Main Menu

2 Mics! goed idee?

Started by Smelly Jelly, 09 March 2006, 21:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Smelly Jelly

Ik was tot nu toe nooit echt tevreden over mijn saxgeluid op opnames, zelfs niet bij "prof-studios". Een bandlid die SAE doet heeft hier onlangs verandering in gebracht, hij gebruikte meerdere mics! Voor het close-miken een dynamische, en twee overheads (condenser) voor de hele sectie. De dynamische zorgt dan voor de "presence", terwijl de overheads de bass en "room" weergeven.

Nou wil ik dit thuis een beetje na proberen te doen door mijn sd systems clip-on naar input 1 van mn geluidskaart te routen (wel met een high-pass filter om het contactgeluid te elimineren) en mn Se electronics wat verder te plaatsen en naar input twee te sturen.

Volgens mij is dit een hele goede oplossing om bijvoorbeeld een sax over een bestaande cd-track op te nemen. ik zal mijn ervaringen hier posten!

Iemand al ervaring met een dergelijke techniek? 8)
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Ben Rodenburg

ik heb het ook een keer gedaan, opgenomen met mn SDS, en nog een microfoon en ddaarna heb ik ze gepanned. klink wel heel grappig. het geeft een beetje een syntetisch geluid eraan!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Smelly Jelly

Quote from: "saxy-benny"klink wel heel grappig. het geeft een beetje een syntetisch geluid eraan!

Ik ben juist op zoek naar een natuurlijker sound, ik neem ze allebei mono op zeg maar en pan de een wat links van het midden en de ander rechts. met die overheads ging het wel, maar ik ga dit weekend proberen of het ook met één condensator op afstand lukt.
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Ben Rodenburg

ik heb een tijdje geleden studio opnames gehad waarin ik in 1 condensator speelde.

klinkt echt heel natuurlijk (de multitrack dan) en het komt precies over zoals je het speelt. nou was die mic waar ik in speelde wel zon beetje de duruste die er bestaat (neumann :-|) maar een normale condens horot t ook zo door te moeten geven
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

johnvs

Er kleeft een groot nadeel aan het opnemen met 2 mic's.
Als de afstand van de mic's tot de geluidsbron verschillen treden er fase-verschillen op met alle gevolgen van dien.
Bij stereo opname's met 2 mic's deren deze faseverschillen niet en dragen juist bij aan het stereo effect. Bij mono is het oppassen (GEBLAZEN IN DIT GEVAL). Door experimenteren moet je ontdekken wat het beste effect oplevert; b.v. een op de beker gericht en de ander op de onderste toongaten. Het is een vak apart, maar door geduldig proberen kun je het een en ander ontdekken.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Ben Rodenburg

fase verschillen?

compressor erover heen en klaar is kees :P
dat t iets anders klinkt vind ik persoonlijk alleen maar vet :P

mar t handigst is nog steeds gewoon 1 microfoon :P

Smelly Jelly

Quote from: "johnvs"Er kleeft een groot nadeel aan het opnemen met 2 mic's.
Als de afstand van de mic's tot de geluidsbron verschillen treden er fase-verschillen op met alle gevolgen van dien.
Bij stereo opname's met 2 mic's deren deze faseverschillen niet en dragen juist bij aan het stereo effect. Bij mono is het oppassen (GEBLAZEN IN DIT GEVAL). Door experimenteren moet je ontdekken wat het beste effect oplevert; b.v. een op de beker gericht en de ander op de onderste toongaten. Het is een vak apart, maar door geduldig proberen kun je het een en ander ontdekken.

Wat zijn precies fase-verschillen? En kan een compressor dit oplossen?

Ik hoor inderdaad dat een goede plaatsing het belangrijkste is voor de sound, ik heb in het verleden weleens in studios gestaan met slecht geplaatste mics en dat zorgt altijd voor een bagger geluid (of dat nou een neumann is of een cheap mic :wink: ). In principe heb ik een hele goeie condensator die z'n 230 eurie meer dan waard is, maar ik ben dus nog aant experimenteren met micplacement (cvandaar ook dit vraagje over de twee mics).

johnvs

Als golven van verschillende bronnen met verschillende afstand op b.v. een muur aankomen zul je, door de tijdsverschillen krijgen,  dat de pieken en dalen niet op het zelfde moment aankomen. Daardoor kun je krijgen dat de piek van de ene golf gelijk aankomt met een dal van een andere golf; deze doven elkaar dan uit.
Een dergelijk effect heb je als een geluidsbron door 2 mic's (op verschillende afstanden tot de bron) worden opgepikt en dan in een versterker samengevoegd worden. Het resultaat is, door de veelvoud aan frequenties (met daarvan afgeleid het veelvoud aan golflengtes), onvoorspelbaar.
Een compressor zal niet helpen omdat een compressor het geluidsvolume beinvloed van het hele geluidspakket.

Je hebt een boek nodig om e.e.a. nauwkeuriger te omschrijven maar mischien wordt je hiermee toch iets wijzer.

Dus: of 1 microfoon en experimenteren met de plaats.
Of 2 microfoons en nog veel meer experimenteren.

Mijn advies: 1 microfoon en een beetje (goede) nagalm.
Sopraan:Yamaha Custom 875, Sugal Dave liebman
Altsax: Mark VI, Lebayle 8 gemod. naar DG
Tenor: Guardala BN, DG Crescent Contrabas: Frans uit 1868 en van Zalinge bas Gitaar: Gibson ES335, D\'Aquisto New Yorker

Smelly Jelly

bedankt voor de tip! Hoe plaats jij de mic als je er 1 gebruikt? Ik heb dus een groot membraan condensator die ik ter hoogte van mn linkerhand zet, en dan schuin naar beneden richt om ook wat geluid uit de beker op te vangen...

Smelly Jelly

nog ff over de 2 mics, t lukt wel als je er maar voor zorgt dat je de fase "cancelt" (heb het opgezocht). Klinkt wel vet met een ambient en een spot mic!!!