Author Topic: Jouw favo Ligatuur/Rietenbinder:  (Read 15740 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #15 on: 21 June 2005, 12:19:40 »
En vaak is het zo dat als blijkt dat je een lichter of zwaarder riet nodig hebt je deze kan "lenen" van de zaak waar je proefspeelt...

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #16 on: 21 June 2005, 12:24:23 »
Quote from: "the martin"
Verschillende rieten meenemen is een goed idee...
INSPELEN niet. Een riet gaat naar het mondstuk staan waarop het is ingespeeld en KAN dan op een ander mondstuk wellicht niet optimaal werken.

En

En vaak is het zo dat als blijkt dat je een lichter of zwaarder riet nodig hebt je deze kan "lenen" van de zaak waar je proefspeelt...


goed plan... dan koop ik daar eventueel rietjes en ga ik ze testen, kortom gewoon naar Harry Bakker gaan
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #17 on: 21 June 2005, 14:25:12 »
Jij weet zijn werkwijze toch wel? Omdat je al eens eerder een afspraak hebt gemaakt, voor je altsaxofoon.
Ik denk zelf dat hij je longinhoud enz. gaat meten, en dan bepaalde mondstukken kiest die goed genoeg zijn voor je, verder is het kiezen voor jezelf. Maar als je tevreden over hem bent zou ik er gewoon weer heen gaan...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Funkysaxy

  • Member
  • *
  • Posts: 71
    • http://www.amusia.nl
(No subject)
« Reply #18 on: 21 June 2005, 18:45:53 »
Ik wil er eigenlijk niets aan toe voegen.
lees de tekst op het trompet forum maar eens.
Ik ben nog steeds van mening dat iemand je wel een hoop kan adviseren, maar wanneer je iets gaat kopen je toch je eigen gehoor en gevoel moet gebruiken...

succes..

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #19 on: 21 June 2005, 18:52:55 »
Ja, tenslotte ben je op zoek naar een bepaald geluid (anders schaf je geen nieuwe spullen aan voor je instrument) en die man weet niet precies welk geluid, er zijn natuurlijk zo veel soorten geluiden (en niet te vergen zo veel verschillende mondstukken). dan moet je toch echt op je eigen gevoel af gaan denk ik, tenslotte weet die man niet wat je allemaal kan...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #20 on: 21 June 2005, 19:17:45 »
Ze zeggen dat ze allemaal een bepaald merken hadden toegewezen Tilz ofzo ik weet niet meer welke, ze zeggen ook dat het bij de Altsaxofonisten helemaal slecht was die aanraders van die meneer. Dus dat wilt in ieder geval zeggen dat het niet voor iedereen geschikt is om een bezoekje naar die meneer te nemen
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #21 on: 02 July 2005, 16:45:14 »
Hallo Roberto,

Ik zie dat dit jouw eerste berichtje is dus bij deze welkom op het Saxforum.

Quote from: "Roberto"
Ik ben vorig jaar ook bij Rensink geweest. Hij adviseerde mijn een ESM Jazz 6 mondstuk. Wat mensen die ik ken en die ook bij hem zijn geweest hebben 'toevallig' ook het advies gekregen een ESM te kopen...

Dat is wel erg toevallig.

Quote from: "Roberto"
Als ik het me goed herinner, liet hij me op een stuk of 4 mondstukken spelen. Naast ESM waren dat alleen maar Selmers en misschien nog wat heel onbekende merken, dacht ik. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als je zegt dat je lichte muziek wilt spelen, is een Meyer/Otto Link toch geen onlogische keuze/mogelijkheid?

Er zijn natuurlijk zo veel verschillende (Jazz) mondstukken.

Quote from: "Roberto"
maar als je zegt dat je lichte muziek wilt spelen, is een Meyer/Otto Link toch geen onlogische keuze/mogelijkheid?

Zeker niet de Meyer's en Otto Link's zijn gespecialiseerd in Jazz (qua mondstukken), ze zijn afkomstig vanuit hetzelfde fabriek. Het zijn de beroemdste jazz mondstukken en waarschijnlijk ook het best verkochte (niet alleen in deze tijd maar in het een hele tijd terug ook ;) )

Quote from: "Roberto"
Achteraf vertelde een medewerker van de winkel waar de aanmeting plaatsvond, dat Rensink afhankelijk is van fabrikanten die monstukken ter beschikking willen stellen...  :o

Tja en dat zeggen ze pas achteraf nadat het niet meer mogelijk is om het in te leveren ;) . En ik dacht nog wel dat het een éénmanswinkel/bedrijf was, moet je nagaan hoeveel mensen er wel niet langs komen als hij ook nog een medewerker heeft.
Dat hij afhankelijk is dat kan ik best geloven, er zijn natuurlijk (wat ik al eerder had verteld) zoooo veel mondstukken. En dan krijgt hij ze vast gratis om het aan de klanten te proberen. Zo krijgt hij via zijn metingen uitslag en adviseerd hij jouw wat mondstukken. En toevallig komt er natuurlijk een mondstuk uitrollen waaraan de fabriek heeft mee geholpen. En zo zijn er veel meerdere mensen die die mondstuk gaan kopen, dus dikke winst voor die fabrieken en dikke winst voor Rensink die wat testjes aflegd en een reputatie krijgt.

