Author Topic: Rechte of gebogen hals? Wat is je voorkeur en waarom?  (Read 12159 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #15 on: 09 August 2007, 11:01:03 »
Quote from: "Bianca"
Dus een mondstuk doet er wel degelijk toe!


Wij beweren niets anders....
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Bianca

  • Member
  • *
  • Posts: 406
(No subject)
« Reply #16 on: 10 August 2007, 01:13:27 »
En wat is je mening over mijn theorie over het recht blazen en in een kromming blazen?!  :smt014
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #17 on: 10 August 2007, 07:49:13 »
Ik denk dat het niet veel zal uitmaken...
Als de buis verder exact de zelfde dimensies heeft zal het geluid vergelijkbaar zijn.
Denk maar aan een normale trompet of pockettrompet. Wel is de terugkoppeling naar de speler anders (Beker dichterbij)

(Even niet gehinderd door enige kennis, of praktijk ervaring)
Volgens mij zit er niet zoveel verschil tussen een gebogen en een rechte sop, alt of tenor..

Voor de speler wel want die krijgt een volledig andere terugkoppeling van het geluid. (Meer geluid uit de beker gemengt door het geluid uit de toongaten)
Een toehoorder zal hier niets van merken.

Het probleem hierbij is echter dat waarschijnlijk het verloop (tapsheid, conischheid, hoe noem je dat) in de bodybuis niet overeen zal komen en er dus feitelijk sprake is van verschillende instrumenten...

Ook een verwijzing naar een opname om te onderschrijven dat er sprake is van andere klank tussen een rechte en kromme alt snijd volgens mij geen hout.
Het opnemen van een kromme altsax is met één microfoon te doen.
Een rechte vergt een andere techniek om ook het geluid uit de beker in de opnamen te combineren.
Daarom zijn er voor rechte sopsaxen ook van dubbele microfoon systemen.

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
(No subject)
« Reply #18 on: 10 August 2007, 09:11:37 »
Het gaat hier niet om een kromme of rechte sopraan, maar om een kromme of rechte hals op sopraan ;)
Maar toch bedankt voor je antwoord :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #19 on: 10 August 2007, 12:16:52 »
Quote from: "Pieter"
Wat trouwens voor die alt (recht vs krom) geldt, is ook van toepassing op sopraan. De vier saxen SATB hebben ieder, naast een andere ligging, een heel eigen geluid waarvan de sop het makkelijkst herkenbaar is. Dat typerende geluid is niet meer aanwezig bij een kromme sop. Een rechte alt heeft, net als een C-melodiesax een geluid of je door een ouderwetse microfoon speelt en heeft daardoor niet zoveel  toepassing meer. Maar, inderdaad een heel bijzonder geluid. Ik heb wat opnames van Leo van Oostrom op die toeters, geweldig.


De discussie ging dieper  8)

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
(No subject)
« Reply #20 on: 10 August 2007, 14:47:48 »
Aah, je ging daar op in? Was me niet helemaal duidelijk.
Mijn excuses :-D )
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #21 on: 10 August 2007, 14:52:59 »
Het leuke is dat ik mezelf in één post al tegenspreek...
Oh, gruwelijke wereld  :D

Offline Bianca

  • Member
  • *
  • Posts: 406
(No subject)
« Reply #22 on: 11 August 2007, 00:56:26 »
Hahaha, ik had het ook over een kromme hals en een rechte...
Zat alleen te denken dat de weerstand van de ingeblazen lucht in een kromme hals een fractie meer weerstand heeft dan door een rechte hals.
Dat zal dan ook maar een fractie zijn wat nauwelijks hoorbaar is.
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Offline strangersinthenight

  • Member
  • *
  • Posts: 56
(No subject)
« Reply #23 on: 21 November 2007, 20:15:50 »
Speel zelf geen sopraan dus kan niet spreken uit "ervaring" maar als je naar oude opnames luistert waarin die Amerikanen op sopraan spelen(op gebogen sopranen) hoor ik toch ook die mooie sopraanklank die je ook hoort bij de rechte sopraan. Kan volgens mij echt liggen aan het feit dat als met een gebogen sopraan speelt het geluid naar je toe gaat en zo "anders" klinkt(zoals The Martin in zijn post zei)

Offline strangersinthenight

  • Member
  • *
  • Posts: 56
(No subject)
« Reply #24 on: 22 November 2007, 11:31:41 »
Oei en nu valt het me pas op dat ik naast de kwestie discussieerde :? . Ik dacht dat het over het verschil sopraan in kleinealtsaxvorm ging en sopraan in klarinetvorm maar het gaat dus gewoon over de hals de kop en niet  :? ... :oops:  :oops:  :oops: