Author Topic: Masterthesis Mondstukken  (Read 9749 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Masterthesis Mondstukken
« Reply #15 on: 26 March 2015, 15:06:07 »
Het paradoxale is dat ik met nieuwe materialen voor saxofoons bezig ben en daardoor steeds meer betrokken ben bij authentieke uitvoering op saxofoon.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline johanj

  • Member
  • *
  • Posts: 348
  • Gender: Male
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
Re: Masterthesis Mondstukken
« Reply #16 on: 26 March 2015, 22:41:34 »
enquete ingevuld. Ik merk zelf als speler niet zoveel verschil in de klank als ik speel met het ene of andere mondstuk, maar ik merk vooral verschil in de moeite die het kost de klank te maken die je wilt. Iemand die luistert zonder te spelen zal misschien meer verschil horen dan de speler. Maar dan kan ook aan mijn oren liggen.
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline ikJaap

  • Member
  • *
  • Posts: 114
Re: Masterthesis Mondstukken
« Reply #17 on: 27 March 2015, 11:12:14 »
Ook ingevuld, succes ermee :).


Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Masterthesis Mondstukken
« Reply #18 on: 27 March 2015, 15:24:40 »
Even een snelle reactie op wat commentaar over mijn visie op mondstukken.

Het is niet een bewering, maar een aantal.
De vorm of grootte van de kamer is geen variabele in een van de "beweringen" .
Iedereen met een dunwandig mondstuk kan dit uittesten.

 8) 8) 8)

Deze (te?) snelle reactie kan toelichting gebruiken.
Volgens mij wordt de mondstand bepaalt door de hoek tussen riet tandplaat (het dak van het mondstuk). Dat heeft weinig uitstaande met de wanddikte of het materiaal van een mondstuk.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap