Author Topic: aankopen selmer mark VII  (Read 7739 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline passax77

• Member
  • *
aankopen selmer mark VII
« on: 05 June 2016, 21:59:23 »
Heeft iemand ervaringen met de alto sax selmer mark VII ?
Heb onlangs een review gelezen en blijkt dat deze sax heel wat tekort komt tegenover de mark VI.
Ik sta op het punt om een merk VII te kopen van 1977, maar nu begin ik toch een beetje te twijfelen.
Ik vind het ook raar dat op een Amerikaanse site deze instrumenten al te koop zijn voor een goede 1200 dollar.  Is dit dan geen namaak???
Heeft er iemand een tip?

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: aankopen selmer mark VII
« Reply #1 on: 06 June 2016, 08:22:39 »
Ik ben ooit verliefd geworden op een VII altje

Het wezenlijke verschil zit hem vooral in de ergonomie heb ik begrepen. En dan vooral om het linker pink plateau
En dat kan positief of negatief uitvallen.
Daar kom je maar op 1 manier achter. Spelen dat ding

Als er kwaliteitsissues bij dit instrument zijn, zullen die sinds 1977 echt wel opgelost zijn lijkt me.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #2 on: 06 June 2016, 10:35:43 »
Zoals bij alle Selmers is de intonatie mogelijk problematisch. Het linkerpinkplateau is voor mensen met kleine handen  vooral op de tenorsax moeilijk bereikbaar.
Verder sluit ik me bij The Martin aan: Uitvoerig proefblazen, uitvoerig proefblazen en uitvoerig proefblazen. Bij voorkeur in de band tijdens een optreden.
Het voordeel van een MVII boven een MVI is dat ze aangenamer geprijsd zijn en niet zo uitgewoond zoals veel MVI-en.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Leonatic

• Guest
« Reply #3 on: 07 June 2016, 14:01:31 »
The Martin heeft gelijk. Het is een ergonomie ding. Voor linker en rechter pink.
Sound is (vaak) iets opener en brutaler.
Kwaliteitsissues zijn definitief opgelost in 1980 toen ze stopten met het maken van de Mark Vll.
Flink onderschatte toeters. Een beetje een Jaguar met een volle asbak voor de helft van de prijs verkopen.
Als hij echt laag geprijsd is en in orde is zou ik hem meteen kopen en dan proefblazen ;-)

Offline Floor

• Aspirant
  • **
  • Floor Wittink saxofonist
    • De Saxschool, passie voor muziek
« Reply #4 on: 02 August 2016, 10:58:03 »
Er zit aardig wat verschil tussen de alten Mark VII. Ik heb zelf jarenlang professioneel op een goede Mark VII gespeeld. Ze zijn inderdaad niet zo ontzettend duur als de Mark VI. Wel is de stemming vaak wat problematischer en zoals je hebt gehoord zijn de plateaus niet zo handig voor mensen met kleine handen. Ik vind ze wel persoonlijkheid hebben en een volle sound. Gewoon uitproberen dus en let ook op welk mondstuk het beste erbij klinkt.

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #5 on: 19 August 2016, 13:41:03 »
Heb zelf een paar jaar op een mooie VII alt gespeeld. Toen vond ik de klank mooier en meer body hebben dan de VI. Ik lees dat voor klassiek de VII ook vaak wordt verkozen boven de VI door die betere 'resonantie'. Applicatuur is wel wat grover dan de VI. Op een goed afgestelde VI gaat het snel spelen een stuk makkelijker. Niettemin, een erg mooi alt, die Mark VII. Heb je al iets gevonden?
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface