Author Topic: Dat krijg je als je op je 59e saxofoon wilt leren spelen  (Read 11293 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #15 on: 19 May 2006, 23:30:17 »
Quote from: "Oliver"
En gelukkig geen met "ophouden met je sax".

Nee maar wel 'veel plezier' morgen met het uitzoeken van je sax. Uiteraard wel eerst bespelen en probeer gewoon alles :)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Oliver

• Member
  • *
    • http://home.planet.nl/~bree0170/kees/
(No subject)
« Reply #16 on: 20 May 2006, 19:28:39 »
Het is dus een Selmer III geworden.
Een die door Adams is gemodificeerd.
Door middel van een speciale behandeling verouderd.
Blaast erg makkelijk.
Ten opzichte van mijn Jupiter wel een erg groot verschil.
Die mag dus nu terug naar de verhuurder.
En nu maar leren om echt alle kwaliteiten te kunnen benutten.
Bedankt voor je reactie Daan.
Groeten Oliver
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #17 on: 20 May 2006, 22:11:35 »
Gefeliciteerd!
Leuk hoor, mag ik weten op welke types en merken je allemaal hebt gespeeld? Had je een voorkeur voor modern of vintagen of maakte het je niets uit...

Offline Oliver

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #18 on: 21 May 2006, 09:57:33 »
Daan
De keuze:
Gelukkig was mijn saxleraar bij het selectie-proces.
Hij (Xavier Schepers) is ook een getrainde luisteraar.
Ik hoor ook wel verschillen, maar hij kan ze beter benoemen.
Ik had trouwens mijn vrouw meegenomen om mee te luisteren.
Totaal zijn er bespeeld:
6 Selmer III'en, 3 Yanagisawa's 991 en 2 Yanagisawa's 992.
Daaruit zijn er 3 geselecteerd, na blazen door de docent en mij:
1 Selmer III, 1 Yanagisawa 991 en 1 Yanagisawa 992.
Behalve luisteren en voelen ook meten (met een tuner-apparaat)
De Selmer was door Adams gemodificeerd (lees verouderd) middels een speciaal proces.
En blies erg makkelijk en was met rechte en kromme hals erg zuiver.
De 991 was niet helemaal zuiver.
De bronzen 992 blies relatief zwaar en de kromme hals was niet denderent.
Het maffe was dat ik van te voren helemaal weg was van de bronzen 992.
En toch heb ik uiteindelijk de Selmer gekozen.

Mijn muziek voorkeur:
Misschien vloeken in de kerk bij dit forum, maar ik heb sterke voorkeur voor klassieke muziek die,
uiteraard gezien de tijd en het moment van ontdekken van de sax, voor klarinet geschreven is.
Veel muziek (bv van Weber) vind ik ontzettend mooi.
Het mooie is dat de sopsax ook Bb is net als de klarinet.
Ik wil heel graag dat soort stukken kunnen spelen (eigenlijk morgen al).
Maar ja, ik ben nog met een aanloop bezig.
Ongetwijfeld zijn er ook mooie klassieke stukken voor sopsax geschreven,
maar ik heb ze nog niet gevonden.
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size][/b]

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #19 on: 21 May 2006, 11:04:29 »
Quote from: "Oliver"
Misschien vloeken in de kerk bij dit forum, maar ik heb sterke voorkeur voor klassieke muziek

Wat mij betreft kun je niet hard genoeg vloeken. Ondanks het feit dat veel mensen wel eens klassieke muziek spelen is klassiek saxofoon volgens mij een heel aparte dicipline. En 1 die feitelijk erg onbekend is bij velen. Klassiek saxofoon is meer dan alleen het spelen van klassieke muziek en het is jammer dat er relatief weinig aandacht voor is.

uiteraard gezien de tijd en het moment van ontdekken van de sax, voor klarinet geschreven is.
In die tijd, en de jaren erna is eigenlijk de klassieke franse school ontstaan. Er is heeeel veeel muziek geschreven voor sax en het is deze muziek die je natuurlijk alle hoeken van de saxofoonkamer kan laten horen. Ook veel mooie quartetten. (waar de leukste partijen de sopsaxpartijen zijn)
Veel muziek (bv van Weber) vind ik ontzettend mooi.

Alle klassiek muziek,van Bach tot Mozart, is prachtig op sax.
Het mooie is dat de sopsax ook Bb is net als de klarinet.

Veel muziek is getransponeerd en anders is het handig wanneer je dat zelf kunt.Is alleen belangrijk wanneer je met iemand samenspeelt.

Ongetwijfeld zijn er ook mooie klassieke stukken voor sopsax geschreven,
maar ik heb ze nog niet gevonden.

Kijk op www.vandoren.com bij sheetmusic.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #20 on: 21 May 2006, 11:57:09 »
Ik vind sopraan ook het mooiste voor klassiek, vandaag weer even sopraan spelen :) tijdje niet gedaan.

Quote from: "Adams"
Modificatie Prijslijst

In de traditie van vernieuwing, ontwikkeling en verbetering ontdekte de Adams-Research-Afdeling vanuit de bekende Nederlandse slagwerkfabriek een revolutionair procede om koper-blaasinstrumenten een absolute meerwaarde te geven: de instrumenten-modificatie of -behandeling.

Bij de fabricage van koperinstrumenten ontstaan er spanningen door het forceren, buigen en solderen. Tijdens dit productieproces wordt de legering van de instrumeten zodoende constant belast. De instrumenten-modificatie heeft als doel deze spanningen op te heffen. Eén behandeling volstaat om blijvend resultaat te houden voor de volledige levensduur van het instrument.

De techniek is toe te passen op alle metaal-legeringsinstrumenten zoals de diverse modellen saxofoons, trompetten, bugels, cornetten, baritons, alto's, euphoniums, hoorns, trombones, dwarsfluiten, metalen picollo's, of specifieke onderdelen zoals de fagot-S-boog, saxhalsen, koperen mondstukken, mondstukbuizen, bekers en bochten van een basklarinet, enz.

De voordelen:

1. het speelcomfort verhoogt dankzij het makkelijker 'aanspreken',
2. de aanzet is directer, zuiverder en trefzekerder,
3. de gehele toon, vooral in het hoge register, wordt rijker voller en blijft 'open' klinken,

Voor een prijslijst moet je maar naar hun site toe gaan. Ik had al eerder gelezen over een gemodificeerd ehals (van Ties Mellema, zijn altsax hals). Maar ik wist niet wat het in hield.
Dus simpelgezegt ze halen de spanningen weg. Dit kan je toch gewoon doen door het 'uitgloeien' het opnieuw (gloeiend)heet maken van het materiaal waardoor dus rekristallisatie bestaat. De modeculen vormen weer een veel beter rooster (het kan nooit een perfect rooster zijn...) waardoor er geen spanning meer op staat.... Of wordt er bij Adams een ander proces gedaan?

Nogmaals leuk hoor Oliver, veel plezier met je nieuwe saxofoon.
Ik kan nog steeds het moment herinneren toen ik op me alt ging blazen, verbaasd verrast vergeleken met de andere vele malen mooier. Zo kan ik ook herinneren mijn eerste lessen en de eerste keren dat ik op de saxofoon ging spelen  :D ., ... de tijd gaat snel.

Offline CBone

• Member
  • *
    • http://www.bigbandboesten.nl
(No subject)
« Reply #21 on: 21 May 2006, 13:33:42 »
Quote from: "Daan"
Ik had al eerder gelezen over een gemodificeerd ehals (van Ties Mellema, zijn altsax hals). Maar ik wist niet wat het in hield.
Dus simpelgezegt ze halen de spanningen weg. Dit kan je toch gewoon doen door het 'uitgloeien' het opnieuw (gloeiend)heet maken van het materiaal waardoor dus rekristallisatie bestaat. De modeculen vormen weer een veel beter rooster (het kan nooit een perfect rooster zijn...) waardoor er geen spanning meer op staat.... Of wordt er bij Adams een ander proces gedaan?

Adams doet dit volgens mij, simpel gezegd, door de boel in de diepvries te leggen, maar dan bij iets lagere temperaturen dan de vriezer thuis. Oahier staat dit ook enigzins uitgelegd.

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
(No subject)
« Reply #22 on: 21 May 2006, 13:57:31 »
Bedankt voor de link.

Offline Oliver

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #23 on: 21 May 2006, 16:46:01 »
Interessant die informatie en bedankt voor de link.
Ik dacht eerst dat misschien met geluid de veroudering kon worden gerealiseerd.
Maar dankzij jullie en internet blijkt het een cryogeen-proces te zijn.
Stikstof "kookt" bij -195.8 graden Celsius en helium "kookt" bij -268.9 graden Celsius.
Dus als die handel op -300 moet (dat kan dus niet want het absolute nulpunt;
alle atomen staan stil = - 273,6 graden Celius) dan is dat een redelijk complex proces.
Bij Medical Systems (waar ik gewerkt hebt) had men supergeleidende magneten die in 2 fasen naar -270 graden werden gebracht.
Eerst met vloeibare stikstof de zaak afkoelen tot -196 en dan verder met helium tot -270.
Grappig dat ik deze techniek (uit m'n vorige leven) nu ook tegenkom bij m'n nieuwe hobby.
Groeten Oliver  :smt039