Main Menu

weer eentje erbij!

Started by jeewee, 27 September 2005, 17:28:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeewee

Hallo,

Ook ik wil me graag even voorstellen :

Ik ben 40 jaar en nu sinds een half jaar enthousiast aan het saxen. Heb jaren geleden veel electrische gitaar gespeeld hetgeen me naar mijn idee helpt om het sax-spelen te leren.

Ik heb een tenor sax van een vriend in bruikleen van het (Oostblok-)merk "Brass Leader". Dit merk werd jaren geleden verhandeld in een Nijmeegse muziekwinkel. Als iemand verder nog info heeft over dit merk dan lees ik dit graag. Verder zal ik toch een keer een sax voor mezelf willen maar tot die tijd voldoet deze absoluut.
Mijn doel : meeblazen in een dweilorkest(waar deze sax dus ook vandaan komt).. en daarna....ach, een mens moet blijven dromen.

groet,

Jeewee

PS : echt een leuk en leerzaam forum!
www.funband120decibel.nl
Buescher Aristocrat tenor, Berg Larsen MP

Daan

ey leuk! weer zo'n enthousiast saxofonist  :lol: .

Welkom op het saxforum!

(misschien) naast de sax zou ik gitaar spelen dat komt doordat ik dat krijzende jankende enz. geluid op gitaar ook mooi vind maar er gaat niks boven een sax en dat weten we allemaal.
Gelukkig dat de sax bestaat ;) . Leuk dat je in een dweil orkest wilt gaan spelen.

en daarna? tja als je A zegt moet je ook B zeggen :P en ja ik begrijp wat je bedoelt :D
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

jeewee

Hoi Daan,

En daarna...... mijn zus zingt in een funkband(met blazers-sessie) en die muziek spreekt me persoonlijk meer aan dan de songs die dat dweilorkest speelt. Aan de andere kant : in dat dweilrokest spelen weer veel "ouwe rotten" en last but not least : pret in het leven is ook een belangrijke zaak.... Dus toch maar eerst feesten denk ik...(en nog veel meer oefenen..).

jeewee
www.funband120decibel.nl
Buescher Aristocrat tenor, Berg Larsen MP

Daan

Kan je zus erg goed zingen?

Goed na haar luisteren hoe ze dat doet dan kan je het imiteren op je sax. Zeer goeie oefening ;)

Tony

Hee Jeewee, welkom op dit forum!!!

Daan

Jeewee doet me telkens denken aan Pee Wee -.-

Dat liedje van Candy Dulfer

jupialto

Quote from: "Daan"Kan je zus erg goed zingen?

Goed na haar luisteren hoe ze dat doet dan kan je het imiteren op je sax. Zeer goeie oefening ;)

Yep, goed bezig Herman!!

Zelf zing ik ook in een soortement van bandje en m.n. de vibrato die je daar al zingend hanteert, geeft je een voorsprong voor bij het saxen (met "a" dus; met "e" merk ik geen verschil!!). Ik probeer zoveel mogelijk met vibrato te spelen bij lang aangehouden noten.
Heb by the way zondag jl. voor het eerst sinds een paar weken weer es op mijn tenor getoeterd en daar krijg ik toch ook wel weer natte plekken van.....Spelend op een Meyer 7 krijg je zelfs de mooiste fluistertonen tevoorschijn.

Is er nog leven na de sax...?...

Mwah.....
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Pieter

Leg eens uit, ik snap het niet. Vibrato op sax doe je door je onderkaak te laten zakken en weer terug. Waar past die A en e dan in? Een keelvibrato wordt volgens mij niet toegepast op sax.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Daan

Ow ik dacht dat zangers dezelfde soort vibrato gebruikte als bij saxofonisten, al heb ik geen verstand van zingen...
Hoe maken ze het dan? via hun keel ...

Pieter

Veel instrumenten hebben een eigen methode van vibrato spelen. Zingen gaat volgens mij door het afwisselend spannen en ontspannen van je stembanden, op een dwarsfluit vibreer je met behulp van je middenrif en op sax door het bewegen van je onderkaak. Je kunt het op sax, dacht ik, ook wel op de zingende manier en werd dat vroeger ook wel gedaan, maar ik geloof dat dat een volledig afgezworen methode is. Waarom? Geen idee! Ik vind het heel erg moeilijk, kaakvibrato, het duurt heel lang voor je er beetje de baas over bent, maar ik vind een sax zonder vibrato als een boterham zonder beleg dus ik ga maar stug door met oefenen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Daan

Vergelijk je een sax als een boterham :P .
Gewoon veel lange noten met vibrato oefenen.

In het begin: Heel langzaam vibrato spelen.
Dat doe je een paar keer, en dat bouw je steeds sneller op.
En doe dit elke dag en elk moment wanneer je een lange noot speelt, ookal duurd die 2 tellen op een normaal tempo. Hierdoor leer je het beste vibrato spelen ;)

Sonja

lastig he...vibrato..maar wist je dat het in bigband absoluut niet mag...tenminste...t moet strak...vet strak..whahaha...maar het ligt er maar net aan wat voor muziek je speelt..als je maar geen ouwemannen toon krijg..zo noem ik dat altijd...vibrato is niet altijd mooi...vibrato moet met je lipspanning..tenminste..zo is t mij geleerd..en een kwestie van idd lange tonen blazen en zo lang mogelijk de  vibrato uitstellen tot t laast...
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

Pieter

Lip en Kaak vibrato worden makkelijk door elkaar gehaald. Larry Teal schrijft daarover in zijn boek "The Art Of Playing Saxophone" blz 55.
Ook bij ons in het orkest wordt met vibrato spelen niet op prijs gesteld, maar dat ligt meer aan de onkunde van de spelers. Het is heel moeilijk, niet alleen het vibrato spelen op zich, maar ook het afstemmen en aanpassen aan elkaars vibrato zodat je een geheel krijgt. Dit betekent feitelijk dat degene die zijn vibrato het beste kan aansturen zich het meest moet aanpassen. In een amateurorkest krijg dit bijna niet voor elkaar, denk ik.
Verder is het natuurlijk niet altijd mooi....Maar ook dit is vaak een kwestie van nadenken over, hoe wil ik dat deze muziek op deze plaats klinkt en welk vibrato past daarbij

jupialto

Quote from: "Pieter"Leg eens uit, ik snap het niet. Vibrato op sax doe je door je onderkaak te laten zakken en weer terug. Waar past die A en e dan in? Een keelvibrato wordt volgens mij niet toegepast op sax.

A of E is eigenlijk een woordgrapje SAXEN/SEXEN.
Mijn vibrato is veelal een combi van keel en lip; mijn ervaring is dat de lipspanning als eerste afneemt bij vermoeidheid, dus dan ben je wel aangewezen op keelvibrato; hoe dan ook: het vergt in ieder geval ademspanning en die kun je m.i. het beste uit het middenrif halen.

Menno
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"