Quote from: "Roberto"
Maar het grootste punt is dat hij niet kan weten wat voor klank jij precies wilt. En als je zegt van 'Ik wil een Meyer, kunt u mij zeggen welke het meest geschikt is voor mij?' Dan heeft hij natuurlijk toevallig geen Meyers...

Dat over dat klank klopt, dat had ik ook al eerder aangegeven. Voor jouw  klinkt het zoooo logisch dat je die richting op wilt en probeerd die klank te produceren. Maar dat betekend dat wat erin jouw hersenen rond speelt dat dat een ander niet weet. Dus hij kan jouw "ideale" klank wel super lelijk vinden en wat anders adviseren. Daarom is het natuurlijk verstandig bij mondstukken (en saxofoons natuurlijk ook) om ze eerst uit te proberen. Tenslotte is iedereen uniek en hun klank ook! Niemand kan hetzelfde geluid produceren er zou altijd wat verschillen zijn. Dat maakt het juist interresant en leuk dat er zo veel verschillende soorten zijn, netzoals bij mondstukken zijn er bepaalde fabrikanten die ze met de hand produceren. Dat wilt dus zeggen dat geen één van die mondstukken hetzelfde is. Veel mensen kunnen wel zeggen ja maar dat is dus heel erg slecht. Sterker nog ik vind dat juist niet! Een mondstuk met karakter (zo noemen ze dat), probeer alle mondstukken van die soort als dat de beste keus voor je is. Om vervolgens jouw ideale mondstuk te vinden (al is dat wel erg moeilijk), gewoon keer op keer proberen.

Quote from: "Roberto"
En als je zegt van 'Ik wil een Meyer, kunt u mij zeggen welke het meest geschikt is voor mij?'
Quote

Kijk dat is best slim dat je dat zegt, dan neem ik aan dat je ervoor al van alles heeft geprobeerd en tot de conclusie bent gekomen dat je een Meyer mondstuk wilt. Maar het merk bevat zo veel verschillende soorten mondstukken (niet alleen de verschillende grootte tipopeningen enz.) Klik dan maar eens hier, daar zie je dat er zo veel verschillende soorten Meyer mondstukken zijn. Maar als het over één soort gaat en je wilt weten welk Meyer mondstuk de juiste is voor je qua tipopening enz. kan je het beter uitproberen met verschillende rietjes. En natuurlijk de verschillende mondstukken van één soort.

Quote from: "Roberto
Dan heeft hij natuurlijk toevallig geen Meyers... [/quote]"

Dat kan komen door bepaalde redens. Zoals dat de fabriek van Meyer geen mondstuk ter beschikking stelt voor Rensink (dus dat zou erg zielig zijn van hem dat hij dan niet die mondstuk in voorraad heeft of aanschaft), of hij vindt ze te slecht aangezien er veel mensen zijn die meelopers zijn. Dus als hun idool op een Meyer mondstuk speelt dan hoeft het niet een goede keus of de juiste keus te zijn voor diegene. Maar aangezien de Meyer mondstuk een groot of breed publiek trekt is dat wel erg slecht. Dat (als dat zo is) hij die niet in huis heeft.

[quote="Roberto"]Het punt is wel dat ik redelijk tevreden ben over m'n ESM Jazz 6 :P  

Dan is dat in ieder geval geen discussie punt ;)

Quote from: "Roberto"
Hij kliinkt wel erg scherp en het is moeilijk om een warme toon te maken.


Dat is juist goed voor jazz! maar als je makkelijker een warme toon wilt maken dan moet je toch wel je Selmer C* op doen ;)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #22 on: 02 July 2005, 22:47:33 »
Quote from: "El Trige"
Cosy, kijk ook eens hier om te kijken wat onze trompetcollegae er over te zeggen hebben:

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... ht=rensink

Op dat forum woeden al langere tijd discussies over de werkwijze en adviezen van dhr. Rensink. Misschien ben je er mee geholpen.
In ieder geval: succes!

