Author Topic: Selmer Mark VI  (Read 18710 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #15 on: 15 March 2005, 14:13:32 »
Daar heb ik nog geen ervaring mee helaas.
Zou wel eens een SDA of S1 in de handen willen hebben..

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #16 on: 15 March 2005, 14:29:04 »
Zijn "The Martin"  dure saxefoons? omdat jullie ze vergelijken met de Mark VI  :P  (en zijn het meer Jazz saxen dan klasiek enz., ik heb niet zo veel info over dat gebied van the martin  :)  )
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #17 on: 15 March 2005, 23:05:48 »
oude the martins zijn bijna even groot als de mark 6, maar zijn wel goedkoper d8 ik...

mark 6en zijn toch wel populairder
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 16 March 2005, 08:07:29 »
Voor een goed The Martin Tenor betaal je 2500 € in Deventer...
VI begint bij 3500 ??

Afhankelijk van het mondstuk is een The Martin erg breed inzetbaar vind ik zelf. Ze hebben wel een iets donkerder geluid, dus wil je helder klinken zul je een iets wilder mondstuk moeten gebruiken.

Een Selmer C* klinkt geweldig op een The Martin.

Bijv...
Op mijn SML vond ik een Berg Larsen erg lekker klinken.
Op mijn The Martin klonk die mij te wollig.

Of zoals Anthony al zegt:
Op zijn Committee 2 klinkt een Dukoff geweldig maar op zijn Mark VI is dat teveel van het goede.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #19 on: 24 April 2005, 13:50:50 »
Hey,

Gisteren was ik bij Amsterdam Winds om een Mark VI te proberen. Wat een geweldige toeter, 'k heb 'm nu thuis op proef. Het speelgemak en geluid is geweldig, alhoewel ik m'n Martin Committee II iets donkerder en zwoeler vind klinken. De Mark VI heeft een wat voller geluid en voelt wat minder geknepen aan als de Comm II. Ook is de applicatuur wat fijner. 't Voelt gewoon wat "groter".

Maar goed, het serienummer begint met 229xxx. Op saxpics.com en de selmer site gaan de serienummers tot 220xxx en daarna gaan ze verder op de Mark VII terwijl het toch echt een Mark VI is.

Weet iemand hoe dit zit?

zie de brieven van: deze site

het schijnt dat de productie van  de Selmer MVI saxofoons een paar maanden door gingen, toen ze begonnen met het maken van de MVII

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #20 on: 25 April 2005, 07:50:51 »
Bij een overgang naar een nieuw model is het meestal zo dat de oude modellen nog steeds in produktie zijn, dus dat zou zo maar kunnen.

Bij sommige merken zie je zelfs kruisbestuivingen van modellen.
Zoals de transitional modellen (Tranny's) van de Conn New wonder naar de M6 en M10 die zowel eigenschappen van de oude als de nieuwe hebben.

Of er zijn nog onderdelen over van een bepaald model die dan maar op de nieuwe worden geplaatst.

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
(No subject)
« Reply #21 on: 09 July 2005, 13:06:11 »
ik speel op een brancher silver grey (mt 25)

die zou ik zeker eens proberen!
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
(No subject)
« Reply #22 on: 09 July 2005, 13:32:42 »
Hey,

Het speelgemak en geluid is geweldig, alhoewel ik m'n Martin Committee II iets donkerder en zwoeler vind klinken. De Mark VI heeft een wat voller geluid en voelt wat minder geknepen aan als de Comm II. Ook is de applicatuur wat fijner. 't Voelt gewoon wat "groter".

Nu ik het stukje nog een keer lees... dat was voor de revisie van m'n Comm II. Hij was een tikje krom en de polsters waren niet meer geweldig. Nu speelt en klinkt ie stukken beter en is het geknepen gevoel weg.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #23 on: 09 July 2005, 18:56:08 »
Quote from: "florentino"
Ha daan, je weet dat ik een selmer mark 7, op die selmer site staat mijn serienummer niet bij, wat ik raar vind dat ik niet veel mark 7 tegenkomt wel mark 6
nu ben ik eigenlijk op zoek naar een metalen mondstuk voor een scherpe sound voor mijn mark 7
heeft iemand een tip wat voor goede mondstukken bij een selmer past.

Het kan altijd zo zijn dat die lijsten niet correct zijn. Wegens slechte boekhouding of wat dan ook. Zoals eerder vernoemd is ging de productie gewoon een paar jaar/maanden door. Terwijl ze verder gingen met de nieuwe productie saxofoons. Dit kan natuurlijk leiden door bestelling en saxofoons die moeten geleverd zijn aan bedrijven.
De meeste mensen gaan gelijk klagen over het Serie nummer (zoals wat je veel tegen komt op verkoopsites zoals Ebay (jij niet...))

Dat komt ook omdat mensen geloven dat de beste Mark VI saxofoons zijn gemaakt rond een bepaald serienummer (ik neem de Mark VI als voorbeeld omdat dat het beste voorbeeld is).
Maar zo'n serienummer zegt alleen het bouwjaar ervan. De saxofoonfabrikanten (slechte maar ook goede waaronder Selmer ook valt) hadden goede jaren en slechte jaren met het maken van saxofoons. Al schijnt het zeer zeldzaam te zijn als je een perfecte Mark VI tegenkomt of erop speelt. Ik raad daarom ook iedereen af om het te kopen via de verkoopsites. Met een sax kan van alles gebeurd zijn waardoor het afwijkingen bevat.
Als je zo geobsedeerd bent door serienummers... tja dan weet ik het ook niet. En nee ik zeg niet dat de Mark VI slechte saxofoons zijn maar probeer altijd een saxofoon voordat je het gaat kopen. Netzoals bij mondstukken. Probeer ze eerst en dan pas kopen. Probeer eerst allemaal verschillende soorten mondstukken en merken. Heb je de meest geschikte mondstuk gevonden voor je? Raadpleeg de verkoper aan (ik neem aan dat het in een winkel is) en vraag over de productie van die mondstukken. Er zijn velen mondstukken die met de hand gemaakt wordt. Dit bevat veel afwijkingen aan het mondstuk (wat ik juist zo leuk vind). Dit wilt zeggen dat alle mondstukken van die soort net iets anders klinken of anders spelen. Een mondstuk met karakter wordt erover gezegt (netzoals bij saxofoons). Probeer gewoon veel van die soorten mondstukken. Hoe meer je het doet hoe meer ervaring krijg je. Conditie heeft ook te maken met de saxofoons en andere dingen. Er zijn heel wat termen maar ik weet eigenlijk niet waar het over gaat :P Dat komt omdat ik er geen ervaring mee heb. :) Ik zou je bijvoorbeeld niet kunnen zeggen welke nou slecht is... Daarvoor moet je bij de vakmensen van de saxofoons zijn (dus de saxofoonwinkels enz.)

Naarmate je veel meer gaat posten op het saxofoonforum en het lezen dan wordt je inderdaad slimmer ervan. In het begin toen ik erbij kwam (in het Saxforum clubbie :P ). Toen had ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord over het merk "Martin".

En nu... nu klinkt het als muziek in de oren :lol:  maar dat zou wel bij iedereen zo zijn. Dat heeft natuurlijk met veel ervaring te maken :)

Offline Saxioni

• Member
  • *
    • http://www.more-logika.nl
(No subject)
« Reply #24 on: 09 July 2005, 22:24:11 »
Quote from: "Daan"
Naarmate je veel meer gaat posten op het saxofoonforum en het lezen dan wordt je inderdaad slimmer ervan. In het begin toen ik erbij kwam (in het Saxforum clubbie :P ). Toen had ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord over het merk "Martin".

En nu... nu klinkt het als muziek in de oren :lol:  maar dat zou wel bij iedereen zo zijn. Dat heeft natuurlijk met veel ervaring te maken :)

Ehm Daan, veel lezen en veel posten maakt je nog geen sax kenner hoor. Het kan alleen een beetje helpen.
Keep things as simple as possible, but not any simpler!

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #25 on: 09 July 2005, 22:46:31 »
Quote from: "Saxioni"
Ehm Daan, veel lezen en veel posten maakt je nog geen sax kenner hoor. Het kan alleen een beetje helpen.

Niet helemaal mee eens.
Veel posten dat maakt je geen saxkenner.
Maar veel lezen over saxofoon en dergelijke dat maakt je wel meer een sax kenner. En ik zeg niet dat ik een saxkenner ben...

Maar je komt er sowieso wel meer over te weten over saxofoons, als je natuurlijk er niet veel van af wist en dacht dat het alleen maar een metalen instrument is met kleppen  :)

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #26 on: 10 July 2005, 09:36:50 »
Ik geloof dat veel lezen een onderdeel van is... en dat het wel degelijk helpt om wat meer van de saxofoon te weten te komen.

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #27 on: 10 July 2005, 13:20:04 »
Veel lezen, waarbij je altijd in het achterhoofd moet houden dat wat er staat vaak een persoonlijke mening is en dus geen FEIT hoeft te zijn.

Lees het hele forum van saxontheweb.net maar eens door....
Erg leerzaam..

Offline Tony

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #28 on: 10 July 2005, 14:17:10 »
Bijna helemaal mee eens... ik denk dat je moet weten wanneer iets een feit is en wanneer iets een mening is wat soms best verwarrend kan zijn.

Offline the martin

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #29 on: 11 July 2005, 07:17:46 »
Yep