Author Topic: Tip-opening vs toon en controlle  (Read 8819 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline emdee

  • Member
  • *
  • Posts: 187
Tip-opening vs toon en controlle
« on: 10 December 2015, 15:56:37 »
Wellicht een overgediscuseert topic...maar dat wil alleen maar zeggen dat het interesant genoeg is om er over blijven te praten...  ;)

Wat is het effect van de tipopening op je toonkwaliteit?
Met goede tooncontrolle op een otto link ( tip 70) geswitched naar een Lebayle 8* ( tip 98) en ik merk dat het niet meer zo eenvoudig is om een toon mooi strak te houden...de intonatie schommelt veel sneller als ik op de lebayle speel.

Denken jullie dat dit verband houd met de tipopening of is het eerder een combinatie van juiste rietsterkte en mpc
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline Milachica

  • Aspirant
  • **
  • Posts: 72
Re: Tip-opening vs toon en controlle
« Reply #1 on: 10 December 2015, 22:28:10 »
Het principe is in grove lijnen inderdaad:
-kleinere tipopening/zwaarder riet geeft een stabielere toon
-grote tipopening/lichter riet geeft een flexibelere toon, wat meer mogelijkheden geeft om de toon te buigen, maar ook kan leiden tot slechte intonatie als je het niet goed weet te beheersen.

Maar wat moet je op een alt in vredesnaam met een opening van 98/1000ste inch??? :D

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Tip-opening vs toon en controlle
« Reply #2 on: 11 December 2015, 07:45:40 »
Van 0.070" naar 0.098" is best een grote overgang hoor, zeker voor alt

Dat vergt echt wel even gewenning en bewustwording van je embouchure.

Offline emdee

  • Member
  • *
  • Posts: 187
Re: Tip-opening vs toon en controlle
« Reply #3 on: 11 December 2015, 08:19:32 »
Het principe is in grove lijnen inderdaad:
-kleinere tipopening/zwaarder riet geeft een stabielere toon
-grote tipopening/lichter riet geeft een flexibelere toon, wat meer mogelijkheden geeft om de toon te buigen, maar ook kan leiden tot slechte intonatie als je het niet goed weet te beheersen.

Maar wat moet je op een alt in vredesnaam met een opening van 98/1000ste inch??? :D

Scheuren.... nee eigenlijk best stom gegaan. Ik wilde altijd al een lebayle en was bij wil bevers toen ik zal dat hij er had....heb daar 3 stuks uitgeprobeerd en heb uiteindelijk deze gekozen...achteraf gezien denk ik dat hij blij was dat hij van dit exemplaar met grote opening af was.....beetje aan laten praten zeg maar....moment van zwakte.....
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Tip-opening vs toon en controlle
« Reply #4 on: 11 December 2015, 08:56:47 »
Ik zit met mijn Runyon op een 0.100 dus het kan best...
Licht riet, en het belangrijkste... Ontspannen embouchure

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Tip-opening vs toon en controlle
« Reply #5 on: 11 December 2015, 09:28:22 »
Een grote tipopening heeft vaak ook een wat meer baanlengte
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

ruit

  • Guest
Re: Tip-opening vs toon en controlle
« Reply #6 on: 13 December 2015, 12:02:34 »
Een grote tip-opening betekent, dat je moet beschikken over een goed ontwikkelde embouchure en daarvoor moet je veel oefenen en hard "werken". Zeker i.g.v. mondstukken met een grote kamer.
Maar al te vaak wordt een (te) grote tip-opening gecompenseerd met een veel te licht riet.
Die fout heb ik zelf ook gemaakt.
Behalve minder controle, komt het ook de klank niet ten goede.
Ook veel professionals (ook jazz-saxofonisten) spelen op een kleinere of gemiddelde tipgrootte (alt-tipgrootte 5-7, tenor-tipgrootte 6-8).