Author Topic: Otto Link inwendige diameter  (Read 10460 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline espagica

• 'Voor iedere muziekdocent die je ontslaat, moet je honderd politieagenten aannemen' : Kurt Masur
  • Newbie
  • *
Otto Link inwendige diameter
« on: 07 June 2016, 16:34:50 »
Beste medetoeteraars m/v 

Binnenkort "einde" schooljaar en dus tijd om tijdens schoolverlof eens iets nieuws te proberen. Ik speel met standaard mondstuk ( yanagisawa n°5 eboniet) op mijn Yana T901. Meestal met La Voz medium of Gonzalez 3  Op fora al zeer goede indruk gekregen van een Otto Link Metal NY Super Tone master en mij recent één aangeschaft. Bij montage op de saxnek viel het mondstuk er bijna af. Ik las hier allerlei hulpmiddeltjes en heb me wat kunnen helpen met het overwikkelen met sigarettenblaadjes over het kurk...maar van echt "klemmen" kan ik niet spreken.
eindelijk de vraag: is dat normaal dat de binnendiameter van een mondstuk zoveel kan verschillen of heb ik hier een "slecht" exemplaar vast? Indien ik nu een nieuw kurkje laat bevestigen kan ik er mijn origineel mondstuk niet meer op plaatsen. Op het nieuwe lukt het "blazen" niet erg goed dus heb ik het oude nog "nodig". Lastige keuze. Hoe lossen mensen met 10 tal mondstukken dit op?

Mg
Rudy
Yanagisawa T901

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
Re: Otto Link inwendige diameter
« Reply #1 on: 07 June 2016, 17:25:41 »
Dit probleem ken ik.
Ik kan mijn mondstukken niet uitwisselen op mijn saxen.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #2 on: 07 June 2016, 17:43:46 »
Nog steeds rommelen fabricanten maar wat aan met die schachtdiameters. Heel vervelend.
Het kurk omwikkelen met het witte tape wat loodgieters/gas- en waterfitters gebruiken (Teflontape) werkt behoorlijk goed.
Een goede kennis van me maakt de schachdiameter van zijn mondstukken allemaal eender met een boor of ruimer.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 08 June 2016, 07:48:18 »
Klopt, er is geen defacto markt standaard voor de boring van een mondstuk

Dat witte teflon tape heb ik altijd in de koffer liggen. Kan natuurlijk ook met een "velletje" papier, maar dat teflon is beter doseerbaar (en blijft heel)

En wat het moeilijk spelen van die OL betreft. Al een lichter riet geprobeerd?

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 08 June 2016, 13:12:59 »
Een goede kennis van me maakt de schachdiameter van zijn mondstukken allemaal eender met een boor of ruimer.

Dit lijkt mij een goed idee.
Ik laat mijn mondstukken uitboren op dezelfde maat en mijn saxen passend maken met een nieuwe halskurken.
Bedankt voor de tip.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline espagica

• 'Voor iedere muziekdocent die je ontslaat, moet je honderd politieagenten aannemen' : Kurt Masur
  • Newbie
  • *
« Reply #5 on: 08 June 2016, 18:00:48 »
Bedankt voor de reacties.. ik ben nu toch enigszins gerustgesteld dat ik niet de enige.. en ook niet de laatste ben met dat probleem. Weer een ervaring rijker... Voorlopig gebruik ik de " teflon-truk" en het werkt beter dan de sigaretteblaadjes. Ik speel verder met mijn origineel mondstuk en zo nu en dan wordt het hard oefenen om "stabiele" lange tonen met  de OL te spelen. Ik heb ook nog veel " zijwind" waarmee ik bedoel dat er langst alle kanten wind (lees lucht) ontsnapt.. wat er op wijst dat mijn embouchure verre van perfect is. Zoals ik hier ergens las... de drie O's en misschien lukt het wat beter in augustus/september.. Het "laagste" rietje wat ik heb is een Vandoren blauw 2,5 maar met mijn La voz medium krijg ik ook al wat getoeter. Ik ben niet echt van plan om veel lager te gaan, moet maar ff doorzetten en oefenen.
Groeten iedereen

BTW: de reclame hier bovenaan het forum is toch wat gevaarlijk hoor... reclame voor "dating voor 50-plussers" en mijn vrouw loopt hier rond  :o straks trekt ze nog de verkeerde conclusie  ::)
Yanagisawa T901

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #6 on: 08 June 2016, 18:17:34 »
De Otto Link: welke tipopening? 7* ?

Offline espagica

• Newbie
  • *
« Reply #7 on: 08 June 2016, 18:25:51 »
Otto Link new "Super" Tone Master NY 6* .... wouw dat was een mondvol ;D  maar zo op de doos vermeld.
Yanagisawa T901

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #8 on: 09 June 2016, 07:46:56 »
Je gaat van een 0.090" naar een 0.095" mondstuk
Dat lijkt een kleine stap, maar als je het zelfde sterkte riet blijft gebruiken is dat best even werken.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #9 on: 09 June 2016, 13:08:52 »
Otto Link is niet altijd even accuraat is de tip-aanduiding. Ik had een STM 10* en die was zeer merkbaar  ilchter dan de STM 9 die ik ook had.
Ik blaas nu op een Ebo Ralph Morgan 8* Excalibur. Een echte aanrader, die Morgan mondstukken.

Offline espagica

• Newbie
  • *
« Reply #10 on: 09 June 2016, 20:01:40 »
Je gaat van een 0.090" naar een 0.095" mondstuk
Dat lijkt een kleine stap, maar als je het zelfde sterkte riet blijft gebruiken is dat best even werken.

Een verschil van 0,005 inch oftewel 0,127 mm Ik heb de beide naast elkaar gezet en er is toch wat meer dan 0,127 mm...

Ik maakte de foto zo klein mogelijk.. hopelijk is het nog duidelijk.

Intussen al wat geoefend en het lukt beter en beter dus zal wel een kwestie van oefenen blijven...

Yanagisawa T901

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #11 on: 09 June 2016, 20:41:05 »
Duidelijk!  Probeer een de rieten van La Voz.