Author Topic: Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*  (Read 12663 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JohnMartin

• Member
  • *
Lebayle Jazz versus Otto LInk STM 7*
« on: 29 December 2005, 21:16:55 »
Ik speel al jaren op een Otto Link STM 7* (op mijn The Martin tenor). Fijn mondstuk, bespelen kost (mij) soms wat moeite. Nu hoor ik positieve geluiden over Lebayle, met name het Jazz mondstuk van Lebayle. Dit mondstuk zou makkelijker aanblazen dan de link. Wie weet dit uit eigen ervaring en kan iemand mij vertellen of de klankeigenschappen van de Lebayle in de buurt komen van de link?
Hoe je sax klinkt, dat ben jij (!?)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #1 on: 29 December 2005, 21:49:52 »
Ik heb op 2 soorten Lebayle gespeeld...
(altsax)
Ik vond de Otto Link veel makkelijker om te bespelen, het was een 6 denk ik (new tone master).
De Lebayle was meer een scheurmondstuk, (metalen had ik geprobeerd en een ebonieten). Ik vond die stukken moeilijker om te bespelen dan de OL. Ik kreeg wel veel volume bij de Lebayle (eboniet), maar het was wel moeilijk om in toon te houden...

Ik snap wel dat je hiermee een discussie wilt openen, begrijpelijk als je positieve 'geluiden' hebt gehoord over de Lebayle. Je kan het zelf het beste weten, door middel van het uitproberen van iemand anders of gewoon in een saxofoonwinkel :) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #2 on: 29 December 2005, 21:53:18 »
Ik heb een tijd geleden ook een OL 7* gehad maar ik vond de metalen Lebayle Jazz veel makkelijker en vrijer spelen. Dit was op tenor trouwens...

Offline JohnMartin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 29 December 2005, 22:03:56 »
Quote from: "Anthony"
Ik heb een tijd geleden ook een OL 7* gehad maar ik vond de metalen Lebayle Jazz veel makkelijker en vrijer spelen. Dit was op tenor trouwens...

Anthony, kun je ook iets over het geluid van de Lebayle zeggen ?

alvast bedankt

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #4 on: 29 December 2005, 22:22:19 »
Maar ik weet niet wat de tipopeningen waren op die mondstukken waarop ik gespeeld had. En natuurlijk zijn er ook afwijkingen tussen de mondstukken (van hetzelfde type).

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #5 on: 30 December 2005, 00:09:41 »
Ik stapte van een Link 7^ over naar Lebayle 7* maar heb er niet zo lang op gespeeld. Ik vond 'm een stuk makkelijker en vrijer spelen. Geluid is ietsje helderder en ik had ook het idee dat de Lebayle ietsje flexibeler is. De houten Lebayle is trouwens ook de moeite waard...

Offline Paul

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #6 on: 30 December 2005, 08:45:45 »
Ik stapte van een Link 7^ over naar Lebayle 7* maar heb er niet zo lang op gespeeld. Ik vond 'm een stuk makkelijker en vrijer spelen. Geluid is ietsje helderder en ik had ook het idee dat de Lebayle ietsje flexibeler is.

JohnMartin,

Ik heb dezelfde ervaring als Anthony!
Overgestapt van een Florida 7* naar een Lebayle Jazz 8 ( nog niet definitief). Speelt makkelijk en persoonlijk had ik gedacht dat de Lebayle wat meer richting een felle metal BergL met kleine kamer zou gaan.
Hij speelt m.n. onderin echt nog mooi donker en is wel over het hele spectrum iets mooier helder. Zoals je ziet speel ik ook op een The Martin die sowieso al donker is van zichzelf..........
Je kunt wel ietsje meer power aan je geluid geven maar ook niet weer echt overdreven ( had daar ook iets meer power verwacht). In eerste instantie dus idee en beeld van het ontwerp dat hij wel richting een Guardala/Dukoff-sound zou gaan maar dat is dus niet zo!
Ik blijf nog even blazen op de Lebayle.
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline JohnMartin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #7 on: 30 December 2005, 10:07:07 »
Ik stapte van een Link 7^ over naar Lebayle 7* maar heb er niet zo lang op gespeeld. Ik vond 'm een stuk makkelijker en vrijer spelen. Geluid is ietsje helderder en ik had ook het idee dat de Lebayle ietsje flexibeler is. De houten Lebayle is trouwens ook de moeite waard...

