Jouw favo Ligatuur/Rietenbinder:

Started by Daan, 03 May 2005, 16:46:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daan

Ligatuur = hetzelfde als een rietenbinder, waar je je riet mee op zijn plaats houdt (dat is wat de meeste mensen denken) maar het beinvloed wel degelijk het geluid  :) het belangrijkste is voor de klank.

en geef je mening erover waarom het juist datgene zo goed maakt.

ik gebruik:

Vandoren optimum

je hoort het gelijk wat voor verschil het is en dat zo'n rietenbinder wel degelijk uit maakt  :)

je kan gemakkelijk die plaatjes verwisselen.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

the martin

Rovner light...
Betere aanspraak, dempt de klank NIET, en erg makkelijk in gebruik
Of
QuoteA free-playing ligature with a broader, more open tone quality for gutsy, contemporary styles of playing. Gives a free and responsive feel similar to other Rovner Ligatures, but with a bit reedier air to the sound.

Daan

Quote from: "the martin"Rovner light...

Die lijkt me best goed. heb je speciaal voor een leren gekozen?

info over Vandoren Optimum:

Quote from: "www.SaxTrader.nl (Harry Bakker)"De Vandoren Optimum binder is een verhaal apart. Vandoren heeft onderzocht welke de belangrijkste factoren zijn waarmee het trillen van het riet op het mondstuk beinvloed kunnen worden. 1/ De oppervlakte afwerking. Lak of zilver of goud op het metaal van de binder aangebracht hebben een specifieke invloed op de vrijheid waarmee het riet kan trillen. Goud geeft verreweg de beste resultaten. Echt! Een goede binder is dus verguld. 2/Het gewicht van de binder. Hoe meer massa de binder heeft hoe minder deze met het riet meetrilt. Merkwaardig genoeg geeft dit de saxofonist een gevoel van flexibiliteit, grip op het riet. 3/ e wijze waarop het riet aangedrukt wordt op het mondstuk. Met puntjes, metalen bandjes of strookjes, het heeft allemaal een duidelijke invloed. De Optimum binder is zwaar verguld, heeft onder het riet twee relatief grote stukken metaal (massa) waarop 3 verschillende verwisselbare plaatjes gemonteerd kunnen worden met respectievelijk puntjes, bandje of strookjes om het riet aan te drukken. Als je het geld voor deze kostbare binder niet uit wilt geven, moet je hem zeker niet testen...

Quote from: "www.Rieten.nl"De 3 verschillende druk plaatjes:

Plaatje 1: Een kleurrijke klank met veel resonantie
Veel steun op het riet in de richting van de nerf.

Plaatje 2: Een compacte, gecentreerde klank.
Veel speelgemak.

Plaatje 3: Een zeer flexibele klank.
weinig steun op het riet, waardoor het riet optimaal trilt.

De plaatjes zijn eenvoudig te verwijderen. Oefen een licht druk uit op het plaatje en draai gelijkertijd aan de schroef. Voor het bevestigen drukt u het plaatje tussen duim en wijsvinger en draait u op hetzelfde moment aan de schroef.

ik vind ze alle 3 zeer goed je kan gewoon telkens makkelijk wisselen.
ik speel nu veel op plaatje 1 (Zeer helder, echt een aanrader) en plaatje 3 makkelijk voor vibratie enz.

Funkysaxy

Zijn er meer mensen die hier spelen met een Francois Louis Ligature?
ik speel er nu een klein half jaartje mee... Ze zien er vrij breekbaar uit (zullen ze ook wel zijn dus ben er voorzichtig mee) maar je merkt wel dat je geluid een stuk opener wordt. Hiervoor altijd met Rovner ligature gespeeld.

Greetz

the martin

Quote from: "Daan"
Quote from: "the martin"Rovner light...

Die lijkt me best goed. heb je speciaal voor een leren gekozen?

Nope..
Ze zijn niet van leer, ze LIJKEN van een soort gewoven stof te zijn maar zijn een kruising kunstof/rubberof iets dergelijks....

