Goedemiddag allemaal,
Mijn naam is CJ en ik heb de sax ontdekt !!!
Even een korte voorgeschiedenis:
Speel sinds klein al toetsen en doe dat nog steeds, live in bands maar ook mijn eigen composities opnemen voor diverse opdrachten.
Sinds ik tiener was werd ik altijd wel soort van aangetrokken tot sax, maar het kwam er maar niet van. Ik denk dat puur door interesse in toetsen en alle technologie qua uiteindelijk synthesizers etc. ik gewoon in die flow mee ging, nog steeds.
Op de basisschool vroeger wel twee jaartjes blokfluitles gehad en qua grepen op de sax zodoende eigenlijk nauwelijks problemen, ik weet in de basis waar de noten zitten etc.
Ik baal er best wel van dat ik nu op mijn 40e pas 'werk' maak van de sax, heb nu een aantal weken les en ik ben echt gierig (in de positieve zin) in het kunnen beheersen van de sax. Ook al moet ik nog een 'lange' weg qua alle technieken, embouchure, ademhaling, toonvast etc. etc. HOOP NIET DAT HET TE LAAT IS !!!
Mijn toetsen blijf ik wel 'bijhouden', dat gaat sowieso niet weg, hooguit is de ontwikkeling daarin nu even op een lagere versnelling, maar daarnaast ben ik zo blij dat ik toch die stap heb genomen om sax te leren. Al bij het blazen van de eerste tonen/melodie (ook al klinkt het als beginner) voelde ik gewoon hoe 'natuurlijk' het voelde om me ook via een sax muzikaal te uiten. haha bijna alsof dit de missing link was in mijn muzikale reis, gevoelsmatig bijna tegen het emotionele aan haha. (Qua muziekstijl met sax ben ik meer van de smooth jazz , R&B/Soul en lounge/deephouse)
Hopelijk kan sax spelen een tweede vaardigheid naast mijn keys worden. Altijd leuk ook om op sax mee te jammen met een band/jamsessie, of een solo op sax te pakken tijdens een gig. Haha wie weet beland ik ooit wel in een blazerssectie.
Wie heeft er nog meer ervaring met 'op latere leeftijd' sax leren , dan wel naast een ander instrument ? En hoeveel sneller/langzamer gaat het leren dan ?
Ben blij met mijn toetsenachtergrond en muziektheorie tijdens lessen, helpt ook wel bij het 'omdenken' vanuit piano naar mijn alt-sax wat noten/toonladders betreft.
Hoop hier op het forum gewoon goede tips te vinden over het spelen en uiteindelijk (wanneer ik gevorderd ben) ook over keuzes in merken van saxen/mondstukken etc, en altijd leuk om mede-saxers (online) te zien.
Groeten van CJ