Author Topic: saxofoonconcert van Binge! Zeldzame opname!  (Read 5599 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mrPC

  • Member
  • *
  • Posts: 131
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #15 on: 06 January 2008, 13:55:36 »
toen ik dit filmpje voor het eerst zag wist ik niet wat ik hoorde...zo slecht heb ik dit nog nooit gehoord! ook niet bij een van mijn eigen leerlingen die dit stuk ooit hebben gespeeld. die waren er namelijk aan toe om het te spelen. weliswaar klinkt het dan in de instudeerperiode niet geweldig, maar zeker niet zo enorm slecht als in dit filmpje.
de belangrijkste dingen zijn al wel genoemd;
- het niveau is veel te hoog voor deze jongen,
- het lijkt hem te ontbreken aan elke vorm van zelfkritiek,
- hij krijgt geen goede begeleiding.
- hij geeft geen blijk van enige muzikaliteit/talent.
- alle technische mankementen; vals, ritmisch slecht, weinig
  instrumentbeheersing, onnozele gestiek (m.i.), slechte toonvorming,
  enz,enz,enz

het is de taak van een leraar om dit te sturen en hij/zij moet er voor zorgen dat elke nieuwe stap voor een leerling verantwoord is. deze jongen ontbreekt het aan de vereiste technische vaardigheden, maar belangrijker nog..het ontbreekt hem aan muzikaliteit....hij weet absoluut niet waar hij mee bezig is en heeft uitsluitend zijn focus op het, in welke vorm dan ook, spelen van alle gedrukte noten. zijn referentiekader is onvoldoende/niet ontwikkeld waardoor hij helemaal niet weet waar die noten voor dienen of hoe je ze zou kunnen interpreteren.

maar goed...eigenlijk was het plaatsen van die link alleen bedoeld voor de lol, en die heb ik er in ieder geval wel aan gehad.

wordt het ooit wat met deze speler?
ik denk het niet. hij mist teveel. de belangrijkste drie kenmerken zijn voor mij toch wel;
1. talent
2. muzikaliteit
3. zelfkritiek/reflectie
als het je aan een van deze drie dingen ontbreekt, zul je de top niet bereiken. wat niet betekent natuurlijk dat je niet een zeer verdienstelijk amateur-saxofonist kunt worden.
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #16 on: 06 January 2008, 14:05:24 »
Quote from: "mrPC"
wordt het ooit wat met deze speler?
ik denk het niet. hij mist teveel. de belangrijkste drie kenmerken zijn voor mij toch wel;
1. talent
2. muzikaliteit
3. zelfkritiek/reflectie
als het je aan een van deze drie dingen ontbreekt, zul je de top niet bereiken. wat niet betekent natuurlijk dat je niet een zeer verdienstelijk amateur-saxofonist kunt worden.


hier sluit ik me bij aan. Hij trekt zich totaal NIKS aan van wat hij hoort, niet van het ritme en niet van de stemming etc.
Hij kan het beste maar klarinet gaan spelen bij een vereniging ofzo.

vind het toch wel jammer voor 'm

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #17 on: 06 January 2008, 14:42:19 »
Quote from: "mrPC"
toen ik dit filmpje voor het eerst zag wist ik niet wat ik hoorde...zo slecht heb ik dit nog nooit gehoord! ook niet bij een van mijn eigen leerlingen die dit stuk ooit hebben gespeeld. die waren er namelijk aan toe om het te spelen. weliswaar klinkt het dan in de instudeerperiode niet geweldig, maar zeker niet zo enorm slecht als in dit filmpje.
de belangrijkste dingen zijn al wel genoemd;
- het niveau is veel te hoog voor deze jongen,
- het lijkt hem te ontbreken aan elke vorm van zelfkritiek,
- hij krijgt geen goede begeleiding.
- hij geeft geen blijk van enige muzikaliteit/talent.
- alle technische mankementen; vals, ritmisch slecht, weinig
  instrumentbeheersing, onnozele gestiek (m.i.), slechte toonvorming,
  enz,enz,enz

het is de taak van een leraar om dit te sturen en hij/zij moet er voor zorgen dat elke nieuwe stap voor een leerling verantwoord is. deze jongen ontbreekt het aan de vereiste technische vaardigheden, maar belangrijker nog..het ontbreekt hem aan muzikaliteit....hij weet absoluut niet waar hij mee bezig is en heeft uitsluitend zijn focus op het, in welke vorm dan ook, spelen van alle gedrukte noten. zijn referentiekader is onvoldoende/niet ontwikkeld waardoor hij helemaal niet weet waar die noten voor dienen of hoe je ze zou kunnen interpreteren.

maar goed...eigenlijk was het plaatsen van die link alleen bedoeld voor de lol, en die heb ik er in ieder geval wel aan gehad.

wordt het ooit wat met deze speler?
ik denk het niet. hij mist teveel. de belangrijkste drie kenmerken zijn voor mij toch wel;
1. talent
2. muzikaliteit
3. zelfkritiek/reflectie
als het je aan een van deze drie dingen ontbreekt, zul je de top niet bereiken. wat niet betekent natuurlijk dat je niet een zeer verdienstelijk amateur-saxofonist kunt worden.


Bedankt voor je antwoord. Ik voel me er wel lekker bij. :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline jthole

  • Member
  • *
  • Posts: 409
(No subject)
« Reply #18 on: 07 January 2008, 11:16:22 »
Quote from: "mrPC"
wordt het ooit wat met deze speler?
ik denk het niet. hij mist teveel. de belangrijkste drie kenmerken zijn voor mij toch wel;
1. talent
2. muzikaliteit
3. zelfkritiek/reflectie
als het je aan een van deze drie dingen ontbreekt, zul je de top niet bereiken. wat niet betekent natuurlijk dat je niet een zeer verdienstelijk amateur-saxofonist kunt worden.

Ook een amateur zal tenminste over een bepaalde muzikaliteit en een gezonde dosis zelfkritiek moeten beschikken om verder te komen. Ik denk dat deze jongen inderdaad een goede leraar nodig heeft, die hem vooral leert luisteren (naar anderen en zichzelf).

Quote from: "Maaarten"
Hij kan het beste maar klarinet gaan spelen bij een vereniging ofzo.


Beetje denigrerende opmerking vind ik. Veel professionals, ook klarinettisten, zijn in een harmonie (of evt. fanfare voor de koperblazers) begonnen.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
(No subject)
« Reply #19 on: 07 January 2008, 12:23:44 »
ja was beter geweest het toe te lichten. Ik speel zelf bij een muziekvereniging trouwens. Het is bij een vereniging het minst opvallende blaasinstrument mits je er geen solo's mee speelt. Daarom die opmerking.

Een altsax daarentegen is behoorlijk aanwezig.