Author Topic: volume alt vs tenor  (Read 6525 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline johanb

• Newbie
  • *
volume alt vs tenor
« on: 26 June 2016, 13:17:05 »
Een nieuwe tenorsax, een stewart ellis 710 is in the house. Nu ben ik een enthousiast beginner, en ik heb eerst 2 jaar geleden een alt saxofoon ,een goede buffet crampon evette tweede hands gekocht om de basis een beetje onder controle te krijgen. Maar wat mij opvalt is dat ik met de tenor zonder moeite op alle noten fluisterzacht kan spelen, terwijl de alt sax altijd als het ware een minimum aan lucht nodig heeft om goed geluid te maken dus nooit fluisterzacht .Ik heb ook al verschillende mondstukken geprobeerd, verschillende tip openingen en verschillende rietjes, maar het blijft het zelfde .Is het toch techniek of hebben bepaalde altsaxofoons gewoon een veel hardere klank.(volume)

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: volume alt vs tenor
« Reply #1 on: 28 June 2016, 17:33:09 »
Het schijnt dat trombone's meer geluid produceren dan trompetten. Toch ervaren we die laatsen als luider. Zal met de gevoeligheid van het menselijk gehoor te maken hebben.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

ruit

• Guest
« Reply #2 on: 29 June 2016, 00:13:43 »
Een trompet klinkt harder dan een trombone.
Daarom in een big band de trompetsectie achteraan, in het midden de trombonesectie en vooraan de saxsectie.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #3 on: 29 June 2016, 08:29:29 »
Het schijnt dat trombone's meer geluid produceren dan trompetten. Toch ervaren we die laatsen als luider. Zal met de gevoeligheid van het menselijk gehoor te maken hebben.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap