Author Topic: sssst zaachtjesss  (Read 7373 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arn0

  • Guest
Re: sssst zaachtjesss
« Reply #15 on: 03 May 2014, 18:27:58 »
Het soort materiaal wat je gebruikt blijft echter niets meer dan hulpmiddelen. Het vereist vooral blaastechniek. Wanneer je heel goed zacht kunt spelen, kost je dat vaak meer spierkracht dan wanneer je full power blaast.
+1
Het draait allemaal om controle. De lucht gecontroleerd binnenhouden is een van de belangrijkste zaken om te leren, zowel bij luid spelen als bij zacht spelen.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: sssst zaachtjesss
« Reply #16 on: 03 May 2014, 22:26:16 »
Ja en nee, over en goede blaastechniek doe je wel een paar jaren, maar je ziet relatief weinig mensen klassiek spelen op een Berg Larsen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: sssst zaachtjesss
« Reply #17 on: 04 May 2014, 00:14:07 »
Als iemand 10 jaar op een Selmer S80 heeft gespeeld en dan overstapt op een BL en niet bewust bezig is met een andere klank klinkt hij naar een tijdje weer zoals die altijd heeft geklonken
(Alhoewel ik dat bij deze overstap niet zeker weet. Heb het wel meegemaakt bij iemand die van een BL 90/2 sms naar Otto Link 8* ging)

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: sssst zaachtjesss
« Reply #18 on: 04 May 2014, 16:37:57 »
Wanneer ik met een klassieke embouchure op mijn Otto Link speel, kan ik een klassiek speelmanier hebben, maar de klank wordt nooit klassiek. De klank is dan echter ook niet zoals je van een OL zou verwachten. Het klinkt dan meer als iemand die niet op een OL kan spelen.

Ik ben het wel met the martin eens, dat je je bewust moet zijn van je materiaal. Klassiek mondstuk->klassieke embouchure, licht mondstuk-> lichte embouchure. Het is de bedoeling dat je de eigenschappen van het mondstuk benut. Zo kun je best scheuren op een Selmer C*, maar daar moet je dan heel hard voor werken ( het moet dan allemaal vanuit je techniek komen) en het zal altijd beter en makkelijker gaan op een daarvoor geschikt mondstuk. Als je maar de juiste techniek gebruikt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline johanj

  • Member
  • *
  • Posts: 348
  • Gender: Male
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
Re: sssst zaachtjesss
« Reply #19 on: 06 May 2014, 20:30:53 »
hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik had het even druk met andere saxzaken (zie http://www.saxforum.nl/index.php?topic=7997.0)

De laatste weken ben ik zowaar toch maar met mijn selmer C* aan het oefenen. Het begint te wennen. Ik krijg ook af en toe het idee dat ik er het klassieke geluid uit krijg. Vooral in het laag klinkt ie wel strak. Maar of het nou echt zachter is?

Ik heb een decibel app op mijn smartphone. Ik zal eens proberen een vergelijk te maken met mijn Otto Link of metalen vandoren.
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: sssst zaachtjesss
« Reply #20 on: 17 June 2014, 22:11:44 »
Phil Barone heeft nog een mooie meting aan twee geometrisch (vrijwel) identieke mondstukken gedaan:

http://www.philbarone.com/blog/saxophone-news/post/does-saxophone-mouthpiece-material-matter

Ook laat hij het verschil in boventonen zien tussen een scherp en een donker mondstuk.
Naast mondstukken heeft de coniciteit van de saxofoon ook wat invloed.
Een grotere coniciteit geeft minder boventonen, wat zachter klinkt,  maar het is geen grote invloed.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810