......  ) óók een kwestie van 3 O's, echt waar...  komt goed

misschien is www.maaksmuziek.nl wat voor je?

oja,...............veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
welkom    hier             8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT   8)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 18 November 2015, 07:36:19 »
Met hoge C bedoel je vast midden C
Van midden C naar midden D ga je van bijna volledig open buis naar gesloten buis. Is en blijft gewoon een lastige overgang
Voel maar eens wat het met je ademhaling doet. En daar ligt ook het antwoord, goede ademsteun

En die drie O's

Offline Annelien

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: 18 November 2015, 14:46:16 »
dank dank dank....ik zit volop in de 3 O's  ;D ;D

Met de ademsteun heb ik niet zoveel moeite dankzij jaren van zanglessen en -oefeningen. Ik vind het moeilijk om met de stand van mijn mond de zuivere toon te raken. En zoals gezegd, ik 'glijd uit' tussen c en d. Hij vliegt 'pwieeep' alle kanten uit. Als ik me concentreer en allen die noot speel, gaat het goed. Maar in overgangen....nog steeds niet.

Dank voor de tip maaksmuziek.nl. Ik spijker de algemene muziekkennis bij met http://www.muzieklerenlezen.nl
Altsax van een volkomen onbekend merk (Improvisation e.c. 98044490), riet rico royal-2 en een Selmer mondstuk

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #4 on: 19 November 2015, 07:41:12 »
Je speelt nu een klein jaar, 10 lessen en de rest doe je zelf...

Er zijn er een hoop die dit na 30 jaar nog steeds niet goed kunnen..
Maar je bent goed bezig, het valt je op dat er iets niet goed is!!!!

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #5 on: 20 November 2015, 08:15:48 »
Van harte welkom!

Waarom ben je na 10 lessen gestopt als ik vragen mag? Ik zou je aanraden toch weer wat lessen te volgen. Ook al wil je niet constant op les, doe dan af en toe een les om samen met iemand die er verstand van heeft (daar gaan we vanuit dan ;)) waar je tegenaan loopt en hoe je dit het beste kunt oplossen.
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline jeebee50

• Member
  • *
« Reply #6 on: 20 November 2015, 16:58:56 »
Welkom op dit forum. Ik kan je ook afraden om na tien lessen te stoppen. Ik heb zelf een jaartje of wat les gehad en toen voor mezelf. Nu heb ik na jaren weer les. Ik dacht dat ik wel lekker speelde, het resultaat is echter dat ik allerlei foutieve dingen af moet leren (wat heel lastig is) en opnieuw leren. Het resultaat is nu dat ik met les enorm omhoog schiet qua kwaliteit, maar het kost nu veeeeel meer moeite en is echt zonde geweest van mijn weggegooide jaren zonder les.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline Annelien

• Newbie
  • *
« Reply #7 on: 25 November 2015, 13:30:18 »
om heel eerlijk te zijn: ik leerde niet zo heel veel tijdens de lessen. Misschien andere docent zoeken dan??

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #8 on: 25 November 2015, 20:38:56 »
om heel eerlijk te zijn: ik leerde niet zo heel veel tijdens de lessen. Misschien andere docent zoeken dan??
Als je een goede band met je leraar hebt hoeft dat niet. Je kunt dan met hem overleggen om er meer elementen in te brengen waardoor jij het gevoel hebt dat je meer leert. In het begin kan het lijken dat je stilstaat, maar ongemerkt leer je heel veel.
Niet alleen beheersing van je instrument en het spelen van muziek, maar je pikt ook muziekleer op, zaken als ritme en tempo e.d.
Eigenlijk zou je opnames van je spel moeten maken, en dat na een jaar terughoren. Dan merk je pas hoeveel je geleerd hebt.
Zelf ben ik ook weer begonnen met lessen. Maar tijdens die les bespreken we ook allerlei andere zaken (zoals theorie achter improvisaties, uitschrijven van partituren en transponeren) naast de gewone les.
Je kunt het zo boeiend en gevarieerd laten worden als je zelf wilt is mijn ervaring.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #9 on: 26 November 2015, 11:48:12 »
Maar gaat het leren nu sneller dan? Ik denk het niet. Spreek met de docent af wat je over een jaar zou willen kunnen spelen. Hij kan samen met jou inschatten hoeveel tijd je om dat doel te halen erin zou moeten steken en of het haalbaar is of juist niet. Werken op deze manier geeft structuur en je kunt tussentijdse te behalen doelen vaststellen. Werkt bij oudere leerlingen vaak beter dan zomaar beginnen en zien waar we over een jaartje staan.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Annelien

• Newbie
  • *
« Reply #10 on: 26 November 2015, 20:50:06 »
O ja, het gaat zeker wel sneller!

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #11 on: 28 November 2015, 21:31:34 »
O ja, het gaat zeker wel sneller!

Natuurlijk....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Annelien

• Newbie
  • *
« Reply #12 on: 28 November 2015, 21:37:43 »
 :o :o :o

Offline Maceo

• Member
  • *
« Reply #13 on: 29 November 2015, 13:31:04 »
Beetje zelfoverschatting?
Met een docent, en zoals al benoemd, met het maken van doelstellingen, gaat het altijd sneller.
In ieder geval leer je het dan op de goede manier, zonder dat je later dingen moet afleren, die je nu jezelf zit aan te leren.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #14 on: 30 December 2016, 14:09:27 »
Babbel eens met en ervaren saxofonist over hoe doe jij dat enso.
Ik heb hierdoor lage tonen leren spelen.
Mijn lage tonen waren, lang geleden, nooit zuiver of ze reutelden of nog erger.
Een ouwe rot die dat hoorde zei toen, ga gewoon aanzetten en denk maar dat je over je nek enz., haal ze onderuit je lichaam.
Dat denken doe ik al lang niet meer maar samen met de 3 O's had ik de lage tonen binnen de korts mogelijke tijd onder de knie
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.