Main Menu

Julius Keilwerth SX90-R

Started by =SaX=Erik, 26 February 2006, 20:19:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

=SaX=Erik

Hallo,

Zijn er toevallig mensen op 't forum die bekend zijn met JK - saxen? Bij voorkeur de SX90-R serie? Wat vinden jullie van de Shadow? Hebben jullie advies voor het kopen van deze sax?

Groetjes,

Erik
T: Julius Keilwerth Limited 75 Edition SX90R
A: Selmer Bundy II Alt
S: Musica Steyr - geweldig geluid, wel aan vervanging toe

the martin

Het enige wat ik er van weet is wat ik gelezen heb.
Ik zal je daar dan ook niet mee vermoeien...

Op een dingetje na...
Het schijnt heel af en toe nog wel eens voor te komen dat de ringen die ze op de roongaten solderen (als waren ze rolled-toneholes) niet helemaal recht zijn..
Lijkt me wel iets om op te letten bij aankoop van een nieuwe.

OK, nog eens ding dan, ook de SX90 lijkt me best een optie.
Die is echt niet slechter om dat die geen ringen op de toongaten heeft.

=SaX=Erik

Ik heb nog geen SX90 Shadow gezien....(volgens mij wordt die alleen in SX90-R gemaakt)

Wat die omgefelsde toongaten betreft bedankt voor de tip.

Ik heb wel verschillende SX90 types getest, maar het geluid is wel degelijk anders hoor. Gewoon nét iets mooier. Als je in de gelegenheid bent moet je het maar eens checken.

Groetjes

Tony

Ik heb ook wel eens op de R gespeeld... vond 'm lekker spelen. 'k Zou 't geen straf vinden om er 1 te hebben.

Jannerd

Ik ben zelf al aan mijn tweede Keilwerth sax toe (huismerk van de harmonie waarbij ik speel).

Eerst speelde ik op een Julius Keilwerth ST 90 III. Goed beginners instrumentje, maar ik voelde me toch al snel te kort gedaan door dat instrument. Ik heb nu een JK EX 90, een iets meer professioneler model. Betere klank, beter aanspeelbaar een een mooiere uitvoering, natuurlijk ook duurder (bijna het dubbel van de ST 90). Maar toch vind ik deze sax nog altijd niet zo goed als mijn Selmer SA (die al oud en versleten is). Ik heb het persoonlijk eigenlijk niet meer zo voor de Keilwerths, op een SX 90 heb ik nog nooit gespeeld. Ik weet ook niet wat ze kosten, maar als ze uit de prijsklasse van de Selmers komen, raad ik je eerder aan om in die richting verder te gaan.
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Jannerd

Curieus dat ik ben heb ik het natuurlijk opgezocht, en die prijzen zijn toch vrij vergelijkbaar. Vooral als je voor de SX90- R wilt gaan. Als ik jou was, zou ik een Selmer kopen (maar misschien wil je dat wel niet :p ) Ik denk persoonlijk dat je daar meer waar voor je geld gaat hebben.
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

=SaX=Erik

tja...het wordt er niet gemakkelijker op. Ben vandaag bij Harry Bakker in Muiderberg geweest. Die zei ook zijn voorkeur te geven aan een Selmer III-serie of Reference 54. Dit lag bij hem voornamelijk aan de kwaliteit en techniek van Selmer saxen. Niet dat de Keilwerth slecht is, maar er zijn nu eenmaal geen mankementen aan een Selmer en de kans op fabrieksvautjus bij Keilwerth is iets groter. Dit vanwege de organisatie die erachter zit. Aldus een medewerker van H.B.

Bij DEP in Antwerpen (B) wordt er vol lof gesproken over de Keilwerth en minder over Selmer...

Zo ben ik er nu wel achter. Iedereen praat natuurlijk een beetje in zijn eigen straatje. En das logisch. Waar het mij voornamelijk om gaat is dat ik op het punt sta een investering te doen waar ik over een paar jaar nog steeds zoveel plezier van heb als bij aanschaf.

De Keilwerth ST90 III en EX90 zijn absoluut niet vergelijkbaar met de SX90 of SX90-R. (dus ook niet met verschillende Selmer saxen). Niet qua geluidsopbrengst en niet qua prijs. Ik denk dat deze idd in de top 4 komt van de huidige saxmarkt. (wat mij betreft op een gedeelde 1e plaats met Selmer, Yanagisawa op 2 en Yamaha op 3)

Als er meer meningen, ideen zijn of wat dan ook hoor ik ze graag :!:  Bedankt alvast...

