Waarom blaast Pope dan alleen boventonen?
Volgens mij speelt hij een natuurtonenreeks, mijn docent speelt gewoon een liedje met alle kleppen dicht. Kijk Concertino da Camara kun je er niet op spelen, je hebt die kleppen wel degelijk nodig om het geluid er uit te krijgen. Dit kleploze instrument wordt verkocht als studieinstrument om je strottehoofd te trainen. Dat is nl wat je doet wanneer je boventonen speelt. Het is net als zangles( oh ja, dat hoort ook nog bij mijn cv) je begint met riedeltjes steeds halve toon omhoog en daarna omlaag om je stembereik te vergroten. Toptones spelen op saxofoon is hetzelfde als er voor zogen dat je stembereik groter wordt zodat de onderliggende registers winnen aan klankkwaliteit.
quote="Gulzt"]Mits de componist goed geënharomoniseerd heeft zul je een Es lager intoneren en een fis hoger. Overigens heeft niet elke toon een functie in een akkoord, maar kan ook een doorgangsnoot of wisseltoon zijn ten dienste van de melodie. [/quote]
Dat heeft invisible al keurig beantwoord.
Overigens is het niet waarschijnlijk dat een een midden Fis bv omhoog geintoneerd moet worden, die zijn over het algemeen al te hoog.
Zeker overbindingen tussen de verschillende boventonen zijn enorm lastig, ik kan me niet voorstellen dat dat expliciet moeilijker zou zijn op de saxofoon.
Ik bedoel gewoon gebonden spelen in het normale register, je hebt de eerste al te pakken. Ga vanaf D2 naar D1, voel wat er gebeurt. Ontspan je strottehoofd zover totdat je geen boventonen meer hoort in die D1 en doe dat dan eens in een matig tempo van 76. Het is belangrijk om dit gelijk op de juiste manier te leren omdat dit soort problemen tussen je oren gaan zitten en dan wordt het des te moeilijker om het af te leren. Ook Cis - D is erg lastig, maar daar ligt het veel meer aan het blazen opzich.
Op elk instrument moet je intoneren, dat heeft vooral te maken met de stemming van de omgeving en eventuele afwijkingen die ieder instrument wel in zich heeft. Het kunnen intoneren, de tehniek ervan is altijd op elk instrument lastig, maar de stemming van een sax zelf is overal afwijkend. DAt is iets waar je eerst mee moet leren mee om gaan voordat de overige aspecten aan bod komen. Het zijn niet een paar tonen die afwijken, maar alle tonen wijken af, de een naar beneden, de volgende naar boven, niet allemaal evenveel, maar de ene 5 cent en sommige ( vooral op tenor) soms wel een kwart toon. Die natuurlijke afwijkingen moet je gladstrijken en dan begint het intoneren zoals op andere instrumenten. De stemming kan ook van dag tot dag varieren, met name de vochtigheidsgraad van de viltjes en kurkjes hebben een grote invloed op de stemming.
Dat goed ontwikkelde strottenhoofd, heb je daar een bronvermelding van? Mijn vrouw is daar razendbenieuwd naar. Ze is logopedist en kan zich niet voorstellen dat je het strottenhoofd zou gebruiken om te spelen. Ze was inderdaad verbaast te lezen dat er bij saxofoon en klarinet gebruik van wordt gemaakt van het strottenhoofd.. maar volgens dit onderzoek geldt dit alleen in het altimissimo register:
Acousticians have long debated whether and how the resonances of the vocal tract are involved in the playing of clarinet and saxophone. We measured the resonances of saxophonists' vocal tracts directly while they played. Over most of the instrument's range, there is no simple relation between tract resonances and the note played, and the tract resonances varied among players. In the high (altissimo) range, a strong resonance of the tracts of professional saxophonists was systematically tuned slightly above the desired note. Amateurs, who did not tune a strong resonance, were unable to play notes in the altissimo range.
Spreekt dit artikel nu iets tegen of bevestigd het iets?
Ik heb in de jaren dat ik mij met saxofoonspelen bezig houd wel meer van dit soort dingen gelezen en er zit altijd wel ergens iets van waarheid in, maar vertellen eigenlijk niets opzienbaends en laten veel ruimte over voor interpretatie.
Een saxofoon heeft natuurlijk een stemming van zichzelf. Zet er een luchtmachine op, bedien de kleppen automatisch en je kunt een filmpje maken alla Yamaha (dacht ik ) dat een aantal jaar geleden gedaan heeft. En aangezien de stemming van de Yamaha's ongeveer het beste liggen van alle saxen, komt er ook nog iets herkenbaars uit. Elke buis met gaten is in staat om bepaalde tonen weer te geven. Dat neemt niet weg dat je lichaam mee moet werken want doe je dat niet, dan werkt je lichaam tegen. Zie bv jou D2-->D1. Tijdens normaal praten gebruik je ook je strottehoofd, maar daar merk je niet zoveel van, dat kost weinig inspanning, dat gedeelte is goed geoefend. je merkt het pas wanneer je in een weinig gebruikt gebied komt en dat is zeker niet pas het altissimoregister, maar begint al vaak bij D2, E2. luister maar eens goed hoe gespannen dat kan klinken. Daar moet al harder gewerkt worden om toon te maken en veel mensen gaan op dat moment knijpen op hun riet waardoor de toon ook nog eens omhoog schiet. Nog moeilijker is het om de laagste tonen te spelen want om je strottehoofd volledig te ontspannen terwijl je ook je tong moet bewegen is geen kleinigheid. dat doe je niet vaak in je dagelijkse leven.
Met een goede docent ga je wel voelen hoe deze zaken werken en wordt het je eigen ervaring, daarmee kun je bewust studeren en dat levert meer kwaliteit.
Overigens een goede oefening om lage tonen te leren spelen:
Speel een midden C zoals je een lage C speelt, maar dan met octaafklep ingedrukt. Houd even aan, laat octaafklep los, maar blijf die midden C spelen,houd even aan en zak vervolgens zonder iets aan je toeter te veranderen naar lage C, houd even aan en stop. Direct daarna aantal maal lage C aanzetten.
Maar zoals je verder beschrijft qua techniek vrij eenvoudig aan te leren.
Techniek is in mijn opvatting alles wat je nodig hebt om je muzikaal uit te drukken. In dit opzicht is de techniek dus zeker niet eenvoudig. In eerste instantie is de motoriek redelijk simpel, net zoals het blazen ja, maar ook hier geldt, wanneer er meer geeist wordt dan alleen noten blazen worden ook de eisen aan de motoriek zwaarder.
Inderdaad, daar heb je gelijk in. Al geldt het dan direct voor alle instrumenten.
Ik twijfel niet aan de correctheid van bovenstaande, maar wel dat de sax daardoor moeilijker zou zijn dan andere instrumenten. Het klinkt alsof je het idee hebt dat als je eenmaal door de moeizame start van het koperinstrument heen bent dat de rest dan vanzelf gaat, maar dat is absoluut niet het geval.
Nee, dat denk ik zeker niet. Muziek maken is altijd een hobby die heel veel investering vraagt. en toewijding. Helaas past dat niet meer zo goed in onze huidige samenleving waar veel mensen nog maar een korte spanningsboog kunnen hebben.
Overigens is het ook op de piano een oneindige training om al je 10 de vingers evenveel controle te hebben op aanslaggevoeligheid, zeker in hoge tempi en wanneer er meerdere melodielijnen door elkaar heen lopen. Of wanneer je de balans binnen je hand moet verdelen omdat dezelfde hand soms zowel de melodische als harmonische rol moet vervullen. Snelle tertsen spelen, grote sprongen, ik kan genoeg verzinnen op basis waarvan ik het het moeilijkste instrument kan noemen.
De coordinatiemoeilijkheden tussen twee handen, tien vingers ken ik, hoewel het gebruik ervan op gitaar anders is. (Op gitaar moet je dan ook nog klank maken)
Terwijl je bij een melodie-instrument je maar op 1 lijn te gelijk hoeft te concentreren. 
Hahaha...en op je ademhaling, de klankkwaliteit en de stemming. Eitje...zo'n piano...
Elk instrument is moeilijk om op het hoogste niveau te beheersen. Hoe verder je komt, hoe meer energie het kost om steeds kleinere beetjes progressie te maken.
Maar dat maakt het ook wel weer zo leuk.
Overigens ken ik heel beroemde prof spelers die ongeloofelijk vals spelen. En nee, ik ga niet zeggen wie.
Absoluut, niets zo fijn als een onbegrenste uitdaging.[/quote]
Ga het maar ervaren, saxofoon is mede door zijn moeilijkheden een uitdagend instrument, in alle opzichten. Het is het meest flexibele instrument wat ik ken, dankzij zijn vele klankleuren. Ga vooral verder dan een paar jaar les nemen en raak maar verslaafd aan het ding. De beste verslaving die er is!