Author Topic: Masterthesis Mondstukken  (Read 9746 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline martijn3293

• Member
  • *
Masterthesis Mondstukken
« on: 24 March 2015, 16:20:35 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum, daarom zal ik me in het kort even voorstellen met aansluitend mijn vragen.

Mijn naam is Martijn Warson, 22 jaar en ben student aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.
Voor mijn masterthesis doe ik onderzoek naar verschillende saxofoonmondstukken. Mijn onderzoeksvraag is 'Saxofoonmondstukken en hun implicaties op de uitvoeringspraktijk.'
Kort beschreven onderzoek ik dus of het voor bepaalde muziek 'noodzakelijk' is om op bepaalde mondstukken te spelen of niet.
Ik heb er al veel over gelezen en gehoord, en vaak lees ik dat het mondstuk enkel een hulpmiddel is, want het grootste verschil maakt de speler zelf die het geluid 'manipuleert' naargelang hij/zij het wilt.
Maar wat denken jullie nu hierover? Is het mondstuk hier een doorslaggevende factor of niet?
Voor het klassiek- en jazz saxofoonspel, daar ga ik er vanuit dat er toch een groot verschil is tussen metalen en houten mondstukken, maar ook daar worden er houten mondstukken in de jazz gebruikt. En binnen enkel het klassieke, of enkel het jazz gerne, zijn er hier absolute keuzes in mondstukken mogelijk volgens jullie?
Graag zou ik jullie (persoonlijke) mening of visie over horen. Dit zou me aardig helpen met mijn masterthesis.

Mag ik jullie ook vragen om mijn enquête over mondstukken in te vullen en eventueel door te sturen naar andere saxofonisten?
Hartelijk bedankt.
https://nl.surveymonkey.com/s/GB3DKSL

Met vriendelijke groet
Martijn Warson

Offline martijn3293

• Member
  • *
Re: Masterthesis Mondstukken
« Reply #1 on: 24 March 2015, 17:07:44 »
Hallo allemaal,

Ik ben student aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Voor mijn masterthesis heb ik een enquête opgesteld in verband met verschillende saxofoonmondstukken. Zou ik jullie mogen vragen om deze enquête in te vullen en te delen met mede saxofonisten.
Hartelijk bedankt daarvoor.

Hier vindt u de link naar de enquête:
https://nl.surveymonkey.com/s/GB3DKSL

Met vriendelijke groet
Martijn Warson

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 25 March 2015, 07:58:58 »
In principe zou het materiaal van het mondstuk niet uit moeten maken en gaat het vooral om het ontwerp van de binnenkant.

Maar vaak is het zo dat de eboniete mondstukken van buiten groter zijn (metale mondstukken dus compacter) waardoor de mondstand je al dwingt om warmer te blazen  (Mijn eigen theorie, niet gestaafd door onderzoek)

Er gaat zelfs het verhaal over bijvoorbeeld de Runyon Quantum (een van de weinige mondstukken die qua buitenkant vergelijkbaar is in kunststof en metaal) dat de delrin versie feller is dan de metalen versie. Maar dat kan ook komen door exemplarische verschillen natuurlijk.

Uit mijn praktijk ervaring....
Iemand speelde altijd op een Berg Larsen 90/2 sms en kreeg een Otto Link STM 8* te leen.
Zijn klank veranderde van het een op het andere moment.
Een maand later had die weer zijn eigen sound!!!!!

Mijn idee.
Het mondstuk is een gereedschap wat je moet ondersteunen bij jouw spel.
Een hoge baffle mondstuk zal het verkrijgen van een rock sound vergemakkelijken. Toch zijn er spelers die het zelfde bereiken met een OL STM.
Als je op een Dukoff klassiek wilt spelen zal die je tegenwerken, aangezien zijn baffle zo hoog is dat alle laag "er uit gefilterd wordt"

Daarbij zal er best een overgangsgebied zijn.

Een Selmer S80 is een klassiek mondstuk maar ook best bruikbaar in de Jazz. Rock? Dacht het niet
Een Meyer HR/Berglarsen/Otto Link is een Jazz mondstuk maar ook best klassiek bruikbaar. Rock? Niet onmogelijk.
Een Dukoff/of ander Studio model is een Rock mondstuk, maar met wat oefenen ook best bruikbaar voor Jazz. Klassiek? Dacht het niet

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #3 on: 25 March 2015, 08:57:47 »
N.a.v. The Martin
Mondstukken van een materiaal met een hoge soortelijke massa zullen wat luider zijn.
Mondstukken met veel hoog in het klankspectrum zullen als luid worden ervaren.
Ik las ergens dat de geluidsdruk van trombones hoger is dan die van trompetten, terwijl trompetten als luider worden beleefd.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Zoot

• Guest
« Reply #4 on: 25 March 2015, 10:32:12 »
Voor het klassiek- en jazz saxofoonspel, daar ga ik er vanuit dat er toch een groot verschil is tussen metalen en houten mondstukken, maar ook daar worden er houten mondstukken in de jazz gebruikt.

:o  Houten?  :-\

☼ Enquête ingevuld!

Offline Pino

• Newbie
  • *
« Reply #5 on: 25 March 2015, 11:14:47 »
Enquête ook ingevuld  :)
Succes ermee!
Altsaxofoon Yamaha Yas-275; mondstuk Selmer S80 C*; riet François Louis 2,5

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #6 on: 25 March 2015, 11:40:52 »
Voor het klassiek- en jazz saxofoonspel, daar ga ik er vanuit dat er toch een groot verschil is tussen metalen en houten mondstukken, maar ook daar worden er houten mondstukken in de jazz gebruikt.

:o  Houten?  :-\

☼ Enquête ingevuld!

Toen Zoot nog niet bestond, bestonden er wel houten mondstukken.
RIA (als ik het goed spel) brengt heden ten dage houten mondstukken op de markt.

- enquette in gevuld-

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #7 on: 25 March 2015, 13:14:18 »
Leuk dat ria weer mondstukken maakt.
Materiaal maakt weinig uit volgens Phil Barone.
 Belangrijker is de vorm en met name de dikte.
 Na Sax zijn de kamers van de mondstukken kleiner gemaakt.
Hierdoor zijn de mondstukken dikwandiger geworden.
Dit maakt de toon donkerder en minder expresief.
Zeker als het kurk aan de dikke kant is.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Zoot

• Guest
« Reply #8 on: 25 March 2015, 21:33:40 »
Toen Zoot nog niet bestond, bestonden er wel houten mondstukken.

oh maar dat wist ik wel......... het is alleen  ??? in deze context........    als hij dat verschil gaat onderzoeken is hij zo klaar....   :-\
of eh eh ebbehouten, ..... ebbehieten,.....  ebonieten mondstukken,..................

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #9 on: 25 March 2015, 23:20:22 »
Na Sax zijn de kamers van de mondstukken kleiner gemaakt.
Hierdoor zijn de mondstukken dikwandiger geworden.
Dit maakt de toon donkerder en minder expresief
.
Dat vind ik nogal een bewering.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #10 on: 26 March 2015, 00:04:48 »
Ik ook
Kleinere kamer is "scheller geluid"

Offline martijn3293

• Member
  • *
« Reply #11 on: 26 March 2015, 12:23:13 »
Dankuwel voor de antwoorden.
Voor de duidelijkheid, met 'houten' mondstukken bedoelde ik inderdaad ebonieten mondstukken etc.
Sorry voor het misverstand  ;)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #12 on: 26 March 2015, 12:43:28 »
Even een snelle reactie op wat commentaar over mijn visie op mondstukken.

Het is niet een bewering, maar een aantal.
De vorm of grootte van de kamer is geen variabele in een van de "beweringen" .
Iedereen met een dunwandig mondstuk kan dit uittesten.

8) 8) 8)

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #13 on: 26 March 2015, 13:19:12 »
Je bedoelt dat een dikwandiger mondstuk donkerder zal klinken
Vertaald naar de runyon met de zelfde dimensies in kunststof en metaal zou de metalen versie als dikwandiger (iig meer massa) zijn en dus warmer moeten klinken
En dat schijnt inderdaad zo te zijn

Dus, je hebt wellicht een punt

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #14 on: 26 March 2015, 14:54:22 »
Ik heb het liever over het verschil tussen dikwandig en dunwandig omdat de metingen van Phil Barone met metalen en ebonieten mondstukken geen verschil geven. Daarnaast klopt je eerdere opmerking dat de dikte van de wand de mondstand beïnvloed.
Als je nu op een dunwandig mondstuk test (zonder leren rietbinder) kan je het effect van een grotere wanddikte testen door je hand op het mondstuk te leggen. Tevens is er nu geen invloed van de stand van de mond.
Deze handoplegging is al door veel andere mensen geaccepteerd als een indicatie voor de invloed van wanddikte of de invloed van een leren rietbinder.

Zelf kijk ik altijd naar de details van mondstukken, rieten, rietbinders en nek omdat dit naast de saxofonist de meeste invloed op de klank hebben. Helaas is dat een gebied waar het aantal meningen groter is dan het aantal feiten, maar dat houd het ook interessant.
Waar ik nu over nadenk is een foto van een Sax Saxofoon met oorspronkelijk mondstuk (ook van Sax, met stempel).
Er zit geen kurk tussen mondstuk en nek maar wasdraad. Nu is dat een bevestiging die erg gevoelig is voor luchtvochtigheid (net als houten mondstukken). Fagotisten gebruiken dat systeem af en toe en geven toe dat dat gedoe is.
Nu is die draad zo dun dat het moeilijk is om hier kurk te gebruiken.

Het geeft aan dat veel dingen waar wij van uit gaan misschien heel anders waren.
Maar er zijn te weinig mensen die dit soort details goed hebben vastgelegd om voldoende zeker te zijn dat bijvoorbeeld het kurk op de nek daar hoort. Dus ben ik op een gegeven moment alternatieve materialen gaan testen, waarna ik op het belang van dunwandigheid uitkwam.

8) 8) 8)