Author Topic: Keilwerth Toneking Tenor: Waardeloze saxofoon!!!!  (Read 22610 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline PieteRT

• Newbie
  • *
    • Rijschool oneway
Keilwerth Toneking Tenor: Waardeloze saxofoon!!!!
« on: 05 February 2016, 10:38:23 »
Waardeloze saxofoon, ouderwets ding en een reparatie is zonde van mijn tijd.

Afgelopen weekend achter een Keilwerth Toneking Tenor aan geweest. Heb al een altje van Amati (ook een Toneking) en hier zit al een mooi geluid in, maar wat heeft die tenor een donker, maar toch "zacht"geluid  ::). Hij is niet nieuw, 1960,  dus ik had wel verwacht dat er hier of daar een klepje lekte maar dat is allemaal te verhelpen natuurlijk. Ik had al een afspraak gemaakt bij een reparateur in de buurt om een nieuw mondstuk kurkje op mijn alt te zetten, dus de tenor gelijk ook maar even meegenomen. Bij het monteren van nieuw kurk, zei ze gelijk al dat tonekings slechte saxofoons zijn en de knoppen eigenlijk allemaal op de verkeerde plek zitten. Ik zei toen dat dat niet zo mooi is omdat in die andere koffer ook een toneking zit. Gelijk de lamp er maar in- en wat werd dat ding afgebrand. Tot aan het rietje toe  :'(. Er deugde helemaal niets van, de reparateur die het laatste onderhoud gepleegd had was een schande voor het vak,Zelf had ze er misschien net 25 euro voor gegeven voor de schroefjes. Ik kon me wonderbaarlijk goed inhouden, want een ander had hem haar waarschijnlijk om de nek geknoopt >:(

De kunststof keyguard is zoals bij 90% van alle Tonekings gebroken. De originele zat er ook al niet meer op maar één van Grafton. Heb al een adresje waar je metalen kunt kopen, hebben echter alleen maar met goudlak. Er zijn een paar klepjes lek, dus dat moet een keer verholpen worden, maar verder zit er een supervette toon in dus ik ben er blij mee.

Gr Pieter
Alt :Amati Toneking (1947 High Pitch) Tenor : Keilwerth Toneking (1960)

Offline PieteRT

• Newbie
  • *
    • Rijschool oneway
Re: Keilwerth Toneking Tenor: Waardeloze saxofoon!!!!
« Reply #1 on: 05 February 2016, 12:16:08 »
gelukt

en allebei

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 05 February 2016, 12:54:55 »
Ik vind het persoonlijk prachtige saxen (uiterlijk)
Heb nooit het genoegen gehad er één in mijn knuistjes te hebben, dus kan er verder niets over zeggen.
Ik zou het niet bezwaarlijk vinden er 1 aan mijn verzameling toe te voegen.

Naar ik mij meen te herinneren. er zijn tegenwoordig replica kunststofwings te koop

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #3 on: 06 February 2016, 13:55:40 »
Reparateurs roepen tegenwoordig wel heel gauw dat de sax in erbarmelijke staat verkeerd.
Mijn reparateur vetelde me dat een nieuwe klant bij hem kwam met een Tophat & Cane altje. Die klant was bij een reparateur in een van de Flevopolders geweest en die had gezegd: "What a mess. Moet totaal gereviseerd worden. Meer dan 400 euro."Geschrokken en bedroefd verliet de klant de reparatie-inrichting met medeneming van de sax.
Mijn reparateur stak na dat verhaal zijn leak light in de sax en stelde vast dat de polsters splinternieuw waren, dat niets lekte, maar dat het linkerpinkplateau licht was ontzet. Gesteld: 30 euro! Blije klant. Nieuwe klant!

Tone Kings met Engelenvleugel zijn gezochte en gewilde tenoren.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline PieteRT

• Newbie
  • *
    • Rijschool oneway
« Reply #4 on: 06 February 2016, 22:45:51 »
De diagnose was bij mijn sax dus ook een volledige revisie á 700 euro.  Maar ze had daar niet veel zin in want wie weet wat je nog meer tegen bij zo'n oud ding. Mijn altje is verzilverd maar dat was volgens haar  niet mogelijk, want tonekings hebben volgens haar nooit verzilverde saxofoons gemaakt. Ze had hem notabene in haar hand. :o Wel wilde ze me een Yamaha of een Jupiter aan smeren. Haar broer heeft nl. een saxwinkel in Deventer.
Dus van de ene kant heel commercieel, en van de andere kant dus helemaal niet, want ik ga daar natuurlijk nooit meer heen.
Ik ga dus maar ergens anders een second opinion halen en ondertussen lekker spelen natuurlijk.
De engelen vleugels zijn er idd nog te krijgen. Op deze sax zit ook geen originele meer, maar één van Grafton( die van die kunststof saxen) maar is ook al in stukken. Ik heb nog wel een adres gevonden met originele metalen vleugels, echter alleen nog maar met goudlak.
De Toneking zit zo'n fijn geluid in dat ik niet snap dat een reparateur zo'n sax met zo'n bepaald karakter helemaal tot aan de grond toe afkraakt. >:(
Maar misschien is dit een te moeilijk project en kan ze alleen maar chinese saxen repareren. :)

