Main Menu

Selmer SA80 vs SA80 ii

Started by Jansen, 26 March 2016, 17:56:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jansen

Ik ben op zoek naar een goede Selmer SA80.

Wat zijn nu de beste? Ik zie nergens op het www een duidelijk antwoord? Weinig verschil tussen de series I en II, alleen maar cosmetisch? Prijzen zijn ongeveer vergelijkbaar, daar zit ook niet veel verschil in. Zijn deze van bepaalde jaren beter dan van andere jaren?     

Wat nu? Elke SA80 uitproberen die ik tegenkom? Ik heb er nu een stuk of 5 verschillende uitgeprobeerd en ik vind er niet eentje echt 'minder' of er eentje bovenuit steken. Ik vind ze tot nu toe allemaal goed eigenlijk....

Is het uiteindelijk slimmer om voor een SA80 II te gaan omdat deze nieuwer zijn?

Milachica

Ik geloof dat de SA80II over het algemeen als de betere wordt ervaren, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Speel je zelf goed genoeg om de verschillen te beoordelen?

the martin

Wat ik er zo van lees zijn het vooral kleine aanpassingen.
Vooral op ergonomisch gebied.
Ik heb ooit een SA80 (1) in de handen gehad waarbij de ergonomie perfect bij mijn handen paste.
En het was een heerlijk klinkende toeter.
Aan de andere kant de serie 2 was ook niet echt vervelend om op te spelen.

Gewoon proberen of het je bevalt
Wat trouwens voor elke Selmer/Saxofoon geldt.

Jansen

Ik ben al weer iets verder....

Ik ben half nederland rondgereden en ik heb nu een paar favorieten. Ik weet nu een goede SA80 I (gelakt, uit 1984) een goede SA80 II (gelakt, uit 1986) en een goede SA80 II (verzilverd, uit 1998) te koop. Uiteraard bij 3 verschillende winkels... (zucht).

Nou nog een keuze maken, en dat is het lastigst. Ik zou met alle 3 erg blij zijn. (maar ik kan er maar eentje betalen  ;))

De verzilverde SA80 II is pas gereviseerd, dus dat lijkt me de beste keuze maar ik ben onbekend met een zilveren sax. Moet je dan elke dag als een gek de sax weer oppoetsen na het spelen of valt dat wel mee?

Windbuil

Een zilverlaag slijt van het poetsen. Zilver verbindt zich met de zwavelmoleculen in de lucht en in je huidvocht: het wordt bruin en langzamerhand zwart. Als een gek poetsen na het spelen is zeker niet nodig. Een maal per maand opwrijven met een goed zilverdoekje (verkrijgbaar bij de juwelier) volstaat.
Wees voorzichtig in de omgeving van de naaldveren en (afstel)kurkjes en viltjes. GEEN ZILVERPOETSMIDDEL GEBRUIKEN!!!!!
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Jansen

Ik heb vandaag de verzilverde SA80 II gekocht bij Schreeven Brass in Wijchen. Een heel fijne sax en ik ben er erg blij mee. Ik kreeg er ook een mondstuk bij. Ik wilde er geen standaard S80 C* bij en mocht gelukkig kiezen uit een aantal mondstukken. Ik ben op een Claude Lakey Jazz 8*3 uitgekomen. Mooie combi maar m'n Theo Wanne Datta blijft wel mijn favoriete mondstuk. De Claude Lakey is echter wel een mooie backup.

Bedankt voor de hulp en tips. Ik vermaak me dit weekend wel...... ;D

Penningh

Ik heb jaren op een SA80II gespeeld.
Ik vond hem erg plezierig spelen en een mooi geluid hebben.
Op een gegeven moment heb ik hem verkocht aan mijn tenormaatje in mijn orkest om een Mark VI te kopen.
Toen ik proef speelde op dit instrument had ik iets van "wauw, dit is hem".
De SA80 zit nog steeds naast me en ik vind nog steeds dat er een prachtig geluid uit komt.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

the martin

Gefeliciteerd met je mooie "nieuwe" toetert...
Wat heerlijk om zo je selectie te kunnen doen (al zou alles op 1 plek ook wel lekker zijn inderdaad)
Al die toeters ...

Enjoy