Author Topic: Hoe neem jij je sax op?  (Read 122932 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EelcoW

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #45 on: 05 May 2006, 10:33:49 »
ik gebruikte fairstairs audio convertor (volgens mij freeware), maar sinds ik adobe audition heb doe ik daar alles mee.

Offline Jazz.jr.rob

• Member
  • *
    • http://www.ohnojazzband.nl
(No subject)
« Reply #46 on: 22 June 2006, 13:49:56 »
Een hele simpele manier om op te nemen, gewoon via mp3. kun je t gelijk afluisteren en op de pc zetten.
Het geluid is niet helemaal optimaal maar als je een leuke melodie/riff heb en je wil m onthouden en opnemen is dat een hele eenvoudige oplossing
alt: Selmer Reference 54, Mondstuk: Meyer 8 Riet: Rico Jazz Select 3S
Tenor: Conn 10M Lady face (\'39), Mondstuk: Ponzol vintage 105 Rico Jazz select 3S

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #47 on: 31 January 2007, 19:06:55 »
Quote from: "Anthony"
't Kan veel makkelijker :)

Ik plug m'n LCM85 in m'n line-in van m'n computer in m'n cabine. Daar heb ik Audacity opdraaien. Even volume regelen en gaan met die banaan.
Werkt perfect... geen "vals" geluid en kraakhelder.

Werkt ook perfect als we een nummer aan het maken zijn. Met Audacity kun je met meerdere tracks werken. Track 1 voor de beat, 2 voor de bas, 3 en 4 gitaren, 5 voor de Sax etc. etc. Als het klaar is even omzetten naar een MP3 en je hebt een erg goed klinkend nummer.

Dat doe ik ook zo, alleen beetje gedoe met het synchroon schuiven.
Kun je trouwens zowel afspelen als opnemen met je PC?
Ik heb het nog niet ontdekt. Ik speel altijd maar mee met mijn mp3speler en een headphone

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #48 on: 01 February 2007, 01:07:31 »
Ja, in Audacity zit een optie waarin je dat kunt aangeven. Onder preferences/voorkeuren en dan eerste tab (audio i/o) zit ie. Bij mij dan (Mac OSX)
En dat werkt goed. Je kunt b.v. een audiotrack van een CD importeren, die afspelen terwijl je gelijkertijd je sax opneemt.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #49 on: 02 February 2007, 20:36:24 »
Quote from: "Anthony"
Ja, in Audacity zit een optie waarin je dat kunt aangeven. Onder preferences/voorkeuren en dan eerste tab (audio i/o) zit ie. Bij mij dan (Mac OSX)
En dat werkt goed. Je kunt b.v. een audiotrack van een CD importeren, die afspelen terwijl je gelijkertijd je sax opneemt.

ok dan, zal de volgende x erop letten.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #50 on: 01 July 2007, 14:51:51 »
Een kleine schop... maar misschien is het handig om alle informatie samen te vatten in een FAQ ofzo? :!:  (als dit al is gedaan mijn oprechte excuses!)

Ik heb hier zelf ook wel interesse in, maar er staat zo ongelooflijk veel info op de afgelopen 3 pagina's dat ik niet meer weet wat je nu precies nodig hebt en wat misschien ook wel interessant en vooral handig is om te vermelden is hoeveel het nou eigenlijk kost om redelijke opnameapparatuur voor je sax aan je pc te hangen.  :!:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #51 on: 01 July 2007, 14:54:48 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Een kleine schop... maar misschien is het handig om alle informatie samen te vatten in een FAQ ofzo? :!:  (als dit al is gedaan mijn oprechte excuses!)

Ik heb hier zelf ook wel interesse in, maar er staat zo ongelooflijk veel info op de afgelopen 3 pagina's dat ik niet meer weet wat je nu precies nodig hebt en wat misschien ook wel interessant en vooral handig is om te vermelden is hoeveel het nou eigenlijk kost om redelijke opnameapparatuur voor je sax aan je pc te hangen.  :!:

tip: er zijn goede boeken over dit onderwerp- Home recording for musicians for dummies, het groot opnameboek...

