Author Topic: Alt Amati Toneking jaren 50  (Read 16703 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coen

  • Member
  • *
  • Posts: 247
  • Gender: Male
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #15 on: 22 January 2015, 20:35:50 »
Afsluitend in dit topic: vanavond is m'n Amati door m'n docente getest en .... goed bevonden  :)
Geluid, applicatuur, bouw: prima, gewoon een heel goede sax.
Het leek een gok, maar na zoveel uren research was ik er redelijk van overtuigd dat hij in elk geval van de goede serie is, en dat is nu bevestigd: Keilwerth kwaliteit voor 275 euro  :P.

Wel viel mijn docente iets op wat ik nog niet had gezien: een extra toets die volgens haar heel zeldzaam is, ik meen dat ze zei als triller vanaf de G.
Zie de foto, bij de rode pijl. Wie kent zo'n extra toets?

[verwijderd door de beheerder]
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Zoot

  • Guest
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #16 on: 22 January 2015, 20:40:33 »

Gefelici      :)   TAART    :)

veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #17 on: 22 January 2015, 23:22:57 »
Zeer gebruikelijke voorziening op de Conn Ladyface van vóór en in WOII
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Coen

  • Member
  • *
  • Posts: 247
  • Gender: Male
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #18 on: 22 January 2015, 23:56:27 »
Dank Windbuil! Ik vond aan de hand van jouw opmerking foto's van een 1933 Conn 10M tenor, en het linker pinkplateau van mijn Amati alt is identiek aan dat van die Conn!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #19 on: 23 January 2015, 07:49:13 »
Er werd (en wordt) flink naar elkaar "gekeken".
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #20 on: 24 January 2015, 00:56:18 »
Dat is die g# thrill key waar hier sprake van is
http://www.saxpics.com/?v=mod&modID=75

Offline Coen

  • Member
  • *
  • Posts: 247
  • Gender: Male
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #21 on: 24 January 2015, 10:22:10 »
Klopt, en mijn alt heeft dan beide may have's. Ik vind het wel leuk om om zo in die geschiedenis van zo'n sax te duiken  :D
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline the martin

  • Member
  • *
  • Posts: 3.566
    • http://www.themartinstory.net
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #22 on: 25 January 2015, 10:13:54 »
Ie ieder geval veel plezier met die nieuwe toetert

Offline PieteRT

  • Newbie
  • *
  • Posts: 42
    • Rijschool oneway
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #23 on: 17 February 2015, 17:21:25 »
Hallo Zoot .... Hier mijn eerste(wat late) hand reactie. Ik heb me vorig jaar voor een paar eurie's een Amati Toneking sax gekocht. Hij stond bij een Brocante zaak te koop , en toen ik hem zag was ik gelijk verkocht, zoals hij er uitzag. Het zilver was helemaal dof en geel, precies zoals hij moest zijn om in een hoekje van de kamer neer te zetten. Na een poosje genieten begon ik een beetje te poetsen en onder het vuil kwam een schitterend mooie sax tevoorschijn. Toen besloot ik dat ik hem wilde laten reviseren. Eerst bij een paar reguliere zaken langs, maar op de een of andere manier wilde niemand zijn vingers er aan branden, of voelde zich er te goed voor, ik weet het niet. Ook in zuidlaren bij een reparateur geweest en die maakte mij attent op het "H"tje boven het serie nummer. Hij dacht in eerste instantie dat het om een High-Pitch instrument ging, maar na het stemkastje erbij gehaald te hebben bleek dit volgens hem niet het geval.



Na een paar posts op het forum wilde Johanj wel met de sax aan de slag. Die kwam tot de conclusie dat het idd. een High-Pitch sax was.
Ik heb zelfs met een reparateur- verzamelaar uit gebeld en die verzekerde mij dat Amati nooit HIgh-Pitch saxen gebouwd had maar voila, het bewijs staat bij mij in de kamer.
Johan heeft een knap stukje werk geleverd en ik kan er al een aardig deuntje op spelen, alhoewel het originele mondstuk wel moeilijk aanblaast.
Mijn Amati is gebouwd ongeveer 1947 direkt na de oorlog.



Dit is hem dus geworden, een Amati Toneking HigPitch. gebroederlijk naast de Conn.

Gr. PieteRt

Alt :Amati Toneking (1947 High Pitch) Tenor : Keilwerth Toneking (1960)