Mondstuk aanpassen???

Started by Smelly Jelly, 11 February 2006, 16:40:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smelly Jelly

Ik speel sinds enige tijd op een oude Dukoff LD 5, die ik van een gast uit Duitsland heb gekocht. Het geluid is ongelooflijk, ik heb alleen wat problemen (schijnt bij Dukoff te horen), vooral in het hoog kan het mondstuk ontzettend piepen, als je even niet oplet zeg maar.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen, is er misschien iets aan te doen door een professional of mijzelf? Het is voor het eerst dat ik voor de volle 100 tevreden ben over het geluid van een mondstuk, anders zou ik gewoon iets anders kopen. Iemand ervaring hiermee?
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Edward

Jazeker , maar of alle piepproblemen dezelfde zijn met mondstukken , dat zal zeker niet zo zijn .
Ik heb zelf op een Conn naked lady 1934 problemen met een otto link 8* en wat ik ook probeer het blijft een hoop gepiep .
Als je erg tevreden over het geluid ben zou je naar een winkel kunnen gaan en zo'n Dukof met een andere opening kunnen proberen .
Want ik denk dat dat toch het probleem is dat je misschien iets kleiner of groter moet hebben .
Ik heb vroeger op tenor  Metalen Brilhart 9 tot grote tevredenheid geblazen maar ik ben naar alt overgestapt en ben zelf even de kluts kwijt met die krengen , oh pardon , mondstukken ! :?:
Alt Conn Naked Lady 6M - 1934
Alt Martin Handcraft 111 - 1928
mondstukken : Brilhart Hard Rubber 4 - 0,76 , Brilhart Tonalin 8 , Brilhart Persoline S5 , Brilhart Level Air Metal 7 .

CBone

Lang leve "the never ending" mondstukken story. Smelly, misschien dat Paul je en beetje op weg kan helpen.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Smelly Jelly

Quote from: "CBone"Lang leve "the never ending" mondstukken story. Smelly, misschien dat Paul je en beetje op weg kan helpen.

Inderdaad Never Ending, haha! Het probleem verdwijnt overigens als sneeuw voor de zon als ik een zwaarder riet pak, missschien is een dukoff met een licht rico riet wel vragen om problemen aangezien het allebei "rommel" is (maar wat een lekker klinkende rommel).

Bij Jan Slot en hier op het forum werd me Berg Larsen aangeraden, vond ik echter veel te braaf, daarom was ik benieuwd of er misschien wat gecustomized kan worden aan die dukoff. De baan is een beetje ongelijk, daar licht het volgens mij aan.
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Daan

Succes met je zoektocht :P , wie weet is het zo dichtbij of toch zo ver weg  :shock:
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Paul

Jelly,

Ik zou even controleren of de banen echt ongelijk lopen: dat scheelt veel gepiep enzo.

Heb je iets van een glazen plaat o.i.d. waar je het mondstuk met de tafel naar beneden oplegt? En heb je iets wat lijkt op zo'n ouderwetse voeler van de boegie van de brommer? Liefst zo dun mogelijk en voeler moet wel overal even dik zijn.
Schuif um ertussen zoals op bijgaande foto en kijk waar die scheef gaat lopen.....of niet natuurlijk!
Succes!
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Smelly Jelly

Quote from: "Paul"Jelly,

Ik zou even controleren of de banen echt ongelijk lopen: dat scheelt veel gepiep enzo.

Heb je iets van een glazen plaat o.i.d. waar je het mondstuk met de tafel naar beneden oplegt? En heb je iets wat lijkt op zo'n ouderwetse voeler van de boegie van de brommer? Liefst zo dun mogelijk en voeler moet wel overal even dik zijn.
Schuif um ertussen zoals op bijgaande foto en kijk waar die scheef gaat lopen.....of niet natuurlijk!
Succes!

Bedankt voor de tip! De reparateur kwam trouwens al tot deze conclusie, maar zelf controleren kan uiteraard geen kwaad. Is hier iets aan te doen???

Paul

Ja, laten doen!
Of glasplaat en eerst 1/500 en daarna 1/1000 schuurpapier daarop leggen en in de lengterichting strak over het schuurpapier halen...... 8) : je ziet dan gelijk middels de 2 strepen welke afwijkt.
Enigste probleem......je vernagelt de kromming van de baan als je te ver doorgaat (en je neemt de tafel mee die dan ook weer mooi strak is, dat wel)..... dus als je dat risico wil lopen van een andere kromming in je baan : succes!

Smelly Jelly

Ik verknal dit soort dingen meestal, kan je iemand aanraden die het kan doen??? Thanx!!!

the martin

Ik weet een Amerikaan (MOJOBARI aka Kieth mcBradbury?)
Een Zuid-Afrikaan - Johannes Gerber
En in duitsland schijnt er ook een te zitten....
Even naar een duits forum zoeken  :!: Saxophone.de of zoiets.

In America zijn er natuurlijk nog veel meer...

En saxpoint.nl (vlakbij Deventer) maakt zijn eigen mondstukken..
Wie weet kunnen zij jou mondstuk vernaggelen  8)

Smelly Jelly

Quote from: "the martin"En saxpoint.nl (vlakbij Deventer) maakt zijn eigen mondstukken.. Wie weet kunnen zij jou mondstuk vernaggelen  8)

Is dat een geintje of spreek je uit ervaring :wink:

Paul

Jelly,

Hier is de site uit Duitsland: //http://www.tittmann.de/SaxMundstService.html
je kunt on-line een formulier invullen. Naam is Kay Siebold: goede verhalen over gehoord!

Ik heb zelf hele goede ervaring met Johannes Gerber: zie zijn site via
//http://www.jgerber.com/index.htm....hele mooie foto's van zijn werk. Hij is enige tijd in de leer geweest bij de befaamde Jon van Wie die inmiddels overleden is. Ergens op zijn site staat ook nog mijn oude metal Master Link met foto's te vinden via Galery..knoppenbalk aan linkerkant.

Lastige met Johannes is betaling en verzending. je moet dat vgls een heel strak protocol doen wat hij vantevoren opstuurt, want ze zijn zo corrupt als de pest in Z-Afrika. Ook betaling met Money Order enzo is lastig en ingewikkeld.

the martin

Quote from: "Smelly Jelly"
Quote from: "the martin"En saxpoint.nl (vlakbij Deventer) maakt zijn eigen mondstukken.. Wie weet kunnen zij jou mondstuk vernaggelen  8)

Is dat een geintje of spreek je uit ervaring :wink:

Geintje  :oops:

Ik heb in het geheel geen ervaring met Saxpoint.
Ik ken wel mensen die er eens een sax hebben gekocht. Die waren enthousiast.

Het lijkt me dat als je zelf mondstukken maakt dat je dan ook wel de banen van een mondstuk kunt perfectioneren.

Van mijn kant geld natuurlijk: garantie tot de voordeur
I know nothing, I come from Winterswijk  :lol:

Smelly Jelly

Haha, OK! Ik heb een mailtje gestuurd naar saxpoint, eerst daar maar 1s proberen (das voor mij al zowat scandinavië :-D ). Allemaal ontzettend bedankt voor de hulp, much appreciated!!!

the martin

Quote from: "Smelly Jelly"das voor mij al zowat scandinavië :-D