Een hoop van de oplossingen die hier staan zijn wel okee om ideetjes op te nemen, maar als je t wat serieuezer wil aanpakken zijn die boeken handig.

edit: kijk ook eens op tweakheadz.com

Als je overigens tegelijk wil afspelen/opnemen met je PC is het handig een mixer te hebben waarop je het op te nemen signaal kan mengen met het reeds opgenomen geluid dmv een fatsoenlijke hoofdtelefoonmix.

En ik blijf erbij: de beste, snelste resultaten krijg je met een mic op een stand (geen geklepper zoals bij een clip-on) en een fatsoenlijke voorversterker (het kastje van de SDsystems voldoet), en een fatsoenlijek geluidskaart (goeie resolutie, geen gekraak en een mooi zuiver geluid). Audacity voldoet in principe wel als sequencer, maar zo gauw je wat meer wilt is het toch het beste om ergens Cubase te pakken te krijgen. Garageband is overigens ook prima!
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #52 on: 01 July 2007, 15:08:17 »
ik neem het altijd zo op:

ik heb mn macbook natuurlijk met garageband. een makkelijk, efectief programma voor makkelijk en snel iets met goede kwaliteit op te nemen.

dan heb ik een behringer xenyx 1222 fx met een usb interface (30 euri maar :P). mn microfoon (inmiddels voor thuisopnames een Shure sm 57) plug ik dus in de mixer en de interface zet het om naar een digitaal signaal. dit kan ik opnemen in garageband, en met midi maak ik dan de begeleiding of een meespeel cd zet ik eronder, werkt erg goed!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #53 on: 01 July 2007, 15:11:41 »
Quote from: "saxy-benny"
ik neem het altijd zo op:

ik heb mn macbook natuurlijk met garageband. een makkelijk, efectief programma voor makkelijk en snel iets met goede kwaliteit op te nemen.

dan heb ik een behringer xenyx 1222 fx met een usb interface (30 euri maar :P). mn microfoon (inmiddels voor thuisopnames een Shure sm 57) plug ik dus in de mixer en de interface zet het om naar een digitaal signaal. dit kan ik opnemen in garageband, en met midi maak ik dan de begeleiding of een meespeel cd zet ik eronder, werkt erg goed!

Das inderdaad een hele goede manier! Ik zou ook eerder een SM-57 voor opnames gebruiken, liever dan een SD systems...
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
(No subject)
« Reply #54 on: 01 July 2007, 15:49:18 »
behringer xenyx 1222 fx met een usb interface (30 euri maar

Waar heb je die dan vandaan? Ik typ het in bij Google en krijg apparaten van €200+.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #55 on: 01 July 2007, 21:46:13 »
de usb interface was zo goedkoop, d emicer die was idd boven de 200, maar een interface is normaal altijd knetter duur. je kan er een van behringer kopen voor 30 euro. doet het best!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #56 on: 01 July 2007, 22:19:20 »
Idd, en die Behringers hebben mooie neutrale, stille preamps. Prima keus! Klopt het dat de interface alleen audio in stuurt, geen playback monitoring dus? Dat zou misschien iets te gek zijn voor dat geld...

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #57 on: 01 July 2007, 22:44:29 »
Ook de audio interfaces (usb of firewire) van bv Digidesign, M-Audio, Edirol en Tascam zijn een leuke optie. Zeker handig voor de notebook gebruikers.
Zijn inclusief pre-amp, fantoomvoeding, (near)zero-latency monitoring, de overige nodige in- en outputs en meestal met een softwarebundel om te kunnen starten (garageband, ableton live....).

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #58 on: 01 July 2007, 22:51:51 »
ja klopt die zijn ook mooi!

de m box is een goed begin voor echt goede kwaliteit opnamens!

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #59 on: 01 July 2007, 23:18:15 »
Quote from: "CBone"
Ook de audio interfaces (usb of firewire) van bv Digidesign, M-Audio, Edirol en Tascam zijn een leuke optie. Zeker handig voor de notebook gebruikers.
Zijn inclusief pre-amp, fantoomvoeding, (near)zero-latency monitoring, de overige nodige in- en outputs en meestal met een softwarebundel om te kunnen starten (garageband, ableton live....).

En vergeet vooral presonus niet! Ook Mackie en Focusrite maken prima kaarten. De Mbox was altijd een hele goede optie, maar sinds focusrite de pre's niet meer maakt... t was al niet zo handig dat je met digi hardware alleen protools kan draaien. Hoe tof protools ook is, voor thuisgebruik ga ik echt voor cubase.