Author Topic: Alt Amati Toneking jaren 50  (Read 16702 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coen

• Member
  • *
Alt Amati Toneking jaren 50
« on: 18 January 2015, 18:42:24 »
Ik had al geschreven dat ik op zoek ben naar een alt naast mijn Yana tenor.
Woensdag ga ik een zilveren Amati Toneking proberen, met serienummer 20691, en daarboven een 2. Weet iemand of dat "Series 2" betekent?
Voor zover ik heb kunnen vinden zou dat het geval zijn, en is dit een exemplaar uit de goede tijd, jaren 50, met rolled toneholes, een instrument wat behoorlijk overeenkomt met de Keilwerths uit die tijd, en een goede sound moet hebben.
Ik ga laten horen of het wat wordt...

Foto's heb ik, maar totaal onduidelijk hoe die er nu weer opmoeten...
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Zoot

• Guest
Re: Alt Amati Toneking jaren 50
« Reply #1 on: 18 January 2015, 23:31:40 »
Ik had al geschreven dat ik op zoek ben naar een alt naast mijn Yana tenor.
Woensdag ga ik een zilveren Amati Toneking proberen, met serienummer 20691, en daarboven een 2. Weet iemand of dat "Series 2" betekent?
Voor zover ik heb kunnen vinden zou dat het geval zijn, en is dit een exemplaar uit de goede tijd, jaren 50, met rolled toneholes, een instrument wat behoorlijk overeenkomt met de Keilwerths uit die tijd, en een goede sound moet hebben.
Ik ga laten horen of het wat wordt...

Foto's heb ik, maar totaal onduidelijk hoe die er nu weer opmoeten...
  manman,...... amateur HAhahhaaa,...  maar is het wel een LowPitch?
ps Kleine foto? Klik op Bijlagen en andere opties,... foto kiezen oploaden....  Grote foto's moeten ergens op Internet staan ( je facebook ofzo...  ) je plaatst dus eigenlijk alleen een link ernaartoe.... hier...

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #2 on: 19 January 2015, 08:44:35 »
Ik ben benieuwd

Sent from my iPad using Tapatalk
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #3 on: 19 January 2015, 09:40:40 »
Zo simpel en toch kan je zoiets helemaal over het hoofd zien  :P

Hier dus de foto's.

[verwijderd door de beheerder]
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #4 on: 19 January 2015, 09:41:43 »
En Zoot, hoe herken ik een lowpitch?

Zoot

• Guest
« Reply #5 on: 19 January 2015, 09:56:46 »
En Zoot, hoe herken ik een lowpitch?
Hahahhaa.... dat vraag je aan MIJ?
voor zover ik nu weet: Pak een Tuner ( in wwww.maaksmuziek.nl zit er ook 1tje) ....  app op je Phone,... weet ik veel.... probeer 'm eerst eens bij je eigen, vertrouwde toeter zodat je weet dat in ieder geval de tuner goed is....  Zet 'm op Es ( Alt is Es, Tenor is Bes )  en kijk of de A stemt op 440 Hrz....   controleer de andere Tonen....
Lukt het niet zet je Tuner op 445, 448 etc en kijk of het daar wel lukt maar dan is het helaas............  een HighPitch, leuk voor aan de muur :-X
Mocht iemand een beter idee hebben,..........   graag en ♫♫misschien stem  :P ik daar wel mee in♪♪

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 19 January 2015, 11:01:51 »
http://www.saxpics.com/?v=mod&modID=75

Dit is toch een sax die na 1945 gebouwd is ???
Kan me niet voorstellen dat het dan een high-pitch zal zijn.

Die worden (uitzondering daargelaten) na 1930 niet meer gemaakt.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #7 on: 19 January 2015, 11:30:02 »
Amati van vóór de val van de Berlijnse Muur (de Wende): niet kopen!!!
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #8 on: 19 January 2015, 12:06:04 »
Deze sax is uit de jaren 50, en heeft nog het Keilwerth stempel: JKG.
Hij heeft een laag, 5 cijferig serienummer.

Ik heb heel wat uurtjes op het internet doorgebracht het afgelopen weekend, en wat ik daar heb geleerd is in grote lijn het volgende.

Amati's worden op veel plaatsen afgeraden, met één uitzondering: de oude Toneking.
De oudere Tonekings van Amati, waar deze toe behoort, zijn op dezelfde manier en met dezelfde materialen als de Keilwerths, die tot 1947 in Kraslice gemaakt werden.
Degenen die er één hebben prijzen de degelijke bouw en vooral de klank.

Dus Windbuil: aan jouw reactie te zien lijk jij het idee te hebben dat deze een stuk jonger is. Maar sowieso: ik ben benieuwd naar de onderbouwing van je opmerking. Ik neem graag alles mee in mijn besluit, al zal dat grotendeels bepaald worden als ik hem in mijn handen heb en er op ga blazen.

En The Martin: Goed te horen dat het om een low pitch moet gaan, Zoot was weer lekker bezig  ;)

Zoot

• Guest
« Reply #9 on: 19 January 2015, 12:59:00 »
En The Martin: Goed te horen dat het om een low pitch moet gaan, Zoot was weer lekker bezig  ;)

Hé PieterT...  JohanJ....      onderbouw mijn verhaal even "uit eerste hand",....  of heb ik weer een Klepel op een Digitaal Klokje willen zetten.... De batterij van de Klepel willen vervangen....  Eh Klok  :-[  :-[  :-[
http://www.saxforum.nl/index.php?topic=8170.msg80471#msg80471  ( High Pitch!!!!  weten we nu... )

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #10 on: 19 January 2015, 13:22:09 »
Als ik het me goed herinner waren Julius Keilwerth en Richard Keilwerth broers en beiden blaasinstrumentenbouwers.
Aan het einde van de tweede wereldoorlog werd europa drastisch herverdeeld.
De fabriek van Richard kwam achter het ijzeren gordijn te liggen, die van Julius ervoor; van ons uit gezien. Zo'n beetje alle blaasinstrumenten fabrieken in de omgeving van de Richard Keilwerthfabrieken werden genationaliseerd incl. die van Richard en het geheel ging verder onder de naam Amati.
De Amati's intoneerden belabberd en de afwerking (van bijv. de toongatranden) liet zeer te wensen over. Er werd op vanalles bezuinigd door Amati (bijv. geen rekje rond de zij-fis klep).
De Toneking kan een uitzondering vormen. Alweer als ik het me goed herinner, heeft Julius Keilwerth ook het model Toneking gevoerd. Het kan dus zijn dat Richard heeft geplagieerd van Julius met zijn Toenking.
Het advies van Zoot zou ik zeker opvolgen: neem een tuner mee. Stem op klinkend A en speel dan grote terst accoorden.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #11 on: 19 January 2015, 14:46:02 »
Je verhaal is grotendeels correct. De Keilwerth broers (er waren er 3) waren zgn. Sudetenduiters en na de oorlog zijn die allemaal naar Duitsland vertrokken, waar o.a. de nu nog bekende Keilwerth fabriek is gestart. Vanuit drie voormalige muziekinstrumentenmakers in Kralice en omgeving is toen in Tsjechoslowakije één fabriek opgestart, Amati.
De eerste saxofons die ze bouwden waren gelijk aan de Keilwerths uit de jaren van voor de oorlog, gebouwd met dezelfde gereedschappen, materialen en deels onderdelen die voor de Keilwerths gebruikt werden.
Amatio heeft in het begin het 'Keilwerth stempel' gebruikt en een tijd de naam Toneking gevoerd, tot een rechtszaak voor het Europees hof in den Haag daar een eind aan maakte. Die eerste saxen hebben bij degenen die ze (hebben leren) kennen een erg goede naam gekregen:

Van het saxforum: Was jouw Toneking van voor of na 1955? Inmiddels heb ik begrepen dat ik met het serienummer (22548 = 1953 of 1954) nét aan de goede kant zit.
Die waar ik voor ga heeft serienummer 20692, en schijnt uit ongeveer 1950 te komen. Moet dus aan de goede kant zitten :D

I recently worked on an unusual alto saxophone with the name AmatiKraslice engraved on the bell. It needed quite a bit of work, but it seemed to be pretty well made. It was quite heavy and had the bell key mechanisms of the old Bueschers and a LH pinky table shaped much like a Martin I believe.
The reason I am posting this is when I play tested the sax, it knocked my socks off. A beautiful even scale from top to bottom, a nice warm rich tone, and excellent intonation throughout the range. Has anyone else ever heard of or played one of these saxes made in the Czech Republic?

Some local players, including professional players, have Amati saxophones and really like them. These are usually relatively older models.

There are basically three Tone King horns, all are very excellent playing and sounding horns. I own a few Julius Keilwerth Tone King tenors and one alto, all are solidly built, powerful sounding horns, with very good intonation and tone. 8)
JK also sold bodies to various german firms, including Amati Kraslice and they finished them with either their keywork or keilwerths. These are also great horns and equal to the JK models. You can tell the amati tonekings because they have amati engraved below the tone king. the body should have JKG engraved on the back in a circle, with best in the world.

Check out Matt Stohrers website : http://www.stohrermusic.com and look in the articles section and his thoughts on Keilwerth/Amati Tonekings. He loves these horns...

En op Ebay stond een identieke te koop voor 950 dollar, en die is verkocht. Kortom: ik heb er veel vertrouwen in, maar ... the proof of the pudding is eating the pudding!

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #12 on: 19 January 2015, 15:41:01 »
Ik heb ooit een Tone king alt gehad. Geen idee welk type etc... Hield ik me toen nog niet mee bezig..
Was niet de meest zuivere maar dat was deels de schuld van de gene die hem "gereviseerd" had neem ik aan

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #13 on: 21 January 2015, 18:44:23 »
Hij is binnen  :P
Het is een oerdegelijk instrument, wat alleen al te voelen is aan het gewicht: ruim zwaarder dan alle Chinezen en ook Taiwanezen van nu. Maar ook de stangen en andere onderdelen zijn gewoon degelijk en in orde, en de applicatuur en ergonomie zijn goed. Wel moet ik even even wennen aan de plek van de octaafknop (boven de duimsteun, op mijn Yana tenor er meer achter) en vooral het linker pink plateau: op mijn tenor zit de b onderaan, hier in het midden.
Anyway, ik ben er erg blij mee, en morgenavond vraag ik mijn docente om hem nog eens goed te testen.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #14 on: 21 January 2015, 20:17:57 »
Helemaal vergeten: hij klinkt ook erg lekker, zeker nu ik er een OL Tone Edge op heb gezet  8)