Waardeloze saxofoon, ouderwets ding en een reparatie is zonde van mijn tijd.
Afgelopen weekend achter een Keilwerth Toneking Tenor aan geweest. Heb al een altje van Amati (ook een Toneking) en hier zit al een mooi geluid in, maar wat heeft die tenor een donker, maar toch "zacht"geluid

. Hij is niet nieuw, 1960, dus ik had wel verwacht dat er hier of daar een klepje lekte maar dat is allemaal te verhelpen natuurlijk. Ik had al een afspraak gemaakt bij een reparateur in de buurt om een nieuw mondstuk kurkje op mijn alt te zetten, dus de tenor gelijk ook maar even meegenomen. Bij het monteren van nieuw kurk, zei ze gelijk al dat tonekings slechte saxofoons zijn en de knoppen eigenlijk allemaal op de verkeerde plek zitten. Ik zei toen dat dat niet zo mooi is omdat in die andere koffer ook een toneking zit. Gelijk de lamp er maar in- en wat werd dat ding afgebrand. Tot aan het rietje toe

. Er deugde helemaal niets van, de reparateur die het laatste onderhoud gepleegd had was een schande voor het vak,Zelf had ze er misschien net 25 euro voor gegeven voor de schroefjes. Ik kon me wonderbaarlijk goed inhouden, want een ander had hem haar waarschijnlijk om de nek geknoopt

De kunststof keyguard is zoals bij 90% van alle Tonekings gebroken. De originele zat er ook al niet meer op maar één van Grafton. Heb al een adresje waar je metalen kunt kopen, hebben echter alleen maar met goudlak. Er zijn een paar klepjes lek, dus dat moet een keer verholpen worden, maar verder zit er een supervette toon in dus ik ben er blij mee.
Gr Pieter