Daan

Quote from: "=SaX=Erik"tja...het wordt er niet gemakkelijker op. Ben vandaag bij Harry Bakker in Muiderberg geweest. Die zei ook zijn voorkeur te geven aan een Selmer III-serie of Reference 54. Dit lag bij hem voornamelijk aan de kwaliteit en techniek van Selmer saxen. Niet dat de Keilwerth slecht is, maar er zijn nu eenmaal geen mankementen aan een Selmer en de kans op fabrieksvautjus bij Keilwerth is iets groter. Dit vanwege de organisatie die erachter zit. Aldus een medewerker van H.B.

Mooie zin, ik had het zelf niet beter getypt (misschien toch nog de internetlink erbij) ;) .
Ik denk eigenlijk dat er altijd fabrieksfouten kan zijn op een saxofoon vooral de fabrieken die veel produceren.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

johnvs

Als je eens wilt horen hoe een JK kan klinken kan ik de CD van Boris van der Lek aan bevelen, super geluid.. (speelt met Hein vd Gein, Han Bennink en Thijs van Leer). Kijk ook op www.borisvanderlek.nl

David Liebman speelt ook op JK.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

=SaX=Erik

Quote from: "Daan"
Quote from: "=SaX=Erik"Dit vanwege de organisatie die erachter zit. Aldus een medewerker van H.B.

Mooie zin, ik had het zelf niet beter getypt (misschien toch nog de internetlink erbij) ;) .
Ik denk eigenlijk dat er altijd fabrieksfouten kan zijn op een saxofoon vooral de fabrieken die veel produceren.

http://www.saxtrader.nl/ ....speciaal voor Daan  :wink:

enne Johnvs: Kirk Whalum speelt ook JK...bedankt voor de tip

the martin

Als er één fabrikant de naam heeft slecht afgestelde saxen af te leveren dan is het wel Selmer.... (Ze moeten/moesten soms zelfs gerepareerd worden)

Weet niet hoe dat tegenwoordig is trouwens.....

Het zal er uiteindelijk op neer komen bij wie je zo'n sax koopt.
Is het een speciaalzaak die zo'n ding van te voren naloopt, perfect afstelt en mogelijk reparaties/correcties uitvoert.

Of is het een gitaar/keyboard winkel die ook wel eens een blaasinstrument verkoopt.
(Ook daar zullen vat goede jongens tussen zitten trouwens... )

En lees vooral mijn "sign" van Nietsche....

Waar het uiteindelijk op neerkomt .....
Bevalt de sax je..
Een goed reparateur kan er voor zorgen dat alle kwaliteits issues opgelost worden.

Ben Rodenburg

mijn leraar heeft een sx90-r en die is er heel tevreden over. hij vind dat je het kan vergelijken met de mark 6 (wie kent hem niet) maar dan met een extraatje eraan...

idd die omgevelsde toongaten die werken perfect..

ook een gis systeem dat wat hem betreft eraf kon worden gehaalt... werkt niet..

maar verder een perfecte sax, met een mooie, warme, donkere toon
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

the martin

Raar hè...

Keilwerths zijn gebouwd naar Amerikaans model...
Met zeg maar een Conn klank voor ogen.
Big, bad and beautifull.....

En nu die vergelijking met een Mark 6....

Daan

Quote from: "the martin"Raar hè...

Ja raar, maar dat zeggen ze wel over heel veel saxofoons verschillende klankkleuren. Netzoals de M6 de één zegt dat het heel donker is en de ander juist niet qua klankkleur.
Maar het is ook zo dat mensen iets denken en een naam voor gaan verzinnen, als een klank fel en scherp is waar denken jullie dan aan? Aan Sanborn (of in die richting) of een heel ander soort klank kleur...

Tenslotte moet je het gewoon zelf proberen die saxofoons als je er intresse hebt vind ik.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

johnvs

Quote from: "Daan"
Quote from: "the martin"Raar hè...

Ja raar, maar dat zeggen ze wel over heel veel saxofoons verschillende klankkleuren. Netzoals de M6 de één zegt dat het heel donker is en de ander juist niet qua klankkleur.
Maar het is ook zo dat mensen iets denken en een naam voor gaan verzinnen, als een klank fel en scherp is waar denken jullie dan aan? Aan Sanborn (of in die richting) of een heel ander soort klank kleur...

Tenslotte moet je het gewoon zelf proberen die saxofoons als je er intresse hebt vind ik.

Het is verbluffend hoeveel verschillende klankkleuren je uit een type sax kunt halen met dezelfde setup. Je moet het allemaal zelf doen!

David Sanborn komt o.a. aan z'n sound door heeel hard te blazen: lees intervieuw met Candy Dulfer die naast hem gestaan heeft.
Ik heb een video van hem, daar zie je dat ook op.
Kwou maar zeggen het is niet allen de sax en de setup.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker