Author Topic: Triller D  (Read 5138 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
Triller D
« on: 26 February 2006, 17:13:59 »
De triller D2. Van Cis naar D. Weet iemand hoe ik die het beste kan spelen? Ik speel hem met de zijklep voor D3. :smt100 vergeleken met een normale D greep   (al is die wel meestal te hoog maar die kan je beter maken om je lage B klep erbij te nemen). Benieuwd welke grepen jullie gebruiken ervoor...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #1 on: 26 February 2006, 20:26:58 »
Van cis naar D kun je trillen met de C1 of C2. Dus die waar de hoge D en Dis mee maakt maar dan zonder octaafklep.
Natuurlijk klinkt dat niet helemaal zuiver maar dat is in geval van trillers, net zoals in snelle loopjes, helemaal niet belangrijk. Belangrijker is om de 2 tonen even sterk te laten klinken en als dat niet lukt om in ieder geval de hoofdtoon op de voorgrond te plaatsen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #2 on: 26 February 2006, 21:05:02 »
Ok dus die triller die ik ervoor gebruik, die zijklep waarmee je de hoge D maakt, is er geen andere optie om het snel te doen?

Offline juinen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 26 February 2006, 21:10:27 »
Hiervoor gebruik ik de zijklep voor de es, dat klinkt net even beter dan die voor de d (op mijn eigen sax dus).

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 27 February 2006, 09:41:38 »
Quote from: "Daan"
Ok dus die triller die ik ervoor gebruik, die zijklep waarmee je de hoge D maakt, is er geen andere optie om het snel te doen?

Ik zie niet in hoe je nog makkelijker sneller wilt want je kunt je cis helemaal loslaten en dan hoef je alleen nog maar met 1 vinger die D klep te trillen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #5 on: 27 February 2006, 10:51:13 »
De normale greep D (dus de toetsen 1 t/m 6) is te langzaam om die los en te pakken. Vandaar dat ik die die zijklep gebruik als triller, maar die is te wel erg laag. En dan mijn vraag: is er geen andere optie om hem snel te trillen (zoals die zijklep)?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 27 February 2006, 12:18:32 »
Nee, met 1 t/m 6 kun je moeilijk trillen.  Behalve afwijking in toonhoogte heeft de D aan de zijkant ook een heel andere klankkleur. Wanneer je alleen speelt klinkt hij vaak lelijk maar bij samenspel harmonieert hij toch vaak mooier. Misschien valt het best wel mee, bij trillen en snelle loopjes komt de zuiverheid van 1 noot niet zo nauwkeurig. Je kunt ook eens proberen om naar een Dis te trillen. Met C3, dus die bovenste klep met je wijsvinger van je rechterhand, die je normaal indrukt bij het spelen van een hoge E. Luisteren hoe dat klinkt.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #7 on: 27 February 2006, 12:51:36 »
Ok, misschien is het gewoon wennen. Maar het is in ieder geval wel een goede greep die ik ervoor gebruik?

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 27 February 2006, 17:14:10 »
yes