GR. Pieter

Offline Milachica

• Aspirant
  • **
« Reply #5 on: 07 February 2016, 00:24:50 »
Ach ja, al die meningen. Gelukkig zijn er net zoveel liefhebbers als saxofoons. Ik speel op nieuwe goedkope Jupitersaxen, gewoon omdat ze goedkoop en toch degelijk zijn. Ik vind ze heerlijk spelen en de afstelling verloopt ook niet, toch zijn er zat mensen die het nodig vinden om hun ongezouten mening te delen over hoe waardeloos Jupiter is.
Niet teveel van aantrekken maar. :D

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #6 on: 26 February 2016, 08:07:19 »
Ik heb een verzilverde Keilwerth Tone King tenor, serienummer 25xxx, met de kunststof engelenvleugel. Voor een luttel bedrag heeft Saxpoint in Gorssel e.e.a. voor me afgesteld, en sindsdien speelt deze sax als een zonnetje. De engelenvleugel is gescheurd, maar bij de sax zat een metalen versie die ik erop ga zetten mocht ik deze sax op een podium gaan bespelen. Dat laatste is niet onwaarschijnlijk want de sax ronkt dat het een lieve lust is (en kwam heel dicht in de buurt van m'n Martin), intoneert goed en aan de applicatuur ben ik als ik overstap vanaf m'n Selmer snel gewend.
Een goed recent gereviseerd exemplaar is denk ik € 750 waard, dus voor een Tone King die hoognodig een revisie nodig heeft zou ik pak 'm beet € 300 betalen.
Met Saxpoint en de eerder in deze discussie genoemde "niet nader te noemen saxofoonwinkel in Deventer" heb ik uitsluitend positieve ervaringen.
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline PieteRT

• Newbie
  • *
    • Rijschool oneway
« Reply #7 on: 26 February 2016, 11:34:46 »
Ik ben gisteren met de Tenor bij Hummel saxofoon reparaties in Groningen geweest en toen hij de koffer opende zag ik hem glimlachen.Vooral de "engelsflugel" vond hij wel gaaf.Na nadere inspectie bleek de sax geen grove gebreken te hebben. voor een relatief gering bedrag kon hij hem weer helemaal up to date brengen. Met de saxofoonwinkel in Deventer heb ik geen ervaring , alleen met een reparateur in het noorden des lands. Die schijnt dan weer connecties te hebben met "Deventer", waarnaar ze mensen verwijst om maar een Jupiter of Yamaha te kopen, misschien omdat een "vintage" reparatie voor haar te hoog gegrepen is. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat de saxofoon winkel in Deventer een slechte zaak is. Ik kan niet wachten tot louis met de toeter klaar is , en ik hem weer op kan halen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #8 on: 26 February 2016, 12:15:28 »
De saxofoonwinkel is mijn vaste adres. Niets mis mee.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #9 on: 28 February 2016, 12:56:24 »
Mijn tenor is een Keilwerth Toneking uit de jaren 30 en m'n alt een Amati Toneking van vlak na de oorlog, nog helemaal gebouwd uit de vooroorlogse Keilwerth onderdelen en met het JFK stempel. Heerlijke saxen met een lekker geluid, en degelijk tot en met!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline PieteRT

• Newbie
  • *
    • Rijschool oneway
« Reply #10 on: 28 February 2016, 15:12:49 »
Hallo Coen
Zo te zien hebben we bijna hetzelfde setje. Mijn Tenor is dan wat jonger, 1960, maar mijn Alt komt uit dezelfde periode, 1947. Alleen staat boven het serienummer een H wat iedereen intrepeteerde als High pitch , maar mijn sax reparateur heeft er op gespeeld en was voor bijna 100% zeker dat dit niet het geval was. Als het idd gemaakt is van Keilwerth onderdelen kan dit ook niet, want Keilwerth heeft nooit High pitch saxen gemaakt. Waar de H dan voor staat is een raadsel. :o

Offline Lemon

• Newbie
  • *
« Reply #11 on: 19 April 2016, 13:16:08 »
Een Keilwerth Toneking tenor is absoluut geen waardeloze saxofoon! Speel er zelf op (en geef er vanwege het lekkere honkige geluid de voorkeur aan boven mijn Conn Ladyface en mijn King Super 20).
Wat voor de TS van belang kan zijn: ik heb nog een metalen zilverkleurige extra engelenvleugel liggen. Origineel van de fabriek.
Interesse? Stuur maar een PM.