Author Topic: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*  (Read 12661 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #15 on: 02 January 2006, 14:45:30 »
Quote from: "Paul"
Ik speel de Lebayle met een Fibracell medium riet. (leuk dat Anthony daarmee op z'n Ponzol speelt!). Moet eerlijk zeggen dat ik nog niets anders geprobeerd heb...


Ik vind dat die rieten wel enorm verschilt van elkaar...
Ik zou raad het je daarom wel aan om eens wat andere proberen :) .
Netzoals bij mondstukken verschillen rietjes enorm...
Als je wat andere rietjes gaat kopen of bestellen zou ik wel een lijst bij de hand nemen qua diktes, voor je het weet heb je veel te licht rietje en gaat hij telkens piepen of krijg je er natuurlijk geen geluid uit :) .
Ook hetzelfde rietje verschilt qua dikte, meestal als het rietje wat dikker/stugger is heeft het een warmere toon. en als je een rietje neemt die wat dunner is dan geeft dat weer een heel ander geluid, gewoon eens proberen/experimenteren :) .
En het maakt niet echt uit of je nou een dikker rietje neem het gaat tenslotte om de bespeelbaarheid en de klank. Ik speel op een Vandoren V16 met sterkte 2, terwijl ik makkelijk 2 1/2 kan spelen, maar de 2 geeft een mooiere klank en is ook nog eens makkelijker te bespelen :) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

  • Member
  • *
  • Posts: 2.266
  • Gender: Male
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #16 on: 02 January 2006, 20:41:15 »
Dat is niet mijn ervaring Daan. Die Fibracels schelen eigenlijk heel weinig en hebben over het algemeen dezelfde klank en eigenschappen. Waarschijnlijk omdat het geen natuurproduct is.

Offline Paul

  • Member
  • *
  • Posts: 266
  • Gender: Male
(No subject)
« Reply #17 on: 02 January 2006, 20:49:04 »
Daan,

Leuk advies! :lol:
Ik heb er nog wel een paar liggen....met daarin variatie van Marca,LaVoz en Vandoren V16 tot Rico Jazz,Legere, Vandoren Java,Francois Louis....dus uitkiezen maar.
Blijkbaar heb ik mijn keuze al gemaakt.........!
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline Paul

  • Member
  • *
  • Posts: 266
  • Gender: Male
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #18 on: 14 October 2009, 12:12:22 »
Quote from: "Florian"
Ik zal over een maandje nog eens terugposten met wat meer ervaringen :)
Flo

En...................... ??????
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #19 on: 14 October 2009, 12:34:55 »
een minder steile tip betekent toch een langere baan? dat speelt toch minder direct?

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #20 on: 15 October 2009, 07:26:45 »
Ik krijg de indruk dat je met steile tip iets anders bedoeld dan wij denken.

Heb je het over, zeg maar, de steilheid van de bovenkant waar je je boventanden op zet.. (is daar een term voor :?:)
Ipv de tipopening

Offline Ralph

  • Member
  • *
  • Posts: 314
  • Gender: Male
    • Ralph Design
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #21 on: 15 October 2009, 08:49:21 »
Over het algemeen zou de Lebayle makkelijker te bespelen zijn dan de otto. Bij de Lebayle krijg je makkelijker een mooi geluid, op de otto moet je daar meer moeite voor doen. Ik heb zelf ook op beide gespeeld maar ben bij de lebayle gebleven. Bij mij geeft het een voller geluid en is het een tikkie makkelijker te bespelen. Het is op de lebayle wel moeilijker om zuiver te spelen. Je hoeft maar iets te verslappen en je toon zakt als een baksteen. Even wennen dus, maar voor mij wel beter.

Verder zegt dat niet dat het voor jou ook de goede keuze is. Als je aan een otto gewend bent heb je óok een mooi geluid. Gaat er meer om welk geluid jíj mooier vind. Voor mijn gevoel is de Lebayle wat voller en funky'er en de otto wat strakker en zuiverder.

Hoe dan ook, ze zijn allebei gewoon erg vet :)
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline Ralph

  • Member
  • *
  • Posts: 314
  • Gender: Male
    • Ralph Design
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #22 on: 15 October 2009, 08:50:59 »
Quote from: "Florian"
Ik gebruik er trouwens een lebayle Scala ligature bij

Me to. Werkt erg goed!
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #23 on: 15 October 2009, 14:24:26 »
DAK. Vind ik een mooie term

Offline Sjax

  • Member
  • *
  • Posts: 53
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #24 on: 16 October 2009, 00:56:38 »
Een tijdje geleden heb ik ook de overstap gemaakt van Otto Link naar Lebayle (een Jazz 8, tenor). Heb lang op Otto Link STM gespeeld (heb 3 verschillende, een 6, een 7* en een NY 7, die ook allemaal weer anders spelen & klinken). De klank beviel me altijd wel, maar het is hard werken om 't er uit te krijgen. Vooral het lage register.  Wat anderen hier zeggen komt herken ik wel: Lebayle speelt een stuk makkelijker, het hoge register is wel wat wennen (klinkt in het begin wat schel en hard, maar daar leer je ook wel weer mee omgaan). Intonatie is goed, maar de toon is wel wat buigzamer dan bij een Otto Link, dus volop mogelijkheden tot vals spelen :) Verder klinkt het mondstuk opener, helderder, met vrij weinig weerstand. Misschien heeft de Otto Link wel wat meer karakter, daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar speelgemak is ook wat waard.
 
Gebruik nu Van Doren V16 rieten, nr. 3, met de standaard rietbinder die er bij zat.

Kortom, ik ben er nogal tevreden over. Ik heb weer even rust op mondstukgebied (voor zolang het duurt...).

Offline Ralph

  • Member
  • *
  • Posts: 314
  • Gender: Male
    • Ralph Design
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #25 on: 16 October 2009, 10:03:47 »
Quote from: "Sjax"
Lebayle (een Jazz 8, tenor) Gebruik nu Van Doren V16 rieten, nr. 3, met de standaard rietbinder die er bij zat.
Precies het zelfde hiero, maar dan voor alt. Hele lekkere setup!
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline Sjax

  • Member
  • *
  • Posts: 53
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #26 on: 16 October 2009, 13:02:28 »
Op m'n alt heb ik nooit een Lebayle geprobeerd, maar dat bevalt dus ook wel? Moet ik misschien ook eens proberen.
Wat het de keuze van het riet betreft:
De laatste periode dat ik op Otto Link speelde , gebruikte ik Rico Jazz Select (die voegeden een mooi randje toe aan het geluid) , maar die vond ik op de Lebayle weer wat te dun/te iel klinken. Die Van Doren V16s hebben weer wat meer body vind ik, en dat combineert wel goed met die Lebayle.

Offline CBone

  • Member
  • *
  • Posts: 491
    • http://www.bigbandboesten.nl
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #27 on: 17 October 2009, 13:33:41 »
Om een goede Link te vinden die wel gemakkelijk zowel boven als onder aanspreekt, moet je er helaas vaak veel uitproberen. Hebben nogal last van 'afwerkverschillen' vanaf de fabriek. Fred werkt zijn mondstukken allemaal handmatig af en dat scheelt.
Laat een STM of TE goed refacen en ze spelen ook als boter. Helaas schandalig dat Babbit die dingen zo in het schap durft te leggen, zeker gezien de hoofdprijs die ze vragen in Euri. Klant is wat dat betreft nog niet altijd koning.

Prefereer zelf een goede STM boven een Lebayle metal, al liggen ze beiden alweer een tijdje in de la. Vind de lebayle toch iets smal aanvoelen in de mond, maar speelt wel heel vrij. Een STM klinkt voor mij wat voller, zit wat meer vlees aan. (en volgend jaar denk ik er mogelijk weer anders over  :shock:  :D )

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Sjax

  • Member
  • *
  • Posts: 53
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #28 on: 18 October 2009, 12:28:57 »
Naar aanleiding van deze thread  gisteren nog eens de Links en de Lebayle na elkaar uitgeprobeerd en kritisch vergeleken. De STM 6 speelt ook redelijk makkelijk, en komt qua geluid wel wat in de buurt van de Lebayle. De STM NY 7* (vrij nieuw) is mij wat teveel aan de doffe kant, het kost teveel moeite er een helder geluid uit te krijgen.
Maar de oude, gehavende STM 7 die ik in keer via Markplaats heb gekocht heeft een erg lekker vol en smeuïg geluid, zeker interessanter dan dat van de Lebayle, en dit mondstuk zet mij wel wat aan het twijfelen over de Lebayle. Het is wat CBone zegt: er zit meer vlees aan.
Maar het is hard werken op dit mondstuk, hij spreekt wat lastiger aan en de toon heeft ook wel wat de neiging om 'in te storten' als de ademsteun even afneemt. De tip voelt groter aan dan de Lebayle 8, en het resultaat is wel al wat beter met een wat zachter riet.
Misschien toch de moeite waard om te zien of het beter speelbaar gemaakt kan worden. Zoals ik al zei is het mondstuk wel wat gehavend. De tip ziet er wat gekarteld uit en er zitten krasjes op de rails. Misschien is dat een probleem, of het mondstuk is sowieso al nooit goed afgewerkt. Zat er al aan te denken om 'm naar Kay Siebold in Hamburg te sturen, de enige refacer waar ik nu ervaring mee heb. Die heeft mijn Dukoff bariton mondstuk onder handen genomen, en ik verschil was enorm.

Trouwens: qua afmetingen wijkt die STM  7 af van de andere twee STMs die ik heb: de verhoudingen zijn anders, de body is 15 mm langer. Volgens http://mouthpiecemuseum.com/MouthpieceM ... oLink.html is dat een "Transitional Super Tone Master". Rails is ook wat dikker. Verklaart waarschijnlijk ook de verschillen in geluid.

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« Reply #29 on: 18 October 2009, 13:36:54 »
ja, ze zijn vaak veranderd. In de jaren 70 en 80 was de shank langer.