Author Topic: Verder met muziek  (Read 7550 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Verder met muziek
« Reply #15 on: 04 June 2011, 19:13:55 »
Het getypte woord komt vaak harder over.
Ik had het ook niet leuk gevonden om te horen dat het best aardig gedaan is voor iemand die dat 2 jaar doet als je 9 jaar gemotiveerd muziek maakt.
Dat is nogal kwalificerend, maargoed, het is ook de eerlijke mening van Pieter die bekend staat om uitgesproken meningen.
Je kunt het denk ik beter zo zeggen in de trant van: 'je speelt nog niet als een (semi-)prof etc.'

Dit is trouwens voor mij 1 van de redenen dat ik terughoudend ben met het uploaden van materiaal wat ik zelf gespeeld heb (ja, zonde eigenlijk).
Elk foutje/onvolkomenheidje wordt door sommige kijkers(ik doel daarbij niet op Pieter) op een weegschaaltje gelegd, of je opname van een wat mindere dag (waar je dan zelf ook kritisch over bent, en niet helemaal tevreden) wordt gelijk als representatief genomen voor al je speelkwaliteiten. Ook als je filmpje 1 jaar oud is, en je heel wat speeluren verder bent.


Ik zie vooral wisselende kwaliteit in de filmpjes( zeer herkenbaar voor mij), Er zijn opnamen die ik veel beter vind dan Tears In Heaven, vooral je jazz en blues dingetjes gaan juist lekker.
Bij de lange noten kan inderdaad nog wel wat gebeuren aan het vibrato en de toonvorming.(dat laatste hebben de meeste saxofonisten hun hele leven)
Over het algemeen bespeur ik wat spanning tijdens het opnemen -hoe onbewust ook-: maakt de ademsteun minder, het spel soms wat gehaaster wat allemaal invloed heeft op de klank.



Laat je plezier in het muziekmaken en het uploaden ervan niet vergallen in elk geval. Je hebt met je leeftijd nog zoveel jaren speelervaring te gaan: lekker doorgaan dus.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Verder met muziek
« Reply #16 on: 04 June 2011, 19:44:55 »
Beste Stephje,
Je KUNT er je voordeel mee doen. Je manier van spelen komt niet overeen met iemand die 9 jaar les heeft. en ik vergelijk niemand met mezelf want ik heb de luxe dat ik 20 tot 30 uur per week kan studeren als ik dat wil. En ik heb "toevallig"een hele goede docent. Ik vergelijk je met heel veel mensen die ik ken van zo ergens tussen de 16 en 30 jaar die ook al een aantal jaren spelen. De zaken die invisible noemt, waarvoor dank, zijn precies die zaken die niet meer mogen voorkomen bij iemand die al 9 jaar les heeft. Wel bij iemand die 9 jaar speelt, maar niet met les. En natuurlijk gaat het ook dan nog niet allemaal perfect, maar ik kan wel horen dat er tijdens de les aandacht aan besteed wordt.  Het spel is nog niet constant, maar er zijn wel voldoende elementen vaak genoeg aanwezig. En bij jou ontbreken teveel technische vaardigheden, en daarmee bedoe ik niet foute noten want die kun je eruit studeren. Dat is voornamelijk de reden dat ik je voorzichtig zover probeer te krijgen dat  je eens nadenkt over een andere docent. Hij hoort je namelijk ook begeleidt te hebben in je muzikale vorming, hij moet er voor zorgen dat je je ontwikkelt. Het enige wat er van jou verlangt dient te worden is dat je je best doet, studeert zoveel je kan, veel luistert naar allerlei saxofoonmuziek en daarna naar veel muziek in het genre wat je meeste aanspreekt. En verder moet je veel met hem over muziek praten, samen met hem luisteren en bespreken. En je moet je rugzak wagenwijd openzetten en alles erin stoppen wat je hoort. Dan komt er een tijd dat je zelf een keuze kunt maken uit die rugzak. Als je niet op die manier hebt lesgehad en je bent nu op dit niveau dan kan ik je maar 1 raad geven, ga het ergens anders proberen, of  ga inderdaad iets anders doen of kijk of je erzelf anders tegenover kunt staan. Dat kan ik hier niet beoordelen, ik kan niet zeggen
- je bent een eigenwijs kind en je hebt een goede docent, want dat weet ik niet.
OF,
- je bent niet eigenwijs, maar je hebt een slechte docent
want misschien heb je wel een goeie docent en ben je gewoon wel eigenwijs. Dat hoef ik ook niet tezeggen want dat kun je best voor jezelf invullen.
Ik hoor alleen maar dat er heel veel niet is gebeurt. En daarmee doel ik ook op je vorige vraag omtrend stukken voor een examen. Een examen pak je serieus aan, daar begin je al een jaar van te voren aan en je kiest je repertoire samen met je docent en hij moet er voor zorgen dat hij weet waar je staat. Op elk moment van het jaar. Ik kreeg niet de indruk dat dat het geval was.

Ik snap dat je mijn commentaar niet leuk vind, maar stel je maar eens het volgende voor. In je gezicht wordt gezegd: je doet het heel goed, maar achter je rug om wordt gelachen....dat is een situatie die je moet zien te voorkomen.

Ik heb niets met de kwalificaties van examens, ik ken er te veel (examinatoren) die maar wat aan rotzooien. Het zal hen een zorg zijn, zolang ze de meute maar gelukkig houden, want dat komt hun broodwinning ten goede. Ik zie en hoor ook ongeloofelijk grote verschillen tussen mensen die hetzelfde diploma hebben.

Ga nu maar eens eerst bedenken wat je nu precies wilt. Het is zoals invisible zegt. JIJ moet een idee hebben en heb je dat niet, dan moet je zorgen dat je dat krijgt. Daarmee ga je dan vervolgens een lessituaie zoeken die daar bij past. En als jij laat zien dat je initiatief hebt, dan is dat voor een docent ook wel zo prettig en onstaat er een wisselwerking die beiden ten goede komt.
gewoon ophouden met zeuren en ga aan de slag!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Stephje

  • Guest
Re: Verder met muziek
« Reply #17 on: 04 June 2011, 20:24:52 »
Ik weet zelf ook dat ik niet erg technisch ben aangelegd, ik doe alles meer op gevoel.

Maar ik ga gewoon verder blijven oefenen, en na mijn examens eens wat informatie gaan vragen over lessen.
Het missen van mijn vaardigheden komt voor een groot deel dat ik niet veel tijd heb gehad, met school dus, maarja ;)

Als de lessen mij niet interessant lijken ga ik waarschijnlijk of dwarsfluit beginnen of piano verder doen;)

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Verder met muziek
« Reply #18 on: 04 June 2011, 20:55:07 »
tenorsax is ook erg leuk :-)   :-D  na mijn 21e toen ik opnieuw sax ging spelen pas veel beter geworden )

Verder begrijp jou (Pieter) wel dat je liever eerlijk zegt wat je vindt ipv te pamperen. De val is in het laatste geval hard.
Alleen is zoals ik al aangaf het getypte woord wat rauw op je dak soms.

Stephje

  • Guest
Re: Verder met muziek
« Reply #19 on: 04 June 2011, 21:05:25 »
Hahaa ben aan het zoeken naar een tenorsax xD
hou ervan om nieuwe dingen te proberen xD

Nja dit jaar was gewoon een ramp om te oefenen haha xD
vanaf september tot eind maar was ik meer als de helft van de tijd met eindwerk bezig van school...
was al een uitzondering als ik een uurtje of 2 per week kon spelen..:O
en dan in april mijn wijsheidstanden laten trekken, waarvan ik nu nog soms last heb.

hahaa was echt een rampzalig jaar xD

Offline Sivas

  • Member
  • *
  • Posts: 26
Re: Verder met muziek
« Reply #20 on: 06 June 2011, 21:57:42 »
Hey stephje,

sorry, als de kritiek wat hard was, ik vond het niet direct H3 (9jaar vr de nederlanders), maar ik vond het ook absoluut niet "2jaar" waardig.
de arrangementen spelen je volgens mij wat parten. dat zijn van die arrangementen met ritmes die niet bepaald zijn zoals je ze in het origineel kent en zo, dus bijgevolg klinkt dat onmiddellijk 'schools'... als je daar wat op gaat "freewheelen", iets minder volgens het boek speelt, ga je direct iets uitkomen wat stukken beter lijkt... of je leerkracht het beter vindt is een andere zaak, ik moest vroeger ook altijd mijn boek volgen... en vond dat dat niet ging voor pop... bijgevolg heb ik gezegd: ofwel studies of klassiek werk waar ik het ritme exact volg, ofwel vrij te interpreteren pop of lichtere muziek... en dat werkte wel
van klank en zo moet je van youtube en thuisopnames ook niets verwachten, maar vond die zelfs niet slecht hoor

@ pieter:
Muziekschool is in belgië gewoon spotgoedkoop, dus er zijn niet veel mensen die na hun 9 jaar nog echt les blijven volgen, of slechts heel sporadisch, of in een ander instrument of zo... ik denk niet dat het kan aan de muziekschool, maar ben er niet zeker van...
heb net even opgezocht en minderjarigen betalen 66eur (tenzij je nog wat broers of zussen in de muziekshcool hebt, of andere sociale regelingen, dan is het zelfs maar 46 eur) en volwassenen betalen 198eur (als je dus later begint en +18 bent vooraleer je je 9 jaar hebt gedaan) (notenleer, instrumentles, samenspel, all-in)
er is 1 truucje om langer les te volgen: je mag namelijk in elke graad (lagere, middelbare en hogere) 1 keer "buizen"... als je dus met opzet faalt kun je dus tot 12 jaar geraken (maar gebeurt, zeker onder jongeren, zeer weinig, want het komt mooi uit dat als je vanaf de toegestane leeftijd begint, je 9 jaar net voltooid zijn voor je naar het hoger onderwijs gaat...) ikzelf heb al even geen officiele les meer, maar als ik terug begin dan zorg ik dat ik het eerste jaar niet slaag ;-) en ik ga ook zeker eens uitpluizen of ik met sopraan kan 'herbeginnen' (en daarna tenor, en bariton...)
s : Le Monde Universal °2010 - Meyer 6 - Vandoren 3
a : Selmer SA80 °1984 - Selmer S80 C** - Vandoren V16 3

Offline Koen88

  • Member
  • *
  • Posts: 298
    • soundcloud
Re: Verder met muziek
« Reply #21 on: 06 June 2011, 22:22:46 »
@ stephje: ik heb zelf nu ong. 7 jaar geen les gehad, en toch ga ik ieder jaar vooruit, technisch ,qua klank en gehoor.

er is altijd iets te leren of "Always Something To Learn = ASTWO" kijk maar `s naar dit instructie filmpje van een prof. http://http://www.youtube.com/watch?v=5EB2yLJYivo

Er is nog zó veel muziek (ook op internet te vinden) die ik nog nooit heb gespeeld. de verschillende technieken en "trucjes" die er bestaan.
ook kan je altijd op je toon blijven oefenen en je embouchure verbeteren.

ik weet niet hoe goed je Engels is, maar na jaren in een harmonie gespeeld te hebben, verschillende bands, en met veel mensen gesproken te hebben en heel veel op internet gezocht.
kwam ik toch nog een boekje tegen waar ik veel van heb geleerd: 'The Art of Saxophone Playing door Larry Teal' dit zal vast nog wel ergens op internet te vinden zijn.

ook heb ik deze site altijd leerzaam en behulpzaam gevonden: http://http://tamingthesaxophone.com
als je deze compleet hebt afgestruind heb je de kennis van 10 jaar les van 10 leraren.

het enige waar veel mensen moeite mee hebben is om te blijven spelen, en nieuwe dingen uit te proberen.

wat ook leerzaam en leuk is, en goed voor je gehoor en techniek is zelf muziek uitschrijven op gehoor, hier heb je wel wat geduld voor nodig maar het loont zich zeker!

nu moet ik er wel bij zeggen dat ik na mijn studie (over een jaar of 2) toch weer eens een paar lesjes uit ga proberen, om het improviseren beter onder de knie te krijgen en het altissimo register wil ik nog leren, overtonen lukken aardig maar daar kan ook wat aan bijgespijkerd worden.

met saxofoon spelen zie ik het zo, zodra je 1 ding hebt geleerd vind je weer 3 andere dingen die je wil leren en zo vergaar je steeds meer kennis, ik kon ffe geen mooie analogie bedenken  :-D

ik hoop dat je er wat aan hebt.

@Sivas: mijn eigen ervaring is wanneer je eenmaal alt-sax kunt bespelen kun je in principe alle saxofoons bespelen, zeker tenor en bariton. sopraan is iets lastiger om zuiver te krijgen voor sommige mensen, maar niet onoverkoombaar.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Verder met muziek
« Reply #22 on: 07 June 2011, 09:54:19 »
Quote from: "Koen88"
@ stephje: ik heb zelf nu ong. 7 jaar geen les gehad, en toch ga ik ieder jaar vooruit, technisch ,qua klank en gehoor.

Elke noot die je speelt draagt bij aan je klankkwaliteit. Dit geld voor de opbouw van de klank maar niet echt voor de techniek die je op die klank loslaat. Bv, iemand kan een mooie klank maken, maar alsnog verkeerd aanzetten, stoppen of laten zakken terwijl dat niet de bedoeling is. 99% van de mensen moet hierin gecorrigeerd worden.
Als je onder techniek verstaat iets als een snelle motoriek, dan sta je ervan versteld hoeveel mgelijkheden je op internet kunt vinden voor alterantieven en hulpgrepen. Je moet echter wel leren wanneer je daarvoor moet kiezen want vaak moet je andere oplossingen kiezen dan de meest voor de hand liggende omdat de stemming anders niet deugd. Dan komt het volgende aan bod:
Het gehoor moet ontwikkeld worden. Er zijn maar heeeel erg weinig mensen die een goed gehoor hebben, de meeste mensen kunnen een goed gehoor ontwikkelen, maar dat duurt jaren en blijft een bron van zorg, je hele leven lang. Ook de mensen die wel een goed gehoor hebben, spelen vals, maar omdat zij vaak te horen krijgen dat ze een goed gehoor hebben, gaan ze ervan uit dat wat ze tijdens hun spel van zichzelf horen ook inderdaad goed is.

Quote
er is altijd iets te leren of "Always Something To Learn = ASTWO" kijk maar `s naar dit instructie filmpje van een prof. http://http://www.youtube.com/watch?v=5EB2yLJYivo  

Mooi filmpje, doe maar precies wat hij zegt en ook uit je hoofd! en wie staat er naast je om te controleren dat je ook alle noten even lang en met dezelfde aanzet en dynaniek speelt. Wie corrigeert je wanneer je te hard werkt op je hoge noten? Dat is nl iets wat je zelf niet voelt of hoort.

Quote
Er is nog zó veel muziek (ook op internet te vinden) die ik nog nooit heb gespeeld. de verschillende technieken en "trucjes" die er bestaan.
ook kan je altijd op je toon blijven oefenen en je embouchure verbeteren.

Ja, best leuk om een boel te lezen op internet, alleen een beetje jammer dat het geen corrigerende functie heeft.
Toon verbeteren? ->veel spelen!
Embouchure verbeteren-> wanneer het gaat om het uithoudingsvermogen?-> veel spelen!
Maar....is je embouchure niet goed, dan zijn de mogelijkheden waar dat aan ligt zo groot en zo pesoonlijk daar heb je een gespecialiseerd iemand voor nodig om dat te corrigeren.

Quote
ik weet niet hoe goed je Engels is, maar na jaren in een harmonie gespeeld te hebben, verschillende bands, en met veel mensen gesproken te hebben en heel veel op internet gezocht.
kwam ik toch nog een boekje tegen waar ik veel van heb geleerd: 'The Art of Saxophone Playing door Larry Teal' dit zal vast nog wel ergens op internet te vinden zijn.

Kijk, dat is nu het eerste boek wat ik van verschillende prof. saxofonisten aangerijkt kreeg toen ik net op les zat. Het boek is na al die jaren nog steeds valide alhoewel je je wel moet realiseren dat het een amerikaans boek is. Dat is niet erg, zolang je het maar weet.

Quote
 ook heb ik deze site altijd leerzaam en behulpzaam gevonden: http://http://tamingthesaxophone.com
als je deze compleet hebt afgestruind heb je de kennis van 10 jaar les van 10 leraren.

Niks mis met Pete! Maar je hebt maar een fractie kennis van 10 jaar les van 10 leraren en Pete zal je niets anders vertellen dan dat. En aan kunde heb je dan nog helemaal niets. Bovendien heb je aan kennis alleen iets wanneer je het uit eigen ervaring kunt reproduceren en dan komt toch weer het verhaal van zelf doen, op je fouten gewezen worden en methodes aangereikt krijgen om je fouten te verbeteren.

Quote
het enige waar veel mensen moeite mee hebben is om te blijven spelen, en nieuwe dingen uit te proberen.

Klopt! Maar het is echt niet het enige waar mensen moeite mee hebben!

Quote
wat ook leerzaam en leuk is, en goed voor je gehoor en techniek is zelf muziek uitschrijven op gehoor, hier heb je wel wat geduld voor nodig maar het loont zich zeker!

Helemaal waar! Als je het dan ook nog in de juiste maatsoort kunt schrijven en je kunt ook makkelijk transponeren is dat mooi meegenomen.

Quote
nu moet ik er wel bij zeggen dat ik na mijn studie (over een jaar of 2) toch weer eens een paar lesjes uit ga proberen, om het improviseren beter onder de knie te krijgen en het altissimo register wil ik nog leren, overtonen lukken aardig maar daar kan ook wat aan bijgespijkerd worden.

Goed idee! doe het niet bij de eerste de beste! En als je daar dan aan begint laat dan die docent eerst maar eens kijken wat er nodig is en probeer dan je wensen daarbij in te vullen.

Quote
met saxofoon spelen zie ik het zo, zodra je 1 ding hebt geleerd vind je weer 3 andere dingen die je wil leren en zo vergaar je steeds meer kennis, ik kon ffe geen mooie analogie bedenken  :-D

Ja, leuk he?

Quote
ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ongetwijffeld zijn er mensen die er wat aan hebben.

Quote
@Sivas: mijn eigen ervaring is wanneer je eenmaal alt-sax kunt bespelen kun je in principe alle saxofoons bespelen, zeker tenor en bariton. sopraan is iets lastiger om zuiver te krijgen voor sommige mensen, maar niet onoverkoombaar.

Dit is beslist niet waar! Elke sax is een instrument apart waarbij alleen geld dat de basale grepen hetzelfde zijn, maar voor de rest is alles anders. Ook de moeilijkheid van een sopraan ligt beslist niet in de stemming want een sopraan is niet per definitie minder stemmend dan welke andere sax dan ook. Over het algemeen heeft een tenorsax vanzichzelf de grootste stemmingsafwijkingen waarbij een aantal noten boven de 20 cent! maar daar hoor je nooit iemand over. Het moeilijke van sopraan zit hem in heel andere zaken.


Kijk, de manier waarop je nu aan het spelen bent bezorgt je een heleboel plezier waarschijnlijk en ga dan ook vooral zo door! Het is zeker wanneer je jong bent best leuk om een heleboel zelf te ontdekken en ongemerkt doe je een heleboel ervaring op al ligt die ervaring dan meestal nog op een gebied waar je zelf niet aan zou denken. Uiteindelijk groei je ook wel hierdoor. Mijn punt is wel dat wanneer je jouw manier van spelen combineert met lessen bij een enthousiaste en integere docent dat je plezier in het spelen alleen maar goter kan worden. En daarnaast bespaar je jezelf de moeite van je foutente moeten afleren wanneer je tot de ontdekking komt dat je het toch maar eens wat serieuzer aan wilt gaan pakken. Dat is vaak moeilijk op te bengen en dat heeft dan weer tot gevolg dat mensen alsnog gaan afhaken omdat ze dan ook niet mee terug willen naar hun oude manier van spelen.

Kritiek krijgen op je spel is, naast het je kunnen spiegelen aan voorbeelden de enige manier waarop je kan leren, en als je dan geleerd hebt, mag je een complimentje krijgen, maar zelfs na dat complimentje moet je je realiseren dat dat maar tijdelijk is. Wat nu goed genoeg is, is volgend jaar allang niet goed genoeg meer.
Je bent zelf echt je slechste raadgever en de mensen om je heen vinden altijd alles prachtig of willen "deskundigheid" ten toon spreiden (de goed bedoelende medespelers).
De beste kritiek krijg je van iemand die totaal onafhankelijk van jou is en iemand die opgeleid is om kritiek te kunnen geven en iemand die de kennis en kunde heeft om een solide leerpad uit te zetten. Ik zou zeggen een docent met veel leerlingen en als je informatie wilt, vraag bij wie hij zijn opleiding heeft gedaan en bel die persoon gewoon op en vraag die man wie hij zou aanbevelen en laat ondertussen die naam dan een keer vallen. Je krijgt vanzelf reactie.
Of neem het risico en ga het ervaren.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Verder met muziek
« Reply #23 on: 07 June 2011, 11:15:38 »
Wat een geweldige post weer, mijn complimenten (en voor het geval dit cynisch overkomt, niet zo bedoeld. Pure waardering.....)

Quote from: "Pieter"
Quote
@Sivas: mijn eigen ervaring is wanneer je eenmaal alt-sax kunt bespelen kun je in principe alle saxofoons bespelen, zeker tenor en bariton. sopraan is iets lastiger om zuiver te krijgen voor sommige mensen, maar niet onoverkoombaar.

Dit is beslist niet waar! Elke sax is een instrument apart waarbij alleen geld dat de basale grepen hetzelfde zijn.............

helemaal mee eens. Je kan in principe uit elke sax de noten krijgen met de zelfde grepen. Dit is wat anders dan mooi op elke sax kunnen spelen.
Dat vergt tijd en inspanning..

Sterker nog dat is zelfs zo als je van de ene alt naar de andere alt overstapt (of tenor of barion of.......)
Elke sax is een individu die je moet leren kennen

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Verder met muziek
« Reply #24 on: 07 June 2011, 11:32:50 »
Ik krijg het er warm van :D  

Wat betreft die verschillende saxen, nou en of, wat kunnen de verschillen groot zijn en wat kost het soms een moeite om ze goed te leren kennen. Het zijn net mensen. Mooi he?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline zomertje

  • Member
  • *
  • Posts: 727
  • Gender: Female
    • http://dekleinekunstenaar.nl
Re: Verder met muziek
« Reply #25 on: 07 June 2011, 12:17:41 »
Ik heb ervaren dat je soms dingen zelf prima kan ontdekken, maar voor die dingen die je zelf echt niet ziet iemand nodig hebt om die balk uit je oog te trekken... en soms doet dat pijn want je was zo blij met t resultaat... maar uiteindelijk zul je er alleen maar profijt van hebben als je over het pijnpunt heen kunt stappen.

Succes, en laat je door alle kritieken niet stoppen maar probeer ze van afstand onbevangen op waarde te schatten en doe er je voordeel mee.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline Koen88

  • Member
  • *
  • Posts: 298
    • soundcloud
Re: Verder met muziek
« Reply #26 on: 07 June 2011, 12:33:29 »
Quote from: "the martin"
Wat een geweldige post weer, mijn complimenten (en voor het geval dit cynisch overkomt, niet zo bedoeld. Pure waardering.....)

Quote from: "Pieter"
Quote
@Sivas: mijn eigen ervaring is wanneer je eenmaal alt-sax kunt bespelen kun je in principe alle saxofoons bespelen, zeker tenor en bariton. sopraan is iets lastiger om zuiver te krijgen voor sommige mensen, maar niet onoverkoombaar.

Dit is beslist niet waar! Elke sax is een instrument apart waarbij alleen geld dat de basale grepen hetzelfde zijn.............

helemaal mee eens. Je kan in principe uit elke sax de noten krijgen met de zelfde grepen. Dit is wat anders dan mooi op elke sax kunnen spelen.
Dat vergt tijd en inspanning..

Sterker nog dat is zelfs zo als je van de ene alt naar de andere alt overstapt (of tenor of barion of.......)
Elke sax is een individu die je moet leren kennen

ik heb uit eigen ervaring geleerd dat ik dit wel kan, ik speelde origineel alt en ben voor een bandje daarna ook tenor en sopraan sax gaan spelen, ik zeg niet dat ik dit in een keer kon. maar ik weet wel dat dit niet heel veel moeite en inspanning koste, en zuiver ben ik ook, maar ja dat wanneer je met meerdere mensen samenspeelt moet je gewoon blijven luisteren en bijsturen. ik wissel meestal tussen 2 sets door van instrument, speel even een paar riedeltjes en dan ga ik verder op bv. tenor.

het is idd. waar dat elke sax anders is. het verschil tussen mijn Cannonball alt en Selmer alt is ook gigantisch.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Stephje

  • Guest
Re: Verder met muziek
« Reply #27 on: 07 June 2011, 13:18:55 »
Dankje voor jullie reacties

Ik ga zeker nog verder nadenken met wat ik volgend jaar wil doen (Er valt nog zoveel te leren!)

En ik ga zeker nog verder spelen (doe het te graag hahaa)

maar nu niet xD heb 2 weken examens...

Doeii x