Hallo Roberto,
Ik zie dat dit jouw eerste berichtje is dus bij deze welkom op het Saxforum.
Ik ben vorig jaar ook bij Rensink geweest. Hij adviseerde mijn een ESM Jazz 6 mondstuk. Wat mensen die ik ken en die ook bij hem zijn geweest hebben 'toevallig' ook het advies gekregen een ESM te kopen...
Dat is wel erg toevallig.
Als ik het me goed herinner, liet hij me op een stuk of 4 mondstukken spelen. Naast ESM waren dat alleen maar Selmers en misschien nog wat heel onbekende merken, dacht ik. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als je zegt dat je lichte muziek wilt spelen, is een Meyer/Otto Link toch geen onlogische keuze/mogelijkheid?
Er zijn natuurlijk zo veel verschillende (Jazz) mondstukken.
maar als je zegt dat je lichte muziek wilt spelen, is een Meyer/Otto Link toch geen onlogische keuze/mogelijkheid?
Zeker niet de Meyer's en Otto Link's zijn gespecialiseerd in Jazz (qua mondstukken), ze zijn afkomstig vanuit hetzelfde fabriek. Het zijn de beroemdste jazz mondstukken en waarschijnlijk ook het best verkochte (niet alleen in deze tijd maar in het een hele tijd terug ook

)
Achteraf vertelde een medewerker van de winkel waar de aanmeting plaatsvond, dat Rensink afhankelijk is van fabrikanten die monstukken ter beschikking willen stellen...
Tja en dat zeggen ze pas achteraf nadat het niet meer mogelijk is om het in te leveren

. En ik dacht nog wel dat het een éénmanswinkel/bedrijf was, moet je nagaan hoeveel mensen er wel niet langs komen als hij ook nog een medewerker heeft.
Dat hij afhankelijk is dat kan ik best geloven, er zijn natuurlijk (wat ik al eerder had verteld) zoooo veel mondstukken. En dan krijgt hij ze vast gratis om het aan de klanten te proberen. Zo krijgt hij via zijn metingen uitslag en adviseerd hij jouw wat mondstukken. En toevallig komt er natuurlijk een mondstuk uitrollen waaraan de fabriek heeft mee geholpen. En zo zijn er veel meerdere mensen die die mondstuk gaan kopen, dus dikke winst voor die fabrieken en dikke winst voor Rensink die wat testjes aflegd en een reputatie krijgt.
Maar het grootste punt is dat hij niet kan weten wat voor klank jij precies wilt. En als je zegt van 'Ik wil een Meyer, kunt u mij zeggen welke het meest geschikt is voor mij?' Dan heeft hij natuurlijk toevallig geen Meyers...
Dat over dat klank klopt, dat had ik ook al eerder aangegeven. Voor jouw klinkt het zoooo logisch dat je die richting op wilt en probeerd die klank te produceren. Maar dat betekend dat wat erin jouw hersenen rond speelt dat dat een ander niet weet. Dus hij kan jouw "ideale" klank wel super lelijk vinden en wat anders adviseren. Daarom is het natuurlijk verstandig bij mondstukken (en saxofoons natuurlijk ook) om ze eerst uit te proberen.
Tenslotte is iedereen uniek en hun klank ook! Niemand kan hetzelfde geluid produceren er zou altijd wat verschillen zijn. Dat maakt het juist interresant en leuk dat er zo veel verschillende soorten zijn, netzoals bij mondstukken zijn er bepaalde fabrikanten die ze met de hand produceren. Dat wilt dus zeggen dat geen één van die mondstukken hetzelfde is. Veel mensen kunnen wel zeggen ja maar dat is dus heel erg slecht. Sterker nog ik vind dat juist niet! Een mondstuk met karakter (zo noemen ze dat), probeer alle mondstukken van die soort als dat de beste keus voor je is. Om vervolgens jouw ideale mondstuk te vinden (al is dat wel erg moeilijk), gewoon keer op keer proberen.
En als je zegt van 'Ik wil een Meyer, kunt u mij zeggen welke het meest geschikt is voor mij?'
Kijk dat is best slim dat je dat zegt, dan neem ik aan dat je ervoor al van alles heeft geprobeerd en tot de conclusie bent gekomen dat je een Meyer mondstuk wilt. Maar het merk bevat zo veel verschillende soorten mondstukken (niet alleen de verschillende grootte tipopeningen enz.) Klik dan maar eens hier, daar zie je dat er zo veel verschillende soorten Meyer mondstukken zijn. Maar als het over één soort gaat en je wilt weten welk Meyer mondstuk de juiste is voor je qua tipopening enz. kan je het beter uitproberen met verschillende rietjes. En natuurlijk de verschillende mondstukken van één soort.
Dan heeft hij natuurlijk toevallig geen Meyers... [/quote]"
Dat kan komen door bepaalde redens. Zoals dat de fabriek van Meyer geen mondstuk ter beschikking stelt voor Rensink (dus dat zou erg zielig zijn van hem dat hij dan niet die mondstuk in voorraad heeft of aanschaft), of hij vindt ze te slecht aangezien er veel mensen zijn die meelopers zijn. Dus als hun idool op een Meyer mondstuk speelt dan hoeft het niet een goede keus of de juiste keus te zijn voor diegene. Maar aangezien de Meyer mondstuk een groot of breed publiek trekt is dat wel erg slecht. Dat (als dat zo is) hij die niet in huis heeft.
[quote="Roberto"]Het punt is wel dat ik redelijk tevreden ben over m'n ESM Jazz 6
Dan is dat in ieder geval geen discussie punt 
Hij kliinkt wel erg scherp en het is moeilijk om een warme toon te maken.
Dat is juist goed voor jazz! maar als je makkelijker een warme toon wilt maken dan moet je toch wel je Selmer C* op doen