El Tigre


Ok even sirrieus, ik vind dat we wel genoeg gediscuseerd hebben over die man! Netzoals op het trompet forum. Wat hebben wij nou met een trompet te maken ;) . Zij spelen tenslotte een ander instrument (duh). Maar het geldt voor iedereen geloof die man of geloof hem niet. Al kan het worden aangeraden of niet. Het kan zijn dat hij je erg mee helpt dat geldt gewoon vanuit je eigen ervaring met die man. Dus laten we het gewoon verder op houden op het onderwerp Mondstukken, Ligatures en Rieten. Anders zouden wel eventueel Anthony vragen om een "Mr. Rensink" forum gedeelte te maken. Dat is wel erg overdreven reclame. En je weet reclame is reclame (ook al is het negatief) Dit is gewoon een uit te hand gelopen onderwerp. Waarbij iedereen wel wat kan roepen en schreven (natuurlijk ook typen). Maar dit is nou weer zo'n onderwerp waarover je nooit klaar bent met discuseren en dat je het nooit zeker kan weten of het nou feiten zijn of leugens. Er is er maar één iemand die dat weet (ik niet maar Rensink wel). Vertrouw hem of vertrouw hem niet zo simpel is het nou, dus we kunnen het er hierbij laten. Het is ook zo dat als hij meerdere mensen hetzelfde mondstuk adviseerd (waarvan jij die mensen kent), "toevallig" zou je kunnen denken. Tuurlijk kan het toevallig zijn maar dat is nou het vertrouwen wat je moet hebben om naar die man toe te gaan. Zelf zou het verstandig zijn om in ieder geval zelf proberen een pad te vinden naar jouw geluid dus ook jouw mondstuk! Alleen als je het niet weet, raadpleeg jouw eigen docent. Er is niemand meer die meer van jouw saxofoonkunsten af weet is je docent. Weet je iets super iets nieuws! dan laat je het natuurlijk je docent horen om je zelf te overtreffen... Dus neem die stap gewoon zelf. Laat je niet afleiden ald hij zichzelf de "mondstukken specialist" noemt. Er is maar één iemand die weet welke toon hij zoekt en dat ben jijzelf! al kunnen andere mensen je wel helpen met kennis (dus welke mondstukken je moet proberen als je klassiek wilt en niet jazz. Dat hij/zij je niet opeens een Dukoff raadpleeg en je speelt in een fanfare. Dat is natuurlijk niet zo'n goeie optie voordiegene die dat begrijpen ;) )

Maar het is niet dat ik jullie wil aanvallen hoor met jullie racties zoals die van El Trige. Het is juist goed dat jullie elkaar helpen met zoeken enz. Zo blijft het actief en leuk maar een discussie moet nou eenmaal beeindigd worden. Want ja nee is een lange strijd!
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Saxioni

  • Member
  • *
  • Posts: 172
    • http://www.more-logika.nl
(No subject)
« Reply #23 on: 02 July 2005, 23:05:41 »
Quote from: "Daan"
Ook dit was het einde van mijn preek post maar wat je ervan vond  :roll:


Je moet niet zo preken Daan, dan kun je beter dominee worden.
Keep things as simple as possible, but not any simpler!

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #24 on: 02 July 2005, 23:12:11 »
Ja je hebt helemaal gelijk! en ik wil niet eens dominee worden  :? Ok dit gaat wel erg Off-topic ;) dus laten we het nou maar hebben over Mondstukken, Rietenbinders en Rieten :P

Had mijn zin nou maar niet geciteerd want ik heb het geedit :P  :roll:
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #25 on: 03 July 2005, 12:21:03 »
Quote from: "Roberto"
Ik speel dus op een ESM mondstuk en heb een of andere Vandoren rietbinder waarbij de 2 schroefjes aan de bovenkant zitten ipv de onderkant. Dit ding kreeg ik bij de muziekwinkel toen ik van de oude rietbinder het schroefje kapot had gedraaid... Deze was wat steviger zei die man. :lol:

Is het misschien de Vandoren Master ligature?

Tja stevigheid is niet zo'n belangrijk punt. Je moet natuurlijk je binder nooit super strak zetten, altijd ietjes losser draaien zodat je riet beter kan trillen. Het verhoogd het speelgemak natuurlijk als je riet beter trilt. Rietenbinders zorgen voor bepaalde extra punten onder andere: de "look" de uitstraling, het staat natuurlijk beter dan zo'n normale binder ;) maar dat is wat je erbij krijgt. Het speelgemak met name de aanzet enz.
Nogmaals voor diegene die denken dat het alleen maar een rietenbinder is en verder geen nuttige optie heeft (dus alleen maar de riet op zijn plaats houdt). Die moet maar zeker zelf een rietenbinder gaan proberen die hoog aan het lijstje staat qua rietenbinders: zoals de Vandoren Optimum of FL (Francois Louis).

Maar:
Quote from: "Saxtrader.nl"
Als je het geld voor deze kostbare binder niet uit wilt geven, moet je hem zeker niet testen...
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."