Ben Rodenburg

haha, daan is ene pimp he jongens met z'n vandoren optimum :P

maar ik gebruik op allebei de saxen de standaard rietenbinder die erbij zat. voor m'n brancher mondstuk gebruik ik dus de brancher binder. mooi ding wel hoor. heel duurzaam en geeft het riet goed steun en neemt de klank goed over.

voor de tenor de standaar otto link binder. ik ga dees wel een keer inruilen foor de francouis louis. veel mensen (o.a. dick de graaf) zijn er erg over onder de indruk. heb een jkeer op de zijne mogen spelen en je voelt het verschil zelfs.

voor m'n jazz mondstuk op de alt gebruik ik een BG Metal Jazz. waarvan het geluid goed is, maar het is absoluut K*T om je mondstuk van je hals af te halen met riet binder en al. dat ding schuift ervan af. maar ach, moet toch maar 1 keer als je gaat spelen toch :P
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Daan

Quote from: "the martin"Nope..
Ze zijn niet van leer, ze LIJKEN van een soort gewoven stof te zijn maar zijn een kruising kunstof/rubberof iets dergelijks....

klopt, dat had je al eens een paar keer eerder verteld maar ik vind dat ze gewoon onder het type leer vallen :P

Quote from: "saxy-benny"haha, daan is ene pimp he jongens met z'n vandoren optimum  :P

8) Vandoren Optimum!

Maar even sirrieus, het is niet alleen de mooiste binder die er maar te vinden valt, maar ook één van de beste ;) , ik ben gewoon blij van mijn accessoires. Vooral mijn rietenbinder aangezien veel mensen het niet door hebben en denken dat het maar voor de show is...

Quote from: "saxy-benny"heel duurzaam en geeft het riet goed steun en neemt de klank goed over.

Je begint te klinken als een verkoper :P

Quote from: "saxy-benny"waarvan het geluid goed is, maar het is absoluut K*T om je mondstuk van je hals af te halen met riet binder en al. dat ding schuift ervan af. maar ach, moet toch maar 1 keer als je gaat spelen toch  :P

Mmm, ik dacht dat ik de enige was die daar last van had...
Voor de Vandoren Optimum binder, gebruikte ik de standaard binder die bij mijn sax hoort (dus ook gelimiteerd, dof gelakt erg mooi!, vind ik misschien nog steeds mooier staan dan die vandoren optimum het is gewoon één set dan).
Maar bij die standaart binder kon ik het er zo afschuiven (dan doe ik hem wel niet helemaal vast waardoor hij beter kan trillen) maar ik haalde het zo eraf (de mondstuk van de hals)

Maar sinds ik die Vandoren Optimum gebruik is dat irritant, het rietje blijft wel goed strak zitten op het mondstuk maar de binder niet... Al wordt dat steeds stukken minder, gewoon elke dag oefenen, oefenen baard kunst. je moet je hand om de binder houden en niet via de binder eraf duwen, dus eigenlijk om het hele mondstuk en vervolgens het eraf halen (misschien dat veel mensen me nu niet begrijpen... ,en natuurlijk goed je kurk vetten!!!, ik doe het regelmatig aangezien ik niet zo'n dun kurk heb en mijn mondstuk past er precies op, en dan vet ik hem in dan doe ik mijn mondstuk erop schuift alles eraf  :evil:  irritant).

Voor de mensen die een te dun kurk hebben je kan eventueel zo'n vloetje gebruiken of een papiertje om er tussen te doen.

Ben Rodenburg

hehe, ik vind de optimum te duur. maar aangezien ik nu bijna niet mee rop dat mondstuk speel is het goed genoeg wat ik nu heb hoor! :D. daan, kom maar een keer langs, dan gaan we elkaars dingen testen :P
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Daan

lol het lijkt me leuk, maar ik ben niet iemand die echt ervaren is...

Zo ben ik erg aan het twijfelen wat ik ga doen om een nieuw mondstuk te testen...

#1 - Gewoon naar Harry Bakker en alles testen...
#2 - 2 pakjes Favoriet van Jazz kopen op www.rieten.nl (2 verschillende maten voor de zekerheid en dan alles inblazen en vervolgens bij Harry Bakker spelen (zo dat erg uitmaken die rietjes???)
#3 - Die man bezoeken van Apeldoorn...

Funkysaxy

Hmmz. optie 3 zou ik zeker niet doen.
Ik heb tot nu toe alleen maar negatieve verhalen gehoord over meneer Rensink.
het schijnt dat zijn "advies" altijd neigt naar bepaalde merken.
Ik denk dat je het beste een dagje mondstukken kunt gaan proberen bij harry bakker.
Belangrijk is dat het mondstuk goed aanvoelt en dat je er een mooie toon op kunt produceren.
Koop ook niet direkt na het proberen het mondstuk, maar ga gerust nog een keertje proberen. Dit om echt te kijken of de keus die je had gemaakt het echt is.
Anders heb je dalijk een mondstuk waar je maar een paar x op speelt en vervolgens in de kast legt. Dat is zonde...
Als het mogelijk is zou je iemand mee kunnen nemen die er verstand van heeft. je leraar bijvoorbeeld.
Verder is het ook van beland dat je van een bepaald type mondstuk meerdere probeert. geen enkel mondstuk is namelijk gelijk aan elkaar.
Bij de keuze voor mijn Meyer mondstuk voor alt heb ik volgens mij 8 verschillende 7ss mondstukken geprobeerd... je hoort toch kleine verschillen per mondstuk. neem ter vergelijking ook je eigen mondstuk mee.
Hou er tevens ook rekening mee dat je misschien op andere rieten moet gaan blazen. Dus het wordt echt een dagje leuk proberen.

Succes.

Greetz

Daan

Quote from: "Funkysaxy"Hmmz. optie 3 zou ik zeker niet doen.

ok dan weet ik dat, ik had hem volgens mij al eens eerder ontmoet maar toen deed hij zo'n verkoop praatje om erheen te gaan...

Bij optie 2 is het denk ik te veel, zou het niet eerst handiger zijn om eerst een goed mondstuk te kiezen (het beste van alles) met een Vandoren V16 2 1/2 en dan vervolgens een goed riet kiezen?, omdat ik gehoord heb dat het niet zo veel uit maakt.

Quote from: "Funkysaxy"Bij de keuze voor mijn Meyer mondstuk voor alt heb ik volgens mij 8 verschillende 7ss mondstukken geprobeerd... je hoort toch kleine verschillen per mondstuk. neem ter vergelijking ook je eigen mondstuk mee.

ja dat weet ik, dat er zo veel mondstukken zijn die afwijkingen hebben.
Zoals er wordt gezegt een mondstuk met karakter :) dat is natuurlijk altijd veel leuker, als je tussen meerdere kunt kiezen. Maar waarom je eigen mondstuk meenemen voor de zekerheid?
Het is een Soloist C* mondstuk.

Hou er tevens ook rekening mee dat je misschien op andere rieten moet gaan blazen.

Misschien een verstandig plan om een ander soort pakje rieten aan te schaffen? Buiten de V16 rieten om dan.

Funkysaxy

[quote="Daan Maar waarom je eigen mondstuk meenemen voor de zekerheid?
Het is een Soloist C* mondstuk.

[/quote]
Je gaat daar in een ruimte testen die je niet kent.
Je eigen mondstuk is dan een goed referentiepunt om te kijken hoe je sax daar klinkt. en uiteraard hoe die daarna klinkt met een ander mondstuk.

Daan

Quote from: "Funkysaxy"Je gaat daar in een ruimte testen die je niet kent.
Je eigen mondstuk is dan een goed referentiepunt om te kijken hoe je sax daar klinkt. en uiteraard hoe die daarna klinkt met een ander mondstuk.

Oja, slim bedacht het is een kleine ruimte dus ik zou wel goed moeten opletten hoe het gaat klinken desnoods maar ergens anders testen inplaats van zo'n studio ;) . Maar ik ken die ruimte, daar had ik ook mijn andere mondstuk vandaan en getest :) (Het is lekker klein waardoor je het geluid goed hoort). Maar in ieder geval ik ga daar wel aandenken. Bedankt voor de tip

the martin

Quote#2 - 2 pakjes Favoriet van Jazz kopen op www.rieten.nl (2 verschillende maten voor de zekerheid en dan alles inblazen en vervolgens bij Harry Bakker spelen (zo dat erg uitmaken die rietjes???)

Verschillende rieten meenemen is een goed idee...
INSPELEN niet. Een riet gaat naar het mondstuk staan waarop het is ingespeeld en KAN dan op een ander mondstuk wellicht niet optimaal werken.

Ben Rodenburg

favoriet set ook nie nemen. de kans is groot dat er weinig goede rieten tussen zitten