@ stephje: ik heb zelf nu ong. 7 jaar geen les gehad, en toch ga ik ieder jaar vooruit, technisch ,qua klank en gehoor.
Elke noot die je speelt draagt bij aan je klankkwaliteit. Dit geld voor de opbouw van de klank maar niet echt voor de techniek die je op die klank loslaat. Bv, iemand kan een mooie klank maken, maar alsnog verkeerd aanzetten, stoppen of laten zakken terwijl dat niet de bedoeling is. 99% van de mensen moet hierin gecorrigeerd worden.
Als je onder techniek verstaat iets als een snelle motoriek, dan sta je ervan versteld hoeveel mgelijkheden je op internet kunt vinden voor alterantieven en hulpgrepen. Je moet echter wel leren wanneer je daarvoor moet kiezen want vaak moet je andere oplossingen kiezen dan de meest voor de hand liggende omdat de stemming anders niet deugd. Dan komt het volgende aan bod:
Het gehoor moet ontwikkeld worden. Er zijn maar heeeel erg weinig mensen die een goed gehoor hebben, de meeste mensen kunnen een goed gehoor ontwikkelen, maar dat duurt jaren en blijft een bron van zorg, je hele leven lang. Ook de mensen die wel een goed gehoor hebben, spelen vals, maar omdat zij vaak te horen krijgen dat ze een goed gehoor hebben, gaan ze ervan uit dat wat ze tijdens hun spel van zichzelf horen ook inderdaad goed is.
er is altijd iets te leren of "Always Something To Learn = ASTWO" kijk maar `s naar dit instructie filmpje van een prof. http://http://www.youtube.com/watch?v=5EB2yLJYivo
Mooi filmpje, doe maar precies wat hij zegt en ook uit je hoofd! en wie staat er naast je om te controleren dat je ook alle noten even lang en met dezelfde aanzet en dynaniek speelt. Wie corrigeert je wanneer je te hard werkt op je hoge noten? Dat is nl iets wat je zelf niet voelt of hoort.
Er is nog zó veel muziek (ook op internet te vinden) die ik nog nooit heb gespeeld. de verschillende technieken en "trucjes" die er bestaan.
ook kan je altijd op je toon blijven oefenen en je embouchure verbeteren.
Ja, best leuk om een boel te lezen op internet, alleen een beetje jammer dat het geen corrigerende functie heeft.
Toon verbeteren? ->veel spelen!
Embouchure verbeteren-> wanneer het gaat om het uithoudingsvermogen?-> veel spelen!
Maar....is je embouchure niet goed, dan zijn de mogelijkheden waar dat aan ligt zo groot en zo pesoonlijk daar heb je een gespecialiseerd iemand voor nodig om dat te corrigeren.
ik weet niet hoe goed je Engels is, maar na jaren in een harmonie gespeeld te hebben, verschillende bands, en met veel mensen gesproken te hebben en heel veel op internet gezocht.
kwam ik toch nog een boekje tegen waar ik veel van heb geleerd: 'The Art of Saxophone Playing door Larry Teal' dit zal vast nog wel ergens op internet te vinden zijn.
Kijk, dat is nu het eerste boek wat ik van verschillende prof. saxofonisten aangerijkt kreeg toen ik net op les zat. Het boek is na al die jaren nog steeds valide alhoewel je je wel moet realiseren dat het een amerikaans boek is. Dat is niet erg, zolang je het maar weet.
ook heb ik deze site altijd leerzaam en behulpzaam gevonden: http://http://tamingthesaxophone.com
als je deze compleet hebt afgestruind heb je de kennis van 10 jaar les van 10 leraren.
Niks mis met Pete! Maar je hebt maar een fractie kennis van 10 jaar les van 10 leraren en Pete zal je niets anders vertellen dan dat. En aan kunde heb je dan nog helemaal niets. Bovendien heb je aan kennis alleen iets wanneer je het uit eigen ervaring kunt reproduceren en dan komt toch weer het verhaal van zelf doen, op je fouten gewezen worden en methodes aangereikt krijgen om je fouten te verbeteren.
het enige waar veel mensen moeite mee hebben is om te blijven spelen, en nieuwe dingen uit te proberen.
Klopt! Maar het is echt niet het enige waar mensen moeite mee hebben!
wat ook leerzaam en leuk is, en goed voor je gehoor en techniek is zelf muziek uitschrijven op gehoor, hier heb je wel wat geduld voor nodig maar het loont zich zeker!
Helemaal waar! Als je het dan ook nog in de juiste maatsoort kunt schrijven en je kunt ook makkelijk transponeren is dat mooi meegenomen.
nu moet ik er wel bij zeggen dat ik na mijn studie (over een jaar of 2) toch weer eens een paar lesjes uit ga proberen, om het improviseren beter onder de knie te krijgen en het altissimo register wil ik nog leren, overtonen lukken aardig maar daar kan ook wat aan bijgespijkerd worden.
Goed idee! doe het niet bij de eerste de beste! En als je daar dan aan begint laat dan die docent eerst maar eens kijken wat er nodig is en probeer dan je wensen daarbij in te vullen.
met saxofoon spelen zie ik het zo, zodra je 1 ding hebt geleerd vind je weer 3 andere dingen die je wil leren en zo vergaar je steeds meer kennis, ik kon ffe geen mooie analogie bedenken
Ja, leuk he?
ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ongetwijffeld zijn er mensen die er wat aan hebben.
@Sivas: mijn eigen ervaring is wanneer je eenmaal alt-sax kunt bespelen kun je in principe alle saxofoons bespelen, zeker tenor en bariton. sopraan is iets lastiger om zuiver te krijgen voor sommige mensen, maar niet onoverkoombaar.
Dit is beslist niet waar! Elke sax is een instrument apart waarbij alleen geld dat de basale grepen hetzelfde zijn, maar voor de rest is alles anders. Ook de moeilijkheid van een sopraan ligt beslist niet in de stemming want een sopraan is niet per definitie minder stemmend dan welke andere sax dan ook. Over het algemeen heeft een tenorsax vanzichzelf de grootste stemmingsafwijkingen waarbij een aantal noten boven de 20 cent! maar daar hoor je nooit iemand over. Het moeilijke van sopraan zit hem in heel andere zaken.
Kijk, de manier waarop je nu aan het spelen bent bezorgt je een heleboel plezier waarschijnlijk en ga dan ook vooral zo door! Het is zeker wanneer je jong bent best leuk om een heleboel zelf te ontdekken en ongemerkt doe je een heleboel ervaring op al ligt die ervaring dan meestal nog op een gebied waar je zelf niet aan zou denken. Uiteindelijk groei je ook wel hierdoor. Mijn punt is wel dat wanneer je jouw manier van spelen combineert met lessen bij een enthousiaste en integere docent dat je plezier in het spelen alleen maar goter kan worden. En daarnaast bespaar je jezelf de moeite van je foutente moeten afleren wanneer je tot de ontdekking komt dat je het toch maar eens wat serieuzer aan wilt gaan pakken. Dat is vaak moeilijk op te bengen en dat heeft dan weer tot gevolg dat mensen alsnog gaan afhaken omdat ze dan ook niet mee terug willen naar hun oude manier van spelen.
Kritiek krijgen op je spel is, naast het je kunnen spiegelen aan voorbeelden de enige manier waarop je kan leren, en als je dan geleerd hebt, mag je een complimentje krijgen, maar zelfs na dat complimentje moet je je realiseren dat dat maar tijdelijk is. Wat nu goed genoeg is, is volgend jaar allang niet goed genoeg meer.
Je bent zelf echt je slechste raadgever en de mensen om je heen vinden altijd alles prachtig of willen "deskundigheid" ten toon spreiden (de goed bedoelende medespelers).
De beste kritiek krijg je van iemand die totaal onafhankelijk van jou is en iemand die opgeleid is om kritiek te kunnen geven en iemand die de kennis en kunde heeft om een solide leerpad uit te zetten. Ik zou zeggen een docent met veel leerlingen en als je informatie wilt, vraag bij wie hij zijn opleiding heeft gedaan en bel die persoon gewoon op en vraag die man wie hij zou aanbevelen en laat ondertussen die naam dan een keer vallen. Je krijgt vanzelf reactie.
Of neem het risico en ga het ervaren.