Author Topic: Hallo allemaal ! Ik heb de sax (te laat) ontdekt, haha bijna emotioneel ;-)  (Read 9630 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline CJ

• Newbie
  • *
Goedemiddag allemaal,

Mijn naam is CJ en ik heb de sax ontdekt !!!

Even een korte voorgeschiedenis:

Speel sinds klein al toetsen en doe dat nog steeds, live in bands maar ook mijn eigen composities opnemen voor diverse opdrachten.

Sinds ik tiener was werd ik altijd wel soort van aangetrokken tot sax, maar het kwam er maar niet van. Ik denk dat puur door interesse in toetsen en alle technologie qua uiteindelijk synthesizers etc. ik gewoon in die flow mee ging, nog steeds.

Op de basisschool vroeger wel twee jaartjes blokfluitles gehad en qua grepen op de sax zodoende eigenlijk nauwelijks problemen, ik weet in de basis waar de noten zitten etc.

Ik baal er best wel van dat ik nu op mijn 40e pas 'werk' maak van de sax, heb nu een aantal weken les en ik ben echt gierig (in de positieve zin) in het kunnen beheersen van de sax. Ook al moet ik nog een 'lange' weg qua alle technieken, embouchure, ademhaling, toonvast etc. etc. HOOP NIET DAT HET TE LAAT IS !!!

Mijn toetsen blijf ik wel 'bijhouden', dat gaat sowieso niet weg, hooguit is de ontwikkeling daarin nu even op een lagere versnelling, maar daarnaast ben ik zo blij dat ik toch die stap heb genomen om sax te leren. Al bij het blazen van de eerste tonen/melodie (ook al klinkt het als beginner) voelde ik gewoon hoe 'natuurlijk' het voelde om me ook via een sax muzikaal te uiten. haha bijna alsof dit de missing link was in mijn muzikale reis, gevoelsmatig bijna tegen het emotionele aan haha.  (Qua muziekstijl met sax ben ik meer van de smooth jazz , R&B/Soul en lounge/deephouse)

Hopelijk kan sax spelen een tweede vaardigheid naast mijn keys worden. Altijd leuk ook om op sax mee te jammen met een band/jamsessie, of een solo op sax te pakken tijdens een gig. Haha wie weet beland ik ooit wel in een blazerssectie.

Wie heeft er nog meer ervaring met 'op latere leeftijd' sax leren , dan wel naast een ander instrument ? En hoeveel sneller/langzamer gaat het leren dan ?

Ben blij met mijn toetsenachtergrond en muziektheorie tijdens lessen, helpt ook wel bij het 'omdenken'  vanuit piano naar  mijn alt-sax wat noten/toonladders betreft.

Hoop hier op het forum gewoon goede tips te vinden over het spelen en uiteindelijk (wanneer ik gevorderd ben) ook over keuzes in merken van saxen/mondstukken etc, en altijd leuk om mede-saxers (online) te zien.

Groeten van CJ

Zoot

• Guest
Al bij het blazen van de eerste tonen/melodie (ook al klinkt het als beginner) voelde ik gewoon hoe 'natuurlijk' het voelde om me ook via een sax muzikaal te uiten. haha bijna alsof dit de missing link was in mijn muzikale reis, gevoelsmatig bijna tegen het emotionele aan haha.  (Qua muziekstijl met sax ben ik meer van de smooth jazz , R&B/Soul en lounge/deephouse)
          heel herkenbaar,...... alleen miste ik een muzikale achtergrond, en eigenlijk nog steeds     :P :P ??? :-[   leuke muziekkeus!
Wie heeft er nog meer ervaring met 'op latere leeftijd' sax leren

Dat zijn er hier nogal wat...      veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
welkom    hier             8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT   8)

Offline Jannaa

• Blazer
Wie heeft er nog meer ervaring met 'op latere leeftijd' sax leren

Hallo CJ,

Welkom hier.
Op je 40ste jaar leren sax spelen?  Vind ik niet zo erg laat hoor :). Kan prima, als je er maar voldoende/veel tijd in kunt steken.
Zelf ben ik namelijk op mijn 64ste jaar begonnen (na mijn pensioen).
Speelde van kinds af aan accordeon, nu nog steeds in orkesten.

Ben op wekelijkse saxofoonles gegaan en doe dat nu twee jaar.
Inmiddels heb ik de Hafabra A, B en C-examens gehaald en ben nu bezig voor D.

Speel in de fanfare van het dorp waar we na ons pensioen zijn gaan wonen en in het saxofoonorkest van Zwolle.
Daar leer ik ook veel van!
En ik doe mee aan allerlei play-ins die hier in de omgeving worden georganiseerd.
Vorige week nog met 40 saxen o.l.v. Carl Veen en over een paar weken (met 40 andere saxen) o.l.v. Johan van der Linden in Zwolle.
Leerzaam, en leuk!

Waar ik het meest van leer is, je raad het vast: THUIS OEFENEN!
Dat doe ik drie keer per dag een half uur.
En een leraar vinden die goed bij je past is ook belangrijk. Die je op de juiste manier uitdaagt.

Veel plezier met je sax, en oefen ze.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline CJ

• Newbie
  • *
Dank voor jullie warme welkom en reacties!
Ik heb er zin in ☺

Offline Roz

• Member
  • *
Hoi CJ,

Komt me heel bekend voor! Voordat ik sax ging spelen, speelde ik al meer dan 40 jaar piano(eerst 11 jaar klassiek) les gehad, later zelf jazz en andere stijlen gespeeld. Ook vond ik saxofoon als kind al heel interessant. Op mijn 51e begonnen met saxlessen(tenor) en na 6 lessen kreeg ik al improviseren. En inderdaad, de berg muziektheorie maakt het allemaal makkelijker. Het moeilijkste is toonvorming. Maar ja, kwestie van oefenen, oefenen en oefenen. Veel plezier! Rossi
Conn 10M Ladyface (327xxx)/Otto Link SuperToneMaster NY 7*

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
ik was 38 toen ik op sax begon.
zeker 30 jaar te laat
penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline CynthiaM

• Member
  • *
Ik was 45 toen ik begon, bijna 40 jaar te laat!
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Speel al sinds mijn 11de ;-)

Offline MMonroe

• Member
  • *
Van harte welkom :D
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline CJ

• Newbie
  • *
Dankjewel :-)

Offline Windbuil

• Member
  • *
Beter laat dan nooit
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline jeebee50

• Member
  • *
Mijn "midlife-crisis" begon ca. op mijn 48e en duurt al 10 jaar. Heerlijk! Ik had natuurlijk ook als kleuter moeten beginnen, maar ja.
Een advies: neem les en vaak oefenen, dan gaat het heel rap met de kwaliteit omhoog.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline Windbuil

• Member
  • *
Zoek zo vlug mogelijk een rhythm & bluesband!!!!
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap