Author Topic: mondstukken zelf maken  (Read 14637 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
mondstukken zelf maken
« on: 22 January 2016, 13:20:29 »
Ik ben al een paar maanden bezig met het ontwerpen van een eigen mondstuk. Dat doe ik in een 3d pakket (openSCAD) en dan laat ik het printen door een 3Dhub bij mijn in de buurt. Ik ben inmiddels bij versie 7 en het resultaat is niet onaardig!
Het 3D print materiaal is niet helemaal geschikt. Het is uiteindelijk toch een aardig ruw oppervlak en nabewerking is lastig in een mondstuk.

Nu denk ik al een beetje na over een volgende stap, kleine series maken.
Matrijsen maken voor spuitgieten is natuurlijk veel te duur, maar gieten in een siliconenmal dat moet wel te proberen zijn.
Ik vraag me alleen af of de materialen die je kunt gieten wel geschikt zijn voor mondstukken.
Heeft iemand er ervaring mee, een mening over?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: mondstukken zelf maken
« Reply #1 on: 22 January 2016, 13:47:24 »
Alles wat stijf genoeg, vormvast en niet giftig is, is geschikt. Er bestaat epoxyhars voor drinkwatertanks.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline ton.eusterbrock

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: 27 January 2016, 23:13:45 »
Ik was afgelopen jaar bij een optreden van New Cool Collective. Bejamin Herman speelde daar op een 3d geprint mondstuk. Wad geprint op TU Delft. Dus, ... zou wel mogelijk moeten zijn. Hij was er blij mee. Misschien ander plastic gebruiken? Of zou Bejamin's mondstuk toch nabewerkt zijn?

saxelijke groeten,
Ton

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #3 on: 28 January 2016, 07:44:36 »
Hier is van alles over dat project in Delft te vinden: http://sax2013.weblog.tudelft.nl/?TUD-USE-COOKIES=yes.
Zij hebben wel hele nauwkeurige printers gebruikt.
De printers die voor weinig geld beschikbaar zijn komen nog niet in de buurt van die kwaliteit en zijn alleen geschikt voor prototyping.

Offline Albert

• Member
  • *
    • Music makes the world go round
« Reply #4 on: 09 February 2016, 12:54:16 »
Ook Bart Wirtz (oa Artvark) liet door de TU zijn Meyer M7 naprinten. Leuk maar nog niet perfect. Ik ben al enkele maanden op zoek naar een partij die op een serieuze en betaalbare manier in kleine serie kan produceren. Ik heb zelf een perfecte vintage maar wil een net iets langere baan en iets fellere tip. Daar zoek ik een serieuze partij voor. Een handvol 'profs' bleken knutselaars. This is serious stuff. Ik kom graag in contact met een partij die kan en wil. Maybe join forces.
[size=85]...................
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #5 on: 17 February 2016, 23:25:07 »
Je kunt ook een gietmodel maken van dat mondstuk. Ik hoop dat ik er gauw aan toe kom en dan deel ik hier wel of dat gelukt is. Wat voor mondstuk heb je eigenlijk? Ik ben best geinteresseerd om het eens op te meten, dan kan ik er een in ieder geval een 3D bestand van maken.

Offline Albert

• Member
  • *
    • Music makes the world go round
« Reply #6 on: 18 February 2016, 09:54:40 »
Ik speel op diverse mondstukken (Meyer, Selmer en Otto Link). Deze vind ik echter te hard klinken. Ik speel bij voorkeur onversterkt (kamerjazz). Ik heb nu een merkloos 'vintage' mondstuk met een kleine tip en een grote kamer. De baan is korter dan bv. de Meyer (M6, M8). Wat ik wil is een iets langere baan en misschien een iets grotere tipopening. Da's een kwestie van uitproberen. Reden: de sound bevalt me geweldig goed en ik speel met een hogere druk dan op mijn gangbare mondstukken. Dat bevalt me maar wisselen met m'n Meyers is geen optie meer, dat kost teveel aanpassing. Het verschil is echt mega. Als ik toch eerste alt in een big band ga spelen, of een jamsessie doe heb ik iets meer power nodig. Met deze vintage mis ik projectie bij lager volume. Dat hoop ik met een iets langere baan goed te maken. FYI: qua volume en projectie is dit het verschil van zacht naar hard volume: mijn vintage > Selmer E > Otto Link 6* > Meyer M6 > Meyer M8 > Berg Larsen SMS 90/s. Die BL is te koop BTW. Wat ik zoek is een geluidsniveau van de Selmer E met de dynamiek van de Meyers. Voor opnamen is de vintage prima, voor live net aan. Misschien goed om elkaar te ontmoeten en kijken wat we kunnen versleutelen? Waar ik naartoe wil is een laag volume productie van Signature 3D-printed mondstukken. Internationaal is er een markt voor. Hoor graag!
[size=85]...................
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]

Offline MarcoPoppe

• Member
  • *
« Reply #7 on: 03 August 2018, 21:28:38 »
Je kunt ook een gietmodel maken van dat mondstuk. Ik hoop dat ik er gauw aan toe kom en dan deel ik hier wel of dat gelukt is. Wat voor mondstuk heb je eigenlijk? Ik ben best geinteresseerd om het eens op te meten, dan kan ik er een in ieder geval een 3D bestand van maken.
Ik heb enkele gietmodellen gemaakt van mijn guardella , ook opmetingen gedaan - zou graag een 3d tekening hebben om het te laten printen in koper en of titanium .
Kunnen wij contact hebben met elkaar ?
Grts Marc

Verstuurd vanaf mijn SM-P900 met Tapatalk

ruit

• Guest
« Reply #8 on: 03 August 2018, 22:52:36 »
Van de 10MFAN mondstukken zijn ook gedurende korte tijd, 3d geprinte mondstukken uitgebracht. Als voordelig alternatief voor de duurdere HR modellen (o.a. Merlot, Robusto).
Het verschil was duidelijk hoorbaar en ze zijn ook vanwege andere redenen niet meer leverbaar.

De betere (merken) mondstukken worden uit een massieve staaf Hard Rubber (eboniet) of messing via een geavanceerde CNC-techniek vervaardigd.
Vervolgens ook nog met de hand afgewerkt, door ervaren refacers (bijvoorbeeld Eric Falcon).

Vooralsnog is de kwaliteit van 3d-geprinte mondstukken een stuk minder dan die door eerder genoemde techniek zijn gemaakt.
Dan gaat het waarschijnlijk vooral om de lol, om met nieuwe technieken te experimenteren.