Author Topic: weer eentje erbij!  (Read 8186 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #15 on: 02 October 2005, 15:12:15 »
Ik begreep je woordgrapje eigenlijk ook niet...

Ik gebruik meestal mijn vibrato via lip en kaak... ik ga wel eens een keertje proberen via de keel
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
(No subject)
« Reply #16 on: 02 October 2005, 16:00:56 »
Quote from: "Daan"
Ik begreep je woordgrapje eigenlijk ook niet...

Ik gebruik meestal mijn vibrato via lip en kaak... ik ga wel eens een keertje proberen via de keel


Lang geleden (toen ik nog jonger was) heb ik mij es gezet aan Circular Breathing (ontwikkeld door een prominent saxofonist) en kwam er al proberende achter dat je middenrif een hoofdrol speelt waar het gaat om ademspanning vast te houden. Met de sax is mij deze techniek (nog) niet eigen, maar zodra je weinig spanning hoeft te leveren kun je een reservevoorraad lucht aanleggen en gecontroleerd laten ontsnappen terwijl je via je neus inademt.
Wellicht is het voor mij in die zin makkelijk praten, dat ik "verwend" ben met logopedisch hulp t.b.v. mijn stem, waardoor je al snel gaat uitproberen wat e.e.a. teweeg brengt in andere ademsituaties. Ook hier geldt: praktijkoefening baart kunst naast een fikse dosis discipline.

Menno
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #17 on: 02 October 2005, 16:20:35 »
Kan jij mij dan uitleggen hoe Circular breathing gaat, er zijn zoveel verschillende versies...

En hoe ga je dan via je middenrif te werk, volgens mij gebruik ik die niet. Ik gebruik wel iedere x ademsteun... Maar dat is niet hetzelfde denk ik
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
(No subject)
« Reply #18 on: 02 October 2005, 16:52:43 »
Quote from: "Daan"
Kan jij mij dan uitleggen hoe Circular breathing gaat, er zijn zoveel verschillende versies...

En hoe ga je dan via je middenrif te werk, volgens mij gebruik ik die niet. Ik gebruik wel iedere x ademsteun... Maar dat is niet hetzelfde denk ik


Je verzamelt lucht in je longen, maar houdt dat op spanning door tijdens het spreken/sax spelen jen hand op je middenrif te leggen en slechts een licht druk uit te oefenen. Tijdens het spreken (lijkt me voorlopig het beste voorbeeld) komt de lucht naar boven op basis van de kracht uit je middenrif/flanken en vooral niet d.m.v. schouderspanning. Zodra je die techniek onder de knie hebt, kun je lucht gecontroleerd laten ontsnappen en ondertussen inhaleren via je neus. Ik heb dit ooit geprobeerd met een fluit (simpel dingetje), wetende dat je een bepaalde noot voor meerdere seconden aanhoudt. Je hoeft dan dus geen aandacht te besteden aan allerlei technische zaken rond noten, grepen, embouchure etc.,die je kunnen afleiden van het vasthouden van de ademspanning.
Wil je hier echt mee verder, dan raad ik je aan contact te zoeken met een logopedist dan wel een zangpedagoog. Voor verdere info kun je op het net zoeken naar de Len del Ferro techniek.

groet,
Menno
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline Jannerd

  • Member
  • *
  • Posts: 261
(No subject)
« Reply #19 on: 02 October 2005, 17:16:13 »
circular breathing is erg schadelijk voor je gezondheid..
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline Daan

  • Member
  • *
  • Posts: 2.327
  • Gender: Male
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #20 on: 02 October 2005, 19:04:03 »
Ik hoor dat ook telkens en lees dat telkens, dat heeft toch met de druk te maken die je uitoefent?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
(No subject)
« Reply #21 on: 02 October 2005, 22:19:06 »
Ooit is onderzoek gedaan en gevonden dat proff. saxofonisten een significant kortere levensduur hadden wanneer ze regelmatig circ. breathing toepasten. Echter, ook in de statistiek kun je elk antwoord verkrijgen wanneer je maar de juiste vraag stelt. Belangrijker is je af te vragen wat wil je er in hemelsnaam mee als amateur?
Overigens, wat betreft vibrato spelen, vraag jezelf ook eens af hoe je les hebt( gehad ) en van wie. Tegenwoordig kom ik nogal veel mensen tegen die vroeger les kregen van iemand die zelf misschien klarinetist was of een ander blaasinstrument bespeelde, Of je hebt nu les van iemand die uit een oude traditie stamt. Goede reden om, ook al speel je heel lang, om toch te blijven lessen, en ook bij verschillende mensen, evt. zo nu en dan. Saxofoon spelen is een heel eigen vak.
Het aanspannen van je middenrifspieren, alsmede je buikspieren zorgen voor je ademsteun. Dit is een belangrijke voorwaarde voor een mooie klank. Stel jezelf voor dat je een zware doos moet optillen. Op het moment dat je tilt voel je die spieren die je nodig hebt. wanneer je deze spieren afwisselend af en aan gaat spannen om een vibrato te creeeren verlies je volgens mij alle klank en ik kan me daar geen mooi vibrato bij voorstelllen. Ik heb nog geen saxofonist het anders horen vertellen als, het komt van je onderkaak en die beweging wordt doorgegeven aan je lip. Op die manier blijf je je lipspanning vasthouden en kan je ademsteun zorgen voor een mooie klank. Nou ja, ieder zijn mening..... :) Wat helpt is heel bewust letten op vibratospel van anderen, ook op cd's.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.