Zilver of palladium kunnen ook als onderlaag worden gebruikt.
Zolang er maar een onderlaag wordt gebruikt, om de messinglaag van het poreuze goud af te sluiten.
Als goud niet zo duur zou zijn, zou een dikke goudlaag natuurlijk ook goed zijn.
Als je een stuiver in de ontwikkelaar doet, slaat er zilver op neer, maar dat is maar een dun laagje. Je moet dat helpen door een stroompje door de stuiver te laten lopen, dan groeit de laag met de hoeveelheid stroom die er doorheen gaat.
Om een constante laag te krijgen moet de vloeistof in beweging zijn.
Van galvano polijsten heb ik niet gehoord.
Ik werk bij AMP, tegenwoordig Tyco Electronics, een fabrikant van o.a. connectoren en contacten. Bij de opleiding hoorde ook een flink stuk materiaalleer.
Je hebt gelijk met die 50 micron, in orde van grootte vond ik 1 honderdste wel goed. Niemand die zijn sax laat vergulden kan de laagdikte meten, daarom spreken wij van Gold-flash als het om cosmetisch goud gaat. (mooi he, niets mis mee)
Maar ik vraag me af wat zulke dunne laagjes voor invloed op klank kunnen hebben. Ik zou wel eens een sax van titanium willen horen.