Wat is jouw ervaring met het verschil in zuiverheid?
Ik heb bijvoorbeeld een VanDoren Java die niet zuiver te krijgen is.
Waar speel je tegenwoordig op?

groet,

JohMartin

Offline JohnMartin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #8 on: 30 December 2005, 10:13:27 »
JohnMartin,

Ik heb dezelfde ervaring als Anthony!
Overgestapt van een Florida 7* naar een Lebayle Jazz 8 ( nog niet definitief). Speelt makkelijk en persoonlijk had ik gedacht dat de Lebayle wat meer richting een felle metal BergL met kleine kamer zou gaan.
Hij speelt m.n. onderin echt nog mooi donker en is wel over het hele spectrum iets mooier helder. Zoals je ziet speel ik ook op een The Martin die sowieso al donker is van zichzelf..........
Je kunt wel ietsje meer power aan je geluid geven maar ook niet weer echt overdreven ( had daar ook iets meer power verwacht). In eerste instantie dus idee en beeld van het ontwerp dat hij wel richting een Guardala/Dukoff-sound zou gaan maar dat is dus niet zo!
Ik blijf nog even blazen op de Lebayle.[/quote]

Daan,

Bedankt voor je commentaar (Anthony ook bedankt overigens).
Welk riet gebruik je in combinatie met de Lebayle? Nu je nog steeds op de Lebayle speelt neem ik aan dat het wel geod zit met de zuiverheid? Of moet je toch veel corrigeren?

groet,

JohnMartin

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #9 on: 30 December 2005, 10:54:28 »
Bedoel je met zuiverheid dat ie goed stemt enzo?
Ik heb daar totaal geen problemen mee gehad. Eigenlijk elk mondstuk wat ik had stemde goed. Ik speelde de Lebayle met een Lavoz med/hard riet.

Ik speel nu op een Ponzol M1 110 (helaas geen grotere tipopening bij de M1) met een Fibracel med/hard riet. Geeft heel veel power en het geluid blijft zowel onderin als bovenin erg mooi. Niet te scherp en mooi vol en vet. Bevalt me heel erg goed zo.

Een vriend van me speelt sinds kort ook in de band waarin ik speel en hij speelt nu op een Martin Indiana met een Lebayle Jazz 7 en Vandoren V16 #3 riet (ook prima stemming trouwens) maar kan qua volume en power niet tippen aan mijn setup. Hij hoort zichzelf nauwelijks als ik naast 'm sta te blazen :twisted: Idem voor een andere vriend van me met een houten Lebayle 8* en een Yanagisawa 992.

Als je trouwens stemminsproblemen hebt op je Martin zou je eens kunnen kijken of je 'm ietsje verder open of misschien ietsje dichter kunt zetten. Kan heel veel schelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #10 on: 30 December 2005, 13:01:46 »
Misschien ligt het wel qua stemming aan die oude saxofoons  :twisted: . Het is toch zo als je een hele oude sax hebt dat daar niet alle mondstukken op kunnen (qua stemming)... de saxofoons van rond het jaar 1900...

Is alles niet te stemmen of zijn het maar een paar noten, met name het hoge en het lage register natuurlijk. Die kan je haast neit bij sturen qua stemming, het is natuurlijk wel zo dat elke sax vals is  :?

Quote from: "Paul"
In eerste instantie dus idee en beeld van het ontwerp dat hij wel richting een Guardala/Dukoff-sound zou gaan maar dat is dus niet zo!

Heb jij een Guardala king mondstuk liggen of een Super Power Chamber Dukoff, ben er erg benieuwd naar. Ik had eerst een Dukoff geprobeerd met een S kamer geloof ik en wel aardig grote tip openening, dat was natuurlijk geen Dukoff Super Power Chamber, het schijnt dat die het scherpst is van de Dukoff mondstukken (helaas hadden ze geen andere liggen).
Trouwens zijn er meerdere mondstukken die in die buurt komen?

Offline Paul

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #11 on: 02 January 2006, 08:06:04 »
JohnMartin,

Ik speel de Lebayle met een Fibracell medium riet. (leuk dat Anthony daarmee op z'n Ponzol speelt!). Moet eerlijk zeggen dat ik nog niets anders geprobeerd heb...

Daan,

Afhankelijk van de combinatie toeter en mondstuk kunnen er nog wel meer in aanmerking komen:

Ponzol IV-V.....veel scherper dan de M1 en M2
Brancher met de kleinere kamer-uitvoering
Phil Barone...kijk maar even op zijn site naar de diverse uitvoeringen
Beechler
Lawton in de BB uitvoering

Offline Paul

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #12 on: 02 January 2006, 08:08:56 »
Quote from: "Daan"
Ik had eerst een Dukoff geprobeerd met een S kamer geloof ik en wel aardig grote tip openening, dat was natuurlijk geen Dukoff Super Power Chamber, het schijnt dat die het scherpst is van de Dukoff mondstukken (helaas hadden ze geen andere liggen).

Daan,

Ook de S is een Super Power Chamber uitvoering..............
of had je soms een echte oude Hollywood-uitvoering in handen?........

Paul

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #13 on: 02 January 2006, 12:38:18 »
Het was denk ik een moderne. Doosje was er niet trouwens...
S8 was het.
Wat is het verschil tussen een Super Power Chamber en een hollywood uitvoering? Ik dacht dat beide oude uitvoeringen waren.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #14 on: 02 January 2006, 14:09:59 »
Probeer ook een een Runyon Quantum in de handen te krijgen.
De lange hoge baffle icm de grote ronde kamer zorgt echt voor een perfect geluid
Lekker grote tipopening