Rechte of gebogen hals? Wat is je voorkeur en waarom?

Started by Amanda, 02 August 2007, 13:05:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Amanda

De vraag zegt het al ;)

Ik kies voor de rechte hals. Met een gebogen hals krijg ik een hele andere , voor mij ongemakkelijke, houding.
Plus dat ik me belemmerd voel in mijn bewegingsvrijheid.
Ik hou mijn sax zoiezo vrij hoog vast en dat ik met een gebogen hals niet te doen. Een ander vindt dat comfortabeler, ik juist ongemakkelijk :D

Verder ben ik bij het opzetten van het halsje veel te bang om het octaafmechanisme te ontzetten. Dat heb ik ooit eens gezien bij iemand...
Geef mij maar een vaste, rechte hals.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Jannerd

Gebogen hals heeft een iets wolliger geluid..

Nu ja, ik heb een vaste rechten hals op mijn sopraan, geen probleem daar mee dus ;) en vind het prima zo!
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Bianca

Nee, ik wil rechtuit kunnen blazen, dus alles bij mij is recht.

Trouwens Amanda, wat je zei over verwisselbare nekken: ik heb ze allebei gehad, en geef mij maar een vaste nek.
Dat gedoe met nekken verwisselen hoeft van mij ook niet.
Zou ik ooit weer een sopraansax willen en kunnen bespelen ivm mijn rug, dan kies ik een rechte toeter, en eentje met vaste nek.
Van link naar rechts:
hobo - esklarinet - besklarinet - sopraninosax

Tom

Quote from: "Jannerd"Gebogen hals heeft een iets wolliger geluid..

Ik speel zelf geen sopraan maar heb wel eens een theorie gelezen dat, een rechte hals qua geluid totaal niet verschilt van een gebogen, alleen ervaart de speler het zo omdat het geluid zich in een andere richting verplaatst.
De zelfde theorie zou ook gelden voor een rechte Alt of Tenor.
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Pieter

Nou, ik weet 1 ding heel zeker en dat is dat een rechte alt heel anders klinkt als een kromme.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Pieter

Nou, ik weet 1 ding heel zeker en dat is dat een rechte alt heel anders klinkt als een kromme.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Bianca

Dus jij weet 1 ding heel zeker en dat is dat een rechte alt heel anders klinkt als een kromme.  :lol:

Trouwens: ik vind een rechte alt ook veel mooier dan een kromme alt, alleen een nadeel is dat het wel een hele lange toeter is...lijkt me niet echt handig...
Van link naar rechts:

Pieter

Tsja,....je zou bijna zeggen dat ik 2 dingen heel zeker weet...

De mensen die ik ken die veel sopraan spelen, spelen op een gebogen hals omdat dat een beter geluid geeft. Het is natuurlijk altijd in vergelijking tot de toeter die je hebt en niet meer dan dat. Ik ken iemand met een markVI sop, met vreselijke ergonomie, maar prachtig geluid. die zal nooit willen ruilen met die andere met zijn serie III met gebogen hals, maar wellicht maakt die gebogen hals die serie III nou wel net even iets mooier. Het is altijd zoeken naar een combinatie van speler, instrument, hals, mondstuk en riet.

Wat trouwens voor die alt (recht vs krom) geldt, is ook van toepassing op sopraan. De vier saxen SATB hebben ieder, naast een andere ligging, een heel eigen geluid waarvan de sop het makkelijkst herkenbaar is. Dat typerende geluid is niet meer aanwezig bij een kromme sop. Een rechte alt heeft, net als een C-melodiesax een geluid of je door een ouderwetse microfoon speelt en heeft daardoor niet zoveel  toepassing meer. Maar, inderdaad een heel bijzonder geluid. Ik heb wat opnames van Leo van Oostrom op die toeters, geweldig.

Oliver

Ik heb voorkeur voor de gebogen hals.
Wat meer ruimte bij de keel voor m'n gevoel.
En iets minder problemen met m'n (lichte) artrose duimen.
(Als dat niet klassiek klinkt)
Inmiddels ook een goed BG-tuigje gevonden met trekontlasting aan de broekriem.
Bij het uitzoeken van de sax, was de Selmer de enige die ook
met gebogen hals echt goed klonk.
Maar waarschijnlijk gaat het om de combinatie van
speler, riet, mondstuk, sax enz enz.
Overigens kon het wel eens zo zijn dat als je VINDT dat iets
het beste is, je waarschijnlijk ook het mooiste geluid maakt.
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size]

Pieter

De wens is vaak de vader van de gedachte, das waar, maar dat geldt niet voor iedereen. Wanneer geluid je brood is, ga je er over het algemeen anders mee om en laat je je niet leiden door "futulliteiten". En soms moet je ook keuzes maken en is ergonomie, zoals in jouw geval, oliver, belangrijker dat een ietsje betere klank. Iedereen maakt zo zijn eigen keuzen.
Verschil in toeter is wel degelijk te horen. Een paar maanden geleden liet mijn docent een opname van iemand horen die ik vaker heb horen spelen en mijn commentaar was toen dat ik vond dat ik een beter geluid gewend was. Mijn docent vertelde me toen dat hij een andere toeter had, ook vanwege ergonomie.
De verschillen in klank bij het wisselen van onderdelen kunnen toch wel erg groot zijn vind ik. die laten zich echt niet door de speler beinvloeden.
Wel vindt ik dat kleine verschillen in bv mondstuk of andere hals, niet de moeite van aanschaf waard zijn omdat je went aan het geluid wat je produceert en als het dan niet werkelijk een verbetering is, laat dan maar zitten.
Ik ken maar weinig saxofonisten die niet een "levenslange" zoektocht aangaan naar instrumentarium wat voldoet aan hun wensen. Dat zijn bijna allemaal prof. mensen. Die horen het verschil wel degelijk en die hoor je ook nooit zeggen dat de speler het belangrijkste element is, in dit verband.

=SaX=Erik

Ik geef -op dit moment- mijn voorkeur aan de standaard rechte (vaste) hals. Je hebt ze natuurlijk ook los en zijn op die manier ve verwisselen met een kromme hals.

Ik ben het niet helemaal eens met Pieter op het gebied van het aanschaffen van de accecoires. Ik ben van mening dat het wel degelijk verschil uitmaakt als je een ander mondstuk probeert op een instrument dat je al geruime tijd speelt. Met andere woorden vind ik het WEL de moeite van aanschaf waard (eerst uitproberen natuurlijk -> in overleg met je (bijvoorbeeld) mondstukken leverancier). Ik ben nu in de mogelijkheid om verschrikkelijk veel verschillende mondstukken uit te proberen (vanwege werk enzo) en hierdoor kom je erachter wat een mondstuk eigenlijk voor je doet. Je bent natuurlijk zelf de bespeler dus je kan wel e.e.a. beïnvloeden, maar ach dat kan erg verschillen per persoon enz.

Om weer terug on topic te gaan blijf ik dus bij de rechte vaste hals :)
T: Julius Keilwerth Limited 75 Edition SX90R
A: Selmer Bundy II Alt
S: Musica Steyr - geweldig geluid, wel aan vervanging toe

Pieter

Quote from: "=SaX=Erik"Ik geef -op dit moment- mijn voorkeur aan de standaard rechte (vaste) hals. Je hebt ze natuurlijk ook los en zijn op die manier ve verwisselen met een kromme hals.

Ik ben het niet helemaal eens met Pieter op het gebied van het aanschaffen van de accecoires. Ik ben van mening dat het wel degelijk verschil uitmaakt als je een ander mondstuk probeert op een instrument dat je al geruime tijd speelt. Met andere woorden vind ik het WEL de moeite van aanschaf waard (eerst uitproberen natuurlijk -> in overleg met je mondstukken leverancier). Ik ben nu in de mogelijkheid om verschrikkelijk veel verschillende mondstukken uit te proberen (vanwege werk enzo) en hierdoor kom je erachter wat een mondstuk eigenlijk voor je doet. Je bent natuurlijk zelf de bespeler dus je kan wel e.e.a. beïnvloeden, maar ach dat kan erg verschillen per persoon enz.

Om weer terug on topic te gaan blijf ik dus bij de rechte vaste hals :)

Daar ben ik het helemaal mee eens!!! Misschien was ik niet duidelijk.
Maar wanneer je dan niet verder komt als een klein verschil met het huidige mondstuk, zou ik er geen geld aan uitgeven. Er moet een substantiele verbetering te behalen zijn. Ik ben een tijdje terug ook op zoek geweest,een heleboel geprobeerd en elk mondstuk had wel iets, Maar ik wil al die ietsen in 1 mondstuk! en dat kan best, gegwoon een kwestie van goed en veel zoeken. Nou das ook niet vervelend.

=SaX=Erik

Quote from: "Pieter"......Maar ik wil al die ietsen in 1 mondstuk! en dat kan best, gegwoon een kwestie van goed en veel zoeken. Nou das ook niet vervelend.

ik ook :). Met een klein verschil vind ik het idd ook niet de moeite van aanschaffen waard...
T: Julius Keilwerth Limited 75 Edition SX90R
A: Selmer Bundy II Alt
S: Musica Steyr - geweldig geluid, wel aan vervanging toe

Tom

Quote from: "Pieter"Nou, ik weet 1 ding heel zeker en dat is dat een rechte alt heel anders klinkt als een kromme.

Zoals ik al zei, het is maar een theorie en ik heb er zelf geen ervaring mee.
Misschien dat het bij een alt of tenor wel uitmaakt omdat de vorm van het instrument drastisch is veranderd.
Als het alleen over de hals van een sopraan gaat zou die stelling wel eens kunnen kloppen.
Gezien het feit dat het over een lichte kromming gaat, lijkt het mij dat je daar nou geen enorm geluidsverschil door krijgt.

Of wel? :?
Selmer Reference 54 Tenor. OL. stm. NY.6*/ BL. 100/2.sms Duckbill. Lebayle metal Jazz 7.
Buffet Crampon (Evette) Alt. Zinner (Ed Sperber) 5*. Vandoren Jazz 2,5.

Bianca

Het lijkt mij als het geluid door een lichte kromming gaat, dat er verhoudingsgewijs iets meer weerstand plaatsvind, en het geluid een fractie donkerder gaat klinken...

Mondstukken doen een heleboel!!!
Ik ben eens bij Henk Rensink geweest in Apeldoorn, speelde al jaren op een Selmer E sopraan mondstuk.
Henk meten en passen, ik moest door een apparaatje mijn longinhoud meten (kwam erachter dat ik meer longinhoud heb dan een gemiddelde kerel!), en ik verschillende mondstukken proberen.

Ik kwam op een S27 uit van Vandoren!!!
Deze blies heel anders dan wat ik had, veel lichter, sprak veel beter aan, ander geluid, enz.
Ik heb dit mondstuk zelf nooit gekocht, omdat ik naderhand mijn sopraantje verkocht heb (ivm rugproblemen).

Dus een mondstuk doet er wel degelijk toe!

Ik heb net andere mondstukken voor mijn klarinetten aangeschaft, maar ik merk goed het verschil hoor!  :D
Van link naar rechts: