Author Topic: Indiana houden of.......  (Read 7135 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
Indiana houden of.......
« on: 13 March 2006, 22:46:39 »
Kon het niet laten toen ik ff de kans kreeg om op iets "anders" te spelen. Uiteraard slaat dan het virus en de twijfel toe.  :evil:
Heb dus kunnen spelen op een The Martin Tenor en op een Aristocrat, beide eerste helft jaren 50. Hoe tevreden ik ook ben met mijn Indiana, dit deed toch wel wat en nu spookt het in het koppie, zal ik of zal ik niet.
En bij "zal ik", moet ik ook nog een keuze gaan maken tussen die twee.
Bij "zal ik niet" blijft het natuurlijk bij de Indiana, maar ja... :?:  :-k

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #1 on: 13 March 2006, 23:02:34 »
Slaap er nog maar een nacht over en ga dan maar eens testen bij een saxofoonwinkel ;) . Wie weet vind je wel meer interessante vintage of nieuwe saxofoons :) . En vertel ons natuurlijk wat je getest hebt en wat je er van vond :P .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline juinen

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 14 March 2006, 01:15:44 »
Kun je alleen zelf beslissen. Spelen op die toeters, laat het bezinken en je komt vast tot een goede beslissing.
Moet je zelf doen, kunnen wij je waarschijnlijk niet in adviseren.
Volg je gevoel!
Sterkte ermee.

Offline Paul

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 14 March 2006, 07:27:15 »
Quote from: "juinen"
Volg je gevoel!

Volledig mee eens! :-D
Moet wel heel eerlijk bekennen dat ik zelf met veel plezier ben overgestapt van een.......Indiana naar een.......... The Martin : geen seconde spijt van gehad. Klinkt toch iets voller en breder.
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline CBone

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #4 on: 14 March 2006, 07:57:34 »
Zal ook zeker mijn gevoel volgen en ook zeker nog een paar keer gaan spelen. Toen ik mijn Indiana heb uitgezocht was de keuze snel duidelijk, heb toen gespeeld op oa ook Imperial, Conn 16M, late Buescher 400 (na Selmer) en heb de Tenors, Aristo's en Lady Face etc niet geprobeerd, omdat ik me ook aan een budget wilde houden.
Wat me nu opviel was dat de Martin gewoon 'aanwezig" was, pats boem hier ben ik, en de Aristocrat geeft wel heerlijk veel warmte af.
Merkte wel dat ik al erg aan mijn "linkerpink op Indiana wat ligt dat lekker" gewend ben, maar dat went eventueel ook wel weer.

Verder iemand ervaring met Aristo's (Martins is hier nog wel wat aanvullende info te krijgen :lol: ), voorkeur voor bv snap in pads, die zijn niet altijd meer aanwezig en maakt dit wezenlijk wat uit, etc.

Intonatie van de Bueschers vergeleken met de Martin, Big Bell of niet, voor 1940 of na oorlogs,.....vragen zat.

Twitter...HaRonnie

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #5 on: 14 March 2006, 13:27:14 »
Als het hier over een Buescher Big B gaat...
Kan ik je melden dat ook ik verliefd ben op dat instrument..
Ik heb hem ooit mogen bespelen met een Meyer 6 HR mondstuk.
Die dingen dansen in je handen (je voelt de noten in je vingers)
Echt een belevenis.

Ik vind de sound van een The Martin Tenor iets heftiger, iets meer ballen, ik vind de omschrijving "Iron fist in velvet glove" nog steeds van toepassing.

De sound van de Big B is wat cleaner. Bijna een kruising tussen frans en Amerikaans..

Ergonomisch zijn er verschillen (weet alleen niet meer welke) maar niet noemenswaardig.
Ik kan me alleen de Es-klep op de achterkant van de body herinneren als irritant. Te aanwezig. Die van de The Martin is compacter.

Voor beide instrumenten geldt dat een brede keuze van mondstukken mogelijk is. Die maat van mij gebruikte een Dukoff D6.
Daar moest je dan niet voor gaan staan (auw), maar klonk wel erg lekker.

Verder vraagt de The Martin naar mijn mening naar een iets agressiever mondstuk.
Anders gezegd. De Martin zal met een gelijk mondstuk iets wolliger klinken dan een Buescher. Of andersom een Buescher zal iets levendiger klinken.

Wat pads betreft.
"De wereld" zegt dat je niet zonder snap-in pads kunt.
Die van mijn vriend had Top-tones en speelde en klonk daar waanzinnig mee..

Intonatie...
Ik geloof dat die bij de Buescher een tikkeltje beter is.
Beide zijn echter erg goed.

Wat de vergelijking met je Indiana aangaat....
Dat kan alleen jij zeggen.

Offline CBone

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 14 March 2006, 18:20:54 »
Hee Edwin, bedankt voor je info, wat mij enorm aansprak bij de Aristo was het "gemak" met blazen, voelde erg open aan en dat vond ik goed passen bij de misschien ietwat bravere (wat is het juiste woord) klank die eruit kwam. Dat gemak had die late 400 die ik ooit geprobeerd heb ook, maar die sprak me minder aan dan de Aristo nu deed.
De Martin deed me wel denken aan mijn Indiana, maar toch weer net ff anders, had gewoon meer, ik heb een "wat jongere" Indiana, weet niet of dat veel verschil maakt.
Voor beide geldt wel, dit was een eerste indruk. Zal eens kijken wanneer ik tijd heb om wat langer te spelen, alledrie naast elkaar en dan zien we wel.
Uiteindelijk ben ik vet tevreden met mijn Indiana, maar misschien komt mijn upgrade iets eerder dan in eerste instantie gepland.

Twitter...HaRonnie

Offline CBone

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 21 March 2006, 19:47:43 »
Vandaag nog eens een paar uur gaan spelen op de verschillende saxen. Uiteindelijk heb ik twee Bueschers naast de Indiana gezet om verder te gaan met vergelijken. Een "serie 1" uit '38, pracht instrument met een hele directe toon en een 156 (Big B zonder de B gravure) uit '51. Deze klonk iets breder, iets minder projectie ten opzichte van de serie 1. Had ze eigenlijk alletwee wel willen hebben. Intonatie is waanzinnig, spot on, hoeft niet veel te doen om te corrigeren. Heb uiteindelijk gekozen voor de B. Vond hem vrijer blazen, erg open, de serie 1 gaf iets meer weerstand en je moest meer werken in het laag, maar stond als een huis. Morgenavond staat een lange sessie gepland om verder aan deze romance te werken. :lol:
Verder zit alles erop en aan, snaps, Norton's. Heb wel het gevoel dat je geen hele kleine handen moet hebben op de Buescher, verschil viel me vooral op in vergelijking met een Conn LadyFace, daar zit alles en vooral de rechterhand dichter bij elkaar.

Twitter...HaRonnie

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #8 on: 22 March 2006, 09:27:49 »
Spannend...
Wel uitzondelijk (in Nederland althans) dat die nog steeds zijn snap-in pads heeft...
Houden zo, lijkt me, zeker vanuit het oogpunt van verzamelwaarde enzo..

En die bravere toon...
Clean benaderd het beter denk ik. Of zoals ik al schreef een kruising tussen Frans en Amerikaans.
Braaf kun je zelf bepalen  :twisted:

Offline CBone

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 22 March 2006, 17:17:05 »
Quote from: "the martin"
En die bravere toon...
Clean benaderd het beter denk ik. Of zoals ik al schreef een kruising tussen Frans en Amerikaans.
Braaf kun je zelf bepalen  :twisted:

Met clean kan ik het ook goed eens zijn. Maar dan meer als "ten opzichte van", er zit genoeg kleur en power in. Vanavond gaat ie op schoot bij onze lead-tenor, ben benieuwd. Die B kan denk ik ook wel uit zijn dak gaan. Speelt trouwens prima met mijn Lebayle. Ik zal nog ff wachten met een Dukoff dan maar  :twisted:

Twitter...HaRonnie