toen ik dit filmpje voor het eerst zag wist ik niet wat ik hoorde...zo slecht heb ik dit nog nooit gehoord! ook niet bij een van mijn eigen leerlingen die dit stuk ooit hebben gespeeld. die waren er namelijk aan toe om het te spelen. weliswaar klinkt het dan in de instudeerperiode niet geweldig, maar zeker niet zo enorm slecht als in dit filmpje.
de belangrijkste dingen zijn al wel genoemd;
- het niveau is veel te hoog voor deze jongen,
- het lijkt hem te ontbreken aan elke vorm van zelfkritiek,
- hij krijgt geen goede begeleiding.
- hij geeft geen blijk van enige muzikaliteit/talent.
- alle technische mankementen; vals, ritmisch slecht, weinig
instrumentbeheersing, onnozele gestiek (m.i.), slechte toonvorming,
enz,enz,enz
het is de taak van een leraar om dit te sturen en hij/zij moet er voor zorgen dat elke nieuwe stap voor een leerling verantwoord is. deze jongen ontbreekt het aan de vereiste technische vaardigheden, maar belangrijker nog..het ontbreekt hem aan muzikaliteit....hij weet absoluut niet waar hij mee bezig is en heeft uitsluitend zijn focus op het, in welke vorm dan ook, spelen van alle gedrukte noten. zijn referentiekader is onvoldoende/niet ontwikkeld waardoor hij helemaal niet weet waar die noten voor dienen of hoe je ze zou kunnen interpreteren.
maar goed...eigenlijk was het plaatsen van die link alleen bedoeld voor de lol, en die heb ik er in ieder geval wel aan gehad.
wordt het ooit wat met deze speler?
ik denk het niet. hij mist teveel. de belangrijkste drie kenmerken zijn voor mij toch wel;
1. talent
2. muzikaliteit
3. zelfkritiek/reflectie
als het je aan een van deze drie dingen ontbreekt, zul je de top niet bereiken. wat niet betekent natuurlijk dat je niet een zeer verdienstelijk amateur-saxofonist kunt worden.