Author Topic: sopraantje  (Read 18827 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #15 on: 29 July 2005, 16:55:18 »
Leuke uitleg ik zelf zou nooit op het woord motorisch komen :)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #16 on: 30 July 2005, 10:44:45 »
Hoe zou jij het dan noemen? Ik bedoel "motorisch" afgeleid van motoriek, maar misschien hoort het anders?

groetsels :)
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #17 on: 30 July 2005, 16:14:45 »
Ik zou ongeveer het zo zeggen: "Het ligt beter in de hand"

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 30 July 2005, 21:29:39 »
Nou, dat is niet helemaal wat ik bedoel met motoriek. Het is meer de beweging van je vingers en daarmee de snelheid en souplesse van het openen en sluiten van de kleppen. Motoriek en ademsteun zijn belangrijke voorwaarden om muziek soepelte kunnen laten klinken. Omdat mijn sop een kleinere actie heeft kunnen mijn vingers makkelijker sneller dan op mijn alt omdat in het geheel de beweging kleiner is. Verder vind ik een sopraansax lastiger vasthouden(maar klarinet is nog veel erger), omdat hij echt wat opgetild moet worden en aangezien ik een tennisarm heb kan ik dat meestal niet  zo lang volhouden.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #19 on: 31 July 2005, 12:28:20 »
Ja dat klopt, maar dan vind kan je toch zo afstellen bij de saxreperateur?
Ik vind ook een sopraan lastiger vast te houden. Aangezien ik niet veel sopraan speel ook nog. Ik krijg niet alleen last van mijn Duim alleen ik hou volgens mij me arm niet goed...

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 31 July 2005, 14:52:46 »
Die reparateur kan daar niets aan doen, ervan uit gaande dat je sax in orde is. Je vingers tijdens het spelen helemaal ontspannen en ze eigenlijk nauwelijks van je sax afhalen is iets waar je voortdurend aandacht voor moet hebben. Mijn docent houdtvaak zijn hand boven die van mij, tijdens het spelen, en ik mag hem dan niet aanraken. En ik maar denken dat mijn vingers heel dicht bij m'n kleppen bleven... :( Toch gaat het al wat beter.
Wat betreft die arm, tja...ik moet er maar mee leren omgaan. Die tennisarm heb ik al jaren en dat gaat eigenlijk nooit meer over. Ook dit komt vrijwel altijd door te gespannen spelen, vaal zit dat in je nek of schouders waardoor de bloedvoorziening naar de spieren in je arm en vingers in het gedrang komt. Nu ja, de fysiotherapeut kan er weer wat aan verdienen. Vorig jaar sprak ik Michel Duijves (klarinettist) en hij gaf me het advies om, voordat je gaat spelen, eerst een soort warming-up te doen, dus schouders los draaien en beginnen met rustige makkelijke stukjes, voordat je los gaat.Ik denk dat dit wel verstandig is, maar ja, het komt er eerlijk gezegd niet zo vaak van.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #21 on: 31 July 2005, 16:34:09 »
Inderdaad, ik vind het ook wel een uitdaging, die sopsax. Ik heb ook een SA 80 II. "Helaas" heb ik op mijn alt zoveel werk dat ik niet echt structureel blaas op sop maar in het najaar ga ik weer een cursus klezmer doen van 10 weken , dan kan ik er weer even tegenaan. Dat met dat stemapparaatje is een goede oefening, ik doe het zelf ook regelmatig. Daarnaasr heb ik een docent die behoorlijk op klank en zuiverheid gefocussed is. Ik vind het plezierig, of plezant,zo ge wilt, te lezen dat er meer van die "mierenn...." zijn die zo op hun stemming letten want dat is, naar mijn idee, de grootste valkuil van een sax.
Leuk trouwens om ook eens wat van een klassiek speler te horen!!! Ik werd al een beetje bang dat dat een met uitsterven bedreigde soort was. Wat heb je zoal allemaal gespeeld???

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #22 on: 01 August 2005, 10:41:08 »
Als kind gitaar gespeeld en na ongeveer 20 jaar met saxofoon begonnen.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 01 August 2005, 16:52:27 »
Fijne vakantie! Ik ben gelukkig al weer terug en heb ook bijna mijn embouchure op orde.

Houdoe