Ha daan, je weet dat ik een selmer mark 7, op die selmer site staat mijn serienummer niet bij, wat ik raar vind dat ik niet veel mark 7 tegenkomt wel mark 6
nu ben ik eigenlijk op zoek naar een metalen mondstuk voor een scherpe sound voor mijn mark 7
heeft iemand een tip wat voor goede mondstukken bij een selmer past.
Het kan altijd zo zijn dat die lijsten niet correct zijn. Wegens slechte boekhouding of wat dan ook. Zoals eerder vernoemd is ging de productie gewoon een paar jaar/maanden door. Terwijl ze verder gingen met de nieuwe productie saxofoons. Dit kan natuurlijk leiden door bestelling en saxofoons die moeten geleverd zijn aan bedrijven.
De meeste mensen gaan gelijk klagen over het Serie nummer (zoals wat je veel tegen komt op verkoopsites zoals Ebay (jij niet...))
Dat komt ook omdat mensen geloven dat de beste Mark VI saxofoons zijn gemaakt rond een bepaald serienummer (ik neem de Mark VI als voorbeeld omdat dat het beste voorbeeld is).
Maar zo'n serienummer zegt alleen het bouwjaar ervan. De saxofoonfabrikanten (slechte maar ook goede waaronder Selmer ook valt) hadden goede jaren en slechte jaren met het maken van saxofoons. Al schijnt het zeer zeldzaam te zijn als je een perfecte Mark VI tegenkomt of erop speelt. Ik raad daarom ook iedereen af om het te kopen via de verkoopsites. Met een sax kan van alles gebeurd zijn waardoor het afwijkingen bevat.
Als je zo geobsedeerd bent door serienummers... tja dan weet ik het ook niet. En nee ik zeg niet dat de Mark VI slechte saxofoons zijn maar probeer altijd een saxofoon voordat je het gaat kopen. Netzoals bij mondstukken. Probeer ze eerst en dan pas kopen. Probeer eerst allemaal verschillende soorten mondstukken en merken. Heb je de meest geschikte mondstuk gevonden voor je? Raadpleeg de verkoper aan (ik neem aan dat het in een winkel is) en vraag over de productie van die mondstukken. Er zijn velen mondstukken die met de hand gemaakt wordt. Dit bevat veel afwijkingen aan het mondstuk (wat ik juist zo leuk vind). Dit wilt zeggen dat alle mondstukken van die soort net iets anders klinken of anders spelen. Een mondstuk met karakter wordt erover gezegt (netzoals bij saxofoons). Probeer gewoon veel van die soorten mondstukken. Hoe meer je het doet hoe meer ervaring krijg je. Conditie heeft ook te maken met de saxofoons en andere dingen. Er zijn heel wat termen maar ik weet eigenlijk niet waar het over gaat

Dat komt omdat ik er geen ervaring mee heb.

Ik zou je bijvoorbeeld niet kunnen zeggen welke nou slecht is... Daarvoor moet je bij de vakmensen van de saxofoons zijn (dus de saxofoonwinkels enz.)
Naarmate je veel meer gaat posten op het saxofoonforum en het lezen dan wordt je inderdaad slimmer ervan. In het begin toen ik erbij kwam (in het Saxforum clubbie

). Toen had ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord over het merk "Martin".
En nu... nu klinkt het als muziek in de oren :lol: maar dat zou wel bij iedereen zo zijn. Dat heeft natuurlijk met veel ervaring te maken