Author Topic: Saxversterking, deel twee  (Read 3968 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Horny

  • Member
  • *
  • Posts: 5
Saxversterking, deel twee
« on: 25 May 2010, 20:25:52 »
Ik speel vaak in kleine cafe's, soms zelfs in muzikaal-vreemde gebieden als museum, bibliotheek, boekhandel of galerie. Dan doet zich vaak een probleem voor, wat ik maar niet kan oplossen. Laten we eerlijk zijn, de sax (Tenor Mark VII) klinkt akoestisch en in de badkamer of onder de brug het beste. Puur en kleurrijk. Dat geluid wil ik overal.

Laatst speelde ik solo in een galerie. Zaal was aanvankelijk leeg en het klonk prima. Zoals ik het graag wil. Echter, het wordt druk, de akoestiek verandert drastisch en de sax klinkt ineens alsof ik in een kartonnen doos stond. Niet dus.

In een boekhandel speelde ik onversterkt, maar was de omgeving wel versterkt. Niet hard, maar bas en drum en gitaar en piano samen, zorgden ervoor dat er van de sax niet veel meer overbleef. en ik veel te hard moest blazen, waardoor de dynamiek verdween.

Zo was het ook in de buitenlucht. Het geluid verdween volledig.

Nu ben ik op zoek naar een klein handzaam persoonlijk geluidssysteem, waardoor ik de baas ben over mijn eigen sound onder alle omstandigheden. Dus microfoon, liefst op de beker, en een kleine versterker. Samson heb ik al afgetest. Was niks. Een  Roland keyboard versterker was ik ook niet kapot van.

DeZT  Lunchbox lijkt me ook niks.

Heeft iemand misschien suggesties?

Thanx

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Saxversterking, deel twee
« Reply #1 on: 25 May 2010, 20:28:57 »
Ik gebruik een Sennheiser clip-on microfoon, en een gitaarversterker (doorgaans een buizenversterker, omdat onze bassist die toevallig over heeft...). Werkt voor mij prima.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Saxversterking, deel twee
« Reply #2 on: 25 May 2010, 21:31:37 »
Ik zou geen Hartke nemen... Erg fel geluid. (aluminium conus al ik me niet vergis)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Saxversterking, deel twee
« Reply #3 on: 25 May 2010, 21:42:47 »
Als je het technisch vooral eenvoudig wil houden, is een actieve speaker (waar de versterker in de speaker is ingebouwd) geen slechte keus, bijvoorbeeld deze Mackie of zijn iets grotere broer (deze types worden veel door toetsenisten gebruikt vanwege hun goede geluidsweergave voor de meer melodische instrumenten). Als je wil kan je zelfs een microfoon hier direct op aansluiten zonder mengpaneel of wat dan ook. Een condensatormicrofoon die phantoomvoeding nodig heeft wordt dan lastig, tenzij de mic met batterij kan werken, maar een gewone dynamische microfoon werkt altijd. Je bent dan klaar met één stekker in het stopcontact en één kabel naar je microfoon. Deze speakers kan je ook nog eens op een statief zetten om ze boven het publiek uit te tillen, maar hebben ook z'n scheve kant zodat je ze als floormonitor kan gebruiken voor je zelf.

Eventueel koop je er dan nog een (goedkoop) mengpaneel bij zodat je nog wat meer geluidsbronnen tegelijkertijd aan kan sluiten (en wel phantoomvoeding hebt voor condensatormicrofoons), zoals bijvoorbeeld een keyboard of een zangmicrofoon.

Mocht je in het noorden van het land wonen, ben je altijd welkom om dit eens bij mij uit te proberen (heb zelf twee van deze speakers) of dit voldoet aan jouw eisen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Saxversterking, deel twee
« Reply #4 on: 25 May 2010, 22:11:37 »
Quote from: "Invisible"
Een condensatormicrofoon die phantoomvoeding nodig heeft wordt dan lastig

Nee hoor!



Gewoon een pre-amp er tussen hangen.  :) Deze heeft een buis, voor dat warme geluid...  :wink: Klikkerdeklik!

Quote from: "Frits"
Quote from: "Thijs Leuven"
Ik zou geen Hartke nemen... Erg fel geluid. (aluminium conus al ik me niet vergis)
't Was bedoeld om aan te geven in welke richting de zoektocht zou moeten gaan. Niet als aankoopadvies.
Groet,

't Was bedoeld als tip om geen Harte te kopen. Niet om jou af te kraken of te verbeteren...
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Saxversterking, deel twee
« Reply #5 on: 25 May 2010, 22:19:22 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Quote from: "Invisible"
Een condensatormicrofoon die phantoomvoeding nodig heeft wordt dan lastig

Nee hoor!



Gewoon een pre-amp er tussen hangen.  :) Deze heeft een buis, voor dat warme geluid...  :wink: Klikkerdeklik!
Dat is inderdaad nog niet z'n gek idee om tussen de speaker en de mic te hebben als je geen mengpaneel hebt, Is ook wat makkelijker met het regelen van het volume dan om steeds de volumeknop achterop de speaker te gebruiken. Maar goed, mijn punt was dus dat je niet "zondermeer" een condensatormicrofoon (en die kom je nog geregeld tegen bij instrumentenmicrofoons) op dit soort speakers kan aansluiten en dat je daar nog iets extra's voor nodig hebt, bijvoorbeeld dit kastje.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

  • Member
  • *
  • Posts: 1.628
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Saxversterking, deel twee
« Reply #6 on: 25 May 2010, 22:52:43 »
Daar heb je gelijk in. Ik gebruik hem zelf tussen microfoon en effectenketen.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline SNP1

  • Member
  • *
  • Posts: 8
Re: Saxversterking, deel twee
« Reply #7 on: 15 May 2011, 00:08:20 »
Koop gewoon een actieve monitor. Stop de mic in mic input (als het een condensator mic is er een pre amp tussen zetten), alles instellen en je bent klaar.

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Saxversterking, deel twee
« Reply #8 on: 15 May 2011, 08:59:28 »
Quote from: "SNP1"
Koop gewoon een actieve monitor. Stop de mic in mic input (als het een condensator mic is er een pre amp tussen zetten), alles instellen en je bent klaar.
Ja, dat is zo ongeveer de oplossing die wij hier een jaar geleden al bedacht hadden (zij het dan met actieve zaalspeakers dan met actieve monitors, maar dat verschil is nou ook alweer niet erg groot